Ep! no t'ho pots perdre

16 de novembre de 2016
2 minuts de lectura ràpida

Suplement del Butlletí d'Educaweb

PER SABER-NE MÉS

MONOGRÀFIC Marketing Educativo

MÉS INFORMACIÓ Gestión Educativa Educaweb

SUBSCRIU-TE

.....................
educaweb

cursos, màsters, infermeria...

.....................
SUPLEMENT DEL BUTLLETÍ D'EDUCAWEB
.....................
NOTICIAS
.....................

El Màrqueting Educatiu ha arribat per quedar-se

A Espanya existeixen 33.552 centres docents no universitaris, que donen servei a aproximadament 8 milions d'estudiants matriculats en Ensenyaments de Règim General no universitàries, segons dades del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport. O sigui, que a cada centre li correspondrien aproximadament uns 240 alumnes de mitjana. Com pot observar-se, l'oferta supera àmpliament la demanda, per la qual cosa la captació d'alumnat s'ha convertit en un desafiament ineludible per als directius i gestors de les institucions d'ensenyament. Aquí és on entra precisament el Màrqueting Educatiu.
 

.................

A Espanya existeixen 33.552 centres docents no universitaris, que donen servei a aproximadament 8 milions d'estudiants matriculats en Ensenyaments de Règim General no universitàries, segons dades del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport. O sigui, que a cada centre li correspondrien aproximadament uns 240 alumnes de mitjana. Com pot observar-se, l'oferta supera àmpliament la demanda, per la qual cosa la captació d'alumnat s'ha convertit en un desafiament ineludible per als directius i gestors de les institucions d'ensenyament. Aquí és on entra precisament el Màrqueting Educatiu.

El Màrqueting Educatiu pot definir-se com "una part de la gestió educativa que engloba el conjunt d'activitats relacionades amb la imatge del centre i els processos de difusió de l'oferta educativa i dels serveis fins a la captació de l'alumnat i la fidelització de les famílies", explica Gemma Latorre, directora del departament de Projectes Educatius i Orientació d'Educaweb i coordinadora-tècnica de la 4ª Jornada de Màrqueting Educatiu organitzada per la Fundació Escola Cristiana de Catalunya que se celebrarà el pròxim 30 de novembre a Barcelona.

Aquest àmbit de la gestió ha passat de ser una moda a convertir-se en una necessitat, per diversos motius, entre els quals Latorre destaca l'excés d'oferta educativa, el descens de la natalitat, la crisi econòmica i "unes famílies que cada vegada més volen triar el centre al que portaran els seus fills". De fet, Josep Lluís Segú, director general de Educaweb i DEP Institut i president de l'Associació de Màrqueting Educatiu, parla de la família Just in time, Just the thing i Just in case, que vol respostes ràpides, concretes i que pugui trobar el que busca en un màxim de tres clics.

Canvia la societat, canvia el màrqueting, canvia l'escola

Les transformacions socials han estat tan importants que fins i tot han canviat la manera d'entendre el Màrqueting, on s'ha passat de les 4 P's del Màrqueting Mix establert per McCarthy en els anys 60 –Producte, Preu, Promoció i Lloc, Place en anglès- a les 4 P's del Màrqueting basat en la Persona: Personalització, Participació, Prescripció (o recomanacions) i Predicció moderada (a partir de l'anàlisi de grans quantitats de dades).

Fins ara, les escoles no han parat gran atenció a aquests canvis, limitant-se habitualment al procés de jornades de portes obertes i l'atenció a les famílies durant els períodes de preinscripció i matriculació. Un estudi realitzat en 2014 per DEP Institut i la Fundació Escola Cristiana de Catalunya entre les escoles cristianes de Catalunya mostrava que les eines de màrqueting més utilitzades eren les jornades de portes obertes, la imatge corporativa, les sessions informatives, la pàgina web del centre i la comunicació interna.

No obstant això, aquestes estratègies no resulten suficients, adverteix Latorre: "Actualment l'entorn és cada cop més competitiu entre les escoles i cal dissenyar, des de la direcció dels centres, estratègies i processos orientats a assegurar un número suficient d'alumnes i un ingrés promig per alumne que permeti garantir la sostenibilitat de les escoles". És per això que cada vegada es fa més necessari introduir el Màrqueting als centres educatius i aquí radica precisament el sentit de la 4ª Jornada de Màrqueting Educatiu que se celebrarà el pròxim 30 de novembre.
 

.....................
educaweb
© Copyright Educaonline S.L. 1998-2024