La vertebració de diferents sistemes educatius i professionals és un punt de coincidència entre l'orientació de diferents països

Abel Merino Orozco, orientador,
guanyador del 1r Premi en la categoria de joves menors de 35 anys amb projectes no aplicats. Premis Educaweb 2014
06/09/2016

El viatge va començar el 8 de juliol de 2016, des de La Rioja fins a la Universitat de Loughborough, on hi ha la seu de Cascaid. Els amfitrions de Cascaid em van acollir l'endemà al matí de forma molt agradable, i em van mostrar les seves oficines i la seva manera de treballar. Cascaid és una empresa de referència d'àmbit europeu en orientació acadèmico-professional que treballa al Regne Unit des de 1969. Amb el seu programa Kudos, fa vint-i-cinc anys que ajuden els joves a prendre les seves decisions de manera informada: partint dels propis interessos i competències professionals, a través de qüestionaris on-line (amb una interfície molt atractiva i un perfil de l'usuari molt desenvolupat), per projectar-se a les oportunitats formatives i professionals que ofereix l'entorn britànic. Es tracta d'un univers molt avançat i amb una gran tradició al Regne Unit. Es percep un treball molt consolidat i valorat.

Els amfitrions i creadors del contingut del software em van mostrar el seu treball amb tots els ets i uts. Valoren la necessitat d'actualitzar-se dia a dia per atendre els nínxols formatius i professionals emergents en una societat molt dinàmica. Cascaid té una xarxa des de la seva plataforma que s'actualitza simultàniament amb les novetats endegades pel govern i nombroses empreses externes vinculades a l'orientació professional, i està en contacte amb treballadors de cada especialitat professional, amb els quals es desenvolupen entrevistes que indaguen sobre les rutines, competències i vicissituds de la seva tasca professional. Un gran espectre d'informació sobre cada professió que ajuda l'usuari a situar-se en l'entorn i a prendre decisions de manera responsable i informada.
 
Durant la meva estada, Cascaid fou l'amfitrió del primer meeting transnacional del projecte Digital Orientation Competences, de manera que vaig tenir l'oportunitat d'intercanviar experiències amb orientadors d'altres països, com ara Bulgària, Itàlia i Hongria, i les companyes de Barcelona d'Educaweb.

El 9 de juny tenia programades tres visites més. La primera va ser al Loughborough Grammar School, un col·legi privat de pagament per a nois a partir d'onze anys amb una orientació vers l'excel·lència. Els alumnes viuen interns al col·legi en un indret únic que potencia la dinamització d'habilitats esportives. La seva formació es basa en el desenvolupament de competències per a la competitivitat, a fi de poder entrar a les millors universitats del Regne Unit i, si és possible, a les carreres més prestigioses (matemàtiques, física, etc.).


El tracte rebut va ser molt acollidor. Em van explicar el programa anual de l'orientadora, enfocat principalment vers el reconeixement de les pròpies competències professionals a fi d'ajustar-les cap a la competitivitat acadèmico-curricular. Es destaca que per accedir a les universitats es valoren, entre altres aspectes, certs mèrits professionals, per la qual cosa s'ofereixen possibilitats de desenvolupament en activitats de voluntariat i el contacte amb les empreses capdavanteres a Anglaterra.
 
És un col·legi amb un alt nivell socioeconòmic i, com a tal, anhela la promoció de l'excel·lència; per tant, es treballa en aquesta direcció. Els familiars tenen una gran influència sobre les decisions dels seus fills, de manera que són considerats en els processos orientadors. Es va apuntar a una taxa d'inserció universitària superior al 95 % de l'alumnat, de forma que aquesta rica experiència va suposar una reflexió que aporta el contrapunt a la tasca orientadora habitual, en què es prioritzen els interessos personals de l'orientat. Aquí, les expectatives s'assumeixen com una responsabilitat.
 
A la tarda m'esperaven al Servei de l'Estudiant de la Universitat de Loughborough, una de les més importants del Regne Unit. Em van explicar la manera com treballen amb els alumnes des que ingressen a la universitat. De tota la conversa, es va desprendre un compromís manifest de la universitat per la inserció laboral dels seus estudiants. El seu èxit no es mesura per la quantitat d'estudiants, sinó per l'índex d'inserció laboral en l'especialitat que han estudiat. Per a això, es fa una inversió en recursos per a l'orientació en el voluntariat, en el desenvolupament de competències professionals, cursos, seminaris i un llarg etcètera que subratllen l'interès per ampliar l'aprenentatge universitari més enllà del que s'estipula en els programes de cada carrera. Fins i tot després que els alumnes s'hagin titulat, el servei de la universitat atén els casos de forma personalitzada per a la inserció laboral.

Es treballa en col·laboració amb les principals empreses de l'entorn i es faciliten pràctiques. Hi ha un gran afany per establir rànquings de les empreses més rendibles i prestigioses mitjançant estudis en què participen les universitats i es promou que s'estableixen vincles entre universitat i empresa des de l'ingrés. En definitiva, el Departament d'Orientació del Servei a l'Estudiant, que rep un gran suport en relació amb allò que és conegut en el nostre entorn, s'encarrega de proveir l'alumne de les competències professionals que requereix per a la seva inserció laboral. El voluntariat esdevé, novament, una activitat estrella mitjançant la qual l'alumne pot evidenciar les seves competències i proactivitat abans d'obtenir la primera feina. Hi ha una gran xarxa de voluntariat —remunerat, principalment— que facilita l'experiència que demanen les empreses.

La Universitat de Loughborough està molt compromesa amb l'esport universitari; posseeix un gran campus amb infinitat d'instal·lacions esportives i s'anima a participar-hi. Com a teló de fons, es promouen els valors i competències que es fomenten en l'esport. En aquest campus, hi ha un gran interès pel criquet i es parla de les seves virtuts per al treball en equip, companyonia, autosuperació, etc.
 
De nit, els participants en el primer meeting del projecte Digital Orientation Competences ens vam desplaçar a la ciutat de Leicester, una ciutat genuïna anglesa, capital del comtat de Leicestershire, amb una història molt rica com a cruïlla de camins entre les diferents cases de l'actual Regne Unit i avui dia en el focus mediàtic per la victòria de la Premier League de futbol de l'equip de la seva ciutat. Els amfitrions ens van fer un tour pel nucli històric de la ciutat i durant el sopar vam continuar intercanviant consideracions sobre la nostra tasca en orientació. Resulta molt enriquidor comprovar que existeixen concomitàncies a diferents parts d'Europa respecte a una mateixa tasca professional i també diferències, les quals estan relacionades, fonamentalment, amb la vertebració de diferents sistemes educatius i professionals. Hi ha una convergència en la necessitat de reciclar constantment els aprenentatges respecte de les oportunitats formatives i nous nínxols professionals perquè la globalització, internet i l'avenç de la societat generen nous itineraris que cal conèixer per poder prestar la millor acció orientadora.

L'endemà vaig anar a visitar The White Hills Park Federation Trust, al col·legi Bramcote, de Nottingham. Aquesta institució és la confluència de diversos col·legis de la zona amb un perfil heterogeni i públic. Els interessos dels alumnes i les famílies són d'allò més divergents i el col·legi té més similituds amb el que es pot trobar en una escola o un institut ordinari en el nostre entorn. L'orientadora promou accions orientadores grupals a través d'un dossier que treballa a l'aula. El focus es posa, un cop més, en el reconeixement de les competències professionals per vincular-les a certs itineraris acadèmico-professionals. L'orientadora, en aquest cas, parlava de la dificultat que té per atendre tots els alumnes d'una forma personalitzada alhora que atén la burocràcia, la ràtio i altres tasques que té atribuïdes, cosa que ens és familiar. Per pal·liar aquest efecte, promou l'autoconeixement a través d'activitats grupals i recomana l'eina Kudos, de Cascaid, per a l'exploració informada de l'entorn a l'alumne. Ella aclareix qüestions a l'aula.

Resulta rellevant que l'orientació acadèmico-professional quedi desvinculada del diagnòstic en educació, tasques que en el nostre sistema queden atribuïdes al mateix professional d'orientació.
 
L'última visita va ser a l'International Center for Guidance Studies, a la Universitat de Derby, un centre referent en la recerca en orientació amb multitud d'estudis i publicacions. Em van presentar molt cortesament les seves oficines i la seva manera de procedir. A la web tenen infinitat de publicacions en les quals reivindiquen la necessitat d'una orientació personalitzada i holística del jove en formació. S'incideix en una premissa: les universitats al Regne Unit han de tenir incidència en l'entorn a través de les empreses, de manera que treballen en col·laboració amb les indústries més importants de la zona.
 
Crida l'atenció que indiquessin que no tenien gran activitat en la mobilitat internacional, ja que la permanència a la universitat britànica exigeix ??una important inversió econòmica familiar —generalment, mitjançant crèdits bancaris— que ells al·leguen que redunda en la qualitat formativa. Tot just començava a haver-hi alguns alumnes que anaven a l'estranger per completar els estudis d'una forma més econòmica.

Els estudiants a la universitat anglesa han d'inserir-se laboralment en empreses angleses. No és freqüent que l'estudiant anglès vagi a l'estranger a ampliar experiències vitals, sinó que es promou l'atracció d'estudiants internacionals a les seves universitats —que competeixen en rànquings de popularitat i rendiment. De fet, el mateix dia que va tenir lloc la visita era el dia de portes obertes de la Universitat de Derby i em van acompanyar a la fira en la qual cada especialitat tenia el seu estand on es publicitaven: merchandising, pràctiques, sortides professionals, etc.; una gran fira que cada universitat dinamitza per atreure alumnes.
 
La jornada va concloure de nou a les oficines de Cascaid, a la Universitat de Loughborough. Ho vam aprofitar per triangular i fer una mica la síntesi dels contrastos entre les diferents institucions educatives visitades i, sobretot, de les diferències estructurals i culturals del sistema educatiu espanyol i britànic, on es fa una aposta lineal per la formació universitària, malgrat que parlen d'un incipient interès per la promoció de les formacions professionals no universitàries, l'apprenticeship.
 
Moltes gràcies a Educaweb per l'oportunitat formativa que m'ha brindat i a totes les persones que van formar part de l'estada perquè van tenir un tracte exquisit amb mi i em van organitzar unes visites molt interessants. L'estada va superar amb escreix qualsevol expectativa tant en l'aspecte professional com en el tracte personal.

Recomano convençut que qualsevol professional que es relacioni amb l'orientació professional participi amb les seves propostes en els premis Educaweb. L'esforç i il·lusió que posem en el desenvolupament de les nostres accions orientadores i educatives en les tasques diàries es correspon amb el desig d'mpulsar les bones pràctiques en orientació a través d'esdeveniments com aquesta convocatòria de premis. L'obstinació pel qual el premi en la modalitat per a joves és formatiu dóna bona prova d'això.
Comentar
Nom
Correu (No es mostrarà)
CAPTCHA
Change the CAPTCHA code
Escriu els caràcters
Títol
Comentari Límit 500 caràcters. Només pots introduir text sense format HTML.
He llegit i accepto la política de privacitat
Subscriu-te a les nostres publicacions
Cursos Relacionats
El més Llegit
El més nou