“ Des de Fira de Barcelona apostem decididament per augmentar l'orientació ”

Roser Soley,
Directora del Saló de l'Ensenyament
31/01/2018

Roser Soley (Barcelona, 1953) ha desenvolupat pràcticament tota la seva carrera professional a Fira de Barcelona. Entre els salons que ha dirigit es troben Expominer, Expodidàctica, Liber, la Setmana de la Formació i el Treball, el Saló de l'Ensenyament i Futura inclosos. També ha estat la màxima responsable de la passarel·la de moda Gaudí durant 10 anys.

Quins criteris cal tenir en compte per assistir a una fira o saló educatiu com a visitant? I com a centre educatiu o formatiu?

La Setmana de la Formació i el Treball és una cita gairebé obligada per als joves estudiants d'ESO, Batxillerat i universitaris que busquen escollir el seu itinerari acadèmic.

Quina informació s'hi trobaran els visitants i com estarà organitzada?

En un únic espai es concentren totes les propostes educatives disponibles en aquests moments a casa nostra. Al Saló de l'Ensenyament hi ha tota l'oferta de centres universitaris, superiors, complementaris, de formació professional i d'idiomes. A Futura, mentrestant, hi tenen cabuda tots els màsters i postgraus. Per tal que l'estudiant pugui fer una tria fonamentada, un any més reforcem l'orientació amb xerrades informatives, serveis personalitzats, visites guiades, etc.

En què consisteixen les novetats de l'edició de 2018?

La principal novetat és el canvi d'espai, ja que enguany el Saló de l'Ensenyament ocuparà els palaus 1 i 2 del recinte de Montjuïc així com la Plaça de l'Univers. Futura, per la seva banda, es manté al Palau 5. Pel que fa a contingut, destaca la presència de diverses xineses al Saló de l'Ensenyament i en l'àmbit dels serveis d'orientació, una scape room on els alumnes treballaran el procés de presa de decisions a través de l'autoconeixement, l'oferta formativa i el mercat laboral. Enguany també estrenem un telèfon d'atenció a l'estudiant i al professorat així com sessions de formació de personal de suport.

Quins serveis d'orientació acadèmica i professional s'hi ofereixen i per què?

Com comentava anteriorment, tant a Futura com al Saló de l'Ensenyament hi ha diversos serveis d'orientació coordinats per psicòlegs i psicopedagogs per a millorar la presa de decisió dels estudiants. S'organitzen xerrades informatives, serveis d'atenció personalitzada, visites guiades al saló o itineraris recomanats, entre d'altres.

Fan sevir alguna eina d'avaluació per mesurar l'èxit d'aquests serveis? En cas afirmatiu, quins són els resultats més rellevants?

L'avaluació és bàsica per tal de seguir millorant. Des de l'inici, demanem als usuaris del servei d'assessorament individualitzat que l'avaluïn. Les valoracions són molt positives, sent l'atenció rebuda i el temps de l'assessorament els dos aspectes que millor valoren els usuaris. En una escala del 0 al 10, els usuaris situen el seu grau de satisfacció del servei en un 8,7. Si, a més d'aquests bons resultats, tenim en compte l'evolució creixent del nombre d'usuaris del servei d'assessorament, la valoració global és molt positiva. Enguany, a més, volem incorporar l'avaluació de les activitats grupals (visites guiades, tallers...) que fem. El nombre de visitants atesos a través d'aquestes activitats cada cop és més important i per tant, és imprescindible conèixer la seva valoració.

Com cal preparar la visita a una fira educativa per treure'n el màxim profit?
En aquest sentit, proposen o ofereixen alguna ajuda presencial o virtual al visitant? En què canvia aquesta feina prèvia si es tracta de joves, adults, professorat o famílies?


Atesa la gran oferta de continguts, recomanem preparar mínimament la visita des de casa o l'escola per així aprofitar al màxim el temps al saló. En aquest sentit una eina que és de molta utilitat és el kitbox 'El teu Saló' que consta de guies, plantilles, proposta de dinàmiques per treballar a l'aula, recursos com enllaços i informació detallada, a banda d'informació detallada de les activitats i serveis que s'oferiran al saló.

Hi ha un programa d'activitats paral·leles per als participants, tipus conferències, espectacles, etc.?

En efecte, a banda de l'oferta formativa també hi ha multitud d'activitats d'entreteniment per fer més amena la visita, com ara concerts, concursos, photocalls, monòlegs, experiments a l'Espai Ciència i a l'Aula de Tecnologies Multimèdia o fins i tot una room scape.

Quines són les tendències en fires i salons?

Una de les tendències del moment són les titulacions que estan a l'entorn digital (animació, videojocs, big data, smart cities...) que darrerament estan despertant un gran interès entre els estudiants. Les noves tecnologies han vingut per quedar-se i això s'està reflectint en noves titulacions que estan tenint una gran acollida entre l'alumnat.

Hi haurà més o menys orientació acadèmica i professional en el futur?

Des de Fira de Barcelona apostem decididament per augmentar l'orientació. Creiem fermament que és una eina molt necessària per ajudar l'estudiant a prendre de la millor manera una decisió que li marcarà el seu futur tant acadèmic com personal. Així doncs, nosaltres creiem, sense cap mena de dubte, que hi haurà més orientació acadèmica i professional en el futur.
Comentar
Nom
Correu (No es mostrarà)
Títol
Comentari Límit 500 caràcters. Només pots introduir text sense format HTML.
He llegit i accepto la política de privacitat
Subscriu-te a les nostres publicacions
Cursos Relacionats
El més Llegit
El més nou