Orientació Laboral

Com buscar feina? - Com definir l'objectiu professional

Com definir l'objectiu professional

L'objectiu professional és on vols arribar professionalment. Per poder-lo definir, és necessari que et coneguis bé i coneguis les possibilitats que t'ofereix el teu entorn.
Com definir l'objectiu professional
  • Objectiu professionalL'objectiu professional és el teu futur professional. La definició de l'objectiu professional serveix per a que puguis trobar la professió que millor encaixa amb el teu perfil i els teus interessos.

    Per trobar el teu objectiu necessites fer un anàlisi personal i de l'entorn que t'envolta.

    Actualment hi ha una gran varietat de professions, i en el futur n'apareixeran de noves, per això és important que t'analitzis i investiguis totes les oportunitats, així podràs trobar la professió que millor encaixa amb tu.

    A continuació pots trobar els aspectes clau que t'ajudaran a construir el teu objectiu professional:
     

     

    1. AUTOCONEIXEMENT

    La definició de l'objectiu professional comença per l'autoconeixement, és a dir, saber quins són els teus:
     
    Conèixer-los t'ajudarà a identificar quins treballs pots fer, i quines competències professionals hauries de millorar.

    1.1. CONEIXEMENTS I HABILITATS

    Els coneixements i habilitats que posseeixes els pots haver adquirit:
    • A través de l'experiència laboral
    • A través dels estudis
    • A través d'experiències no formals
    Has de preguntar-te què feies, què era el que més t'agradava fer i en què destacaves, tant en treballs que hagis fet com durant els teus nostres estudis. I després pensar en quin lloc de feina seria possible aplicar aquestes competències adquirides.

    També és important que tinguis en compte el que has après realitzant activitats fora de la feina o dels estudis, ja que una afició podria convertir-se en una professió.

    Una vegada coneguis els teus coneixements i habilitats, et serà més fàcil triar les habilitats sobre les quals construir el teu objectiu professional.

    1.2. HABILITATS TRANSFERIBLES

    Les habilitats transferibles són aquelles que poden ser útils en qualsevol lloc de treball.

    Els coneixements en tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) o en idiomes, són exemples d'habilitats transferibles.

    Actualment hi ha moltes feines en els quals aquestes habilitats són més importants que la titulació, per la qual cosa esmentar-les en una entrevista de treball pot ser molt positiu.

    Exemples d'habilitats:
    • Habilitats de gestió
    • Habilitats de comunicació
    • Habilitats creatives
    • Habilitats tècniques
    • Habilitats matemàtiques
    • Imaginació espacial
    • Idiomes
    • Habilitats administratives
    • Habilitats socials
    • Habilitats artístiques
    • Habilitats financeres
    • Habilitats manuals
    • Capacitats científiques
    • Coneixements TIC

    1.3. VALORS PROFESSIONALS

    Els valors professionals contribueixen al teu benestar personal, i són molt subjectius, els teus valors poden ser diferents als de la teva parella, els teus pares o els teus amics.

    A continuació tens un llistat de valors que et pot ajudar a definir quins són els teus:
     
    • Valors professionals relacionats amb la creativitat i el desenvolupament professional: prestigi, independència, responsabilitat, poder desenvolupar noves idees i teories,...
    • Valors professionals relacionats amb el treball i les seves característiques: varietat, treball rutinari, treball físic, treball intel·lectual, flexibilitat horària, treball en equip, treballar sol, cuidar a persones, cuidar animals, reparar objectes,...
    • Valors professionals relacionats amb el sou: remuneració econòmica, reconeixement del rendiment en el treball, lleialtat a l'empresa,...
    • Valors professionals relacionats amb l'ambient i la gestió en el lloc de treball: bon ambient, estabilitat laboral, empresa gran o petita, bona direcció,...

    1.4. INTERESSOS, ACTIVITATS, AFICIONS

    Els teus interessos són tot allò que t'agrada fer, independentment que es tracti d'una activitat física, intel·lectual, creativa o d'una altra naturalesa. Els interessos determinen les eleccions professionals.

    Els interessos, igual que els valors, són una cosa molt subjectiva. A uns els agrada manejar instruments o maquinària, uns altres prefereixen activitats que impliquin ajudar als altres, hi haurà qui prefereixi dedicar-se a activitats artístiques i a qui li agradi treballar amb dades i arxius.

    Hi ha molta diversitat d'interessos. Es tracta que identifiquis quins són els teus.

    1.5. CARACTERÍSTIQUES PERSONALS: La teva personalitat des d'una perspectiva professional

    Les empreses necessiten treballadors productius que contribueixin a crear un bon ambient laboral i siguin capaços de solucionar problemes, i solen buscar persones honestes, positives, flexibles i lleials, i disposades a millorar la seva formació.

    Aquí tens alguns exemples de característiques de personalitat que t'ajudaran a definir-te: honest, ambiciós, extravertit, comprensiu, lleial, entusiasta, curós, optimista, productiu, amable, reflexiu, racional, competitiu, formal o educat.

    2. CONEIXEMENT DEL LLOC DE TREBALL

    Una vegada definit el teu perfil, hauries de pensar en aquells llocs de treball que més es més t'atreuen i que s'adapten millor a tu, i esbrinar, per a cadascun d'ells:
    • En què consisteix la feina: activitats, tasques, responsabilitats.
    • Quina titulació i experiència professional es precisa per realitzar-lo.
    • Quines capacitats professionals es requereixen.
    • Què ofereix: Què pots esperar respecte les condicions laborals, nivell salarial, possibilitat que sorgeixin més requisits a causa d'un avanç tecnològic, oportunitats de desenvolupament professional.
    • Sortides professionals: Quantes vacants d'aquest lloc hi ha al mercat laboral i quin nivell de competència cal esperar (és a dir, quants candidats hi ha per a un mateix lloc de treball).
    • On buscar feina d'aquesta professió.
    • Com tenir èxit en una entrevista per a aquest lloc de treball.
    Com pots obtenir tota aquesta informació?
     
    • Accedint a portals especialitzats en els quals puguis trobar la descripció de professions.
    • Estudiant la situació i preguntant.
      Pots obtenir la informació que necessites de les persones del teu entorn. Encara que potser no coneguin tots els detalls, poden facilitar-te informació perquè contactis amb algú que es dediqui a aquesta professió que t'interessa, així podràs conèixer un cas real i comprovar si el que opines d'aquesta professió s'ajusta a la realitat.
      També pots posar-te en contacte amb centres educatius que realitzin formació sobre aquesta professió concreta. Una bona idea és preguntar si ofereixen cursos adequats per a tu tenint en compte els teus coneixements i les teves circumstàncies personals (horaris, distància, desplaçaments, etc.). T'ajudarà si prepares amb antelació algunes preguntes sobre el que més t'interessa d'aquesta professió, i prendre notes del que t'expliquin.
    • A través de l'experiència laboral en una empresa.
      Òbviament, la millor manera de conèixer un treball concret és ocupant aquest lloc. Pots veure si hi ha possibilitats per realitzar pràctiques, o treballar en campanyes d'estiu, de nadal, etc.

    Una vegada definit el teu objectiu professional pots començar amb el procés de recerca de feina. Pot ser que per trobar la feina desitjada, primer hagis de millorar les teves competències. Coneix el procés que t'ajudarà a millorar la teva posició al mercat de treball.
Cursos relacionats