Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Les pràctiques universitàries a examen

Reportatge

Aquestes experiències formatives són una via clau cap a l'ocupabilitat, però encara hi ha esculls perquè siguin de qualitat

  • 08/05/2025
  • Temps de lectura 8 mins

  • Deixa el teu comentari
  • Valora


Les pràctiques universitàries permeten a l'alumnat aplicar i complementar els coneixements adquirits a la universitat en un entorn professional real. A més, constitueixen una via eficaç per adquirir competències, apropar-se al mercat laboral i fomentar l'ocupabilitat, coincideixen els experts consultats per al monogràfic Les pràctiques a la universitat.

De fet, més de 800.000 estudiants de grau accedeixen cada any a programes de pràctiques a Espanya, segons el Libro Blanco de las Prácticas  (2025), una iniciativa de la Red de Fundaciones Universidad-Empresa (REDFUE).

No obstant, 1 de cada 3 alumnes de carreres universitàries reconeix mancances en la seva formació pràctica, tot i que, això sí, manifesta sentir-se preparat a nivell teòric, revela l'informe Visión sobre el futuro laboral de los 'Zetas' universitarios, elaborat per la Universidad Complutense de Madrid (UCM) i l'agència BTOB.

Per aquest motiu, i altres que recopilem en aquest monogràfic, garantir unes pràctiques de qualitat és clau per a la formació de l'alumnat. "Hem de posar el focus en què cada estudiant tingui una experiència educativa real, ben planificada, tutoritzada i alineada amb la seva titulació", afirma Carmen Palomino, directora general de la Fundación Universidad-Empresa (FUE).

Què són les pràctiques formatives universitàries?

Les pràctiques formatives universitàries són activitats supervisades que permeten a l'alumnat aplicar i complementar els coneixements adquirits durant la seva formació acadèmica, segons el Reial decret 592/2014, pel qual es regulen les pràctiques externes dels estudiants universitaris.

Aquestes experiències es divideixen en 2 modalitats:
  • Pràctiques curriculars, incloses al pla d'estudis i amb reconeixement de crèdits.
  • Pràctiques extracurriculars, realitzades de forma voluntària, però igualment formatives.


En ambdós casos, el seu valor rau en connectar la teoria de l'aula amb la pràctica professional real.

Beneficis de les pràctiques universitàries

Les pràctiques a la universitat comporten associats beneficis tant per a l'alumnat, com per a les empreses. Fonts i experts consultats per a aquest monogràfic coincideixen en els següents:

1. Millora l'ocupabilitat de l'alumnat

Les pràctiques acadèmiques externes milloren l'ocupabilitat dels estudiants i faciliten la seva inserció al mercat laboral, explica Antonio Abril, president de la Conferencia de Consejos Sociales de las Universidades Españolas.

De fet, el 91,3 % de l'alumnat universitari que les ha realitzat té ocupació als 4 anys de titular-se, enfront del 87,3 % dels qui no viuen aquesta experiència. A més, amb les pràctiques, es redueix gairebé en 8 punts la probabilitat d'estar en situació d'atur, segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística recollides al Llibre Blanc de les Pràctiques.                                                                               

2. Fomenta el desenvolupament de competències professionals i l'autoconeixement

A banda d'aplicar els coneixements tècnics adquirits a la universitat, les pràctiques permeten a l'alumnat treballar les competències transversals.

"A través d'elles, l'estudiant desenvolupa habilitats clau com la resolució de problemes i la presa de decisions en contextos reals", detalla Rosa María Mendoza, coordinadora de les llicenciatures d'anivellament pedagògic a la Universidad Pedagógica Nacional de Mèxic.

A més, ofereixen als alumnes "una excel·lent oportunitat per construir una xarxa de contactes, alhora que els ajuda a validar els seus interessos i a redefinir el seu full de ruta professional", afegeix Imma Casaramona i Codinach, directora del Servei de Carreres Professionals de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC).
 

estudiantes universitarios
La metitat dels estudiants de grau finalitza la seva carrera sense haver realitzat cap tipus de pràctiques. Imatge: Canva.

3. Connecta la universitat amb el món laboral

Les pràctiques són un pont entre les universitats i les companyies:

D'una banda, mantenen informada la universitat sobre les necessitats reals del mercat de treball, cosa que els permetrà anar modificant el pla d'estudis per mantenir-lo alineat amb la realitat laboral.

I d'altra banda, permeten a les empreses comptar amb talent jove per a futures incorporacions a la plantilla, ja que aquestes estades possibiliten una formació personalitzada i la integració de l'estudiantat a la cultura i els procediments laborals de les companyies, explica l'estudi Radiografía de la Formación Dual Universitaria en España, publicat per la Fundación Bertelsmann, la Conferencia de Consejos Sociales de las Universidades Españolas y la Universidad de Mondragón. 

Els reptes pendents per millorar les pràctiques formatives

Tot i que les pràctiques universitàries ofereixen beneficis, encara presenten múltiples desafiaments que posen en risc el seu valor formatiu i que, en alguns casos, generen experiències precàries o poc satisfactòries per a l'alumnat.

Perquè no es donin aquestes situacions s'ha de treballar en:
  • Assegurar la qualitat de les pràctiques

Diversos experts coincideixen en que no n'hi ha prou amb que hi hagi pràctiques, sinó que aquestes han de complir uns criteris de qualitat, equitat, avaluació i seguiment.

"Participar en programes de pràctiques significa entendre que es tracta d'una activitat educativa complexa, que requereix planificació, compromís institucional i una coordinació efectiva entre els diferents actors implicats", alerta Palomino.

Per exemple, perquè aquestes experiències siguin enriquidores per a l'alumnat les tasques que se li assignin han d'estar alineades amb els seus estudis, tenir un valor pedagògic i comptar amb uns objectius definits, coincideixen les fonts consultades.  

médicos en prácticas
En algunes carreres com Medicina les pràctiques són imprescindibles. Imatge: Canva.
  • Formar els tutors acadèmics i d'empresa

Un altre dels grans reptes per superar és el reconeixement de la figura del tutor acadèmic i el d'empresa. "La qualitat d'una pràctica depèn, en gran part, de la capacitat d'acompanyament, orientació i avaluació que aquests professionals exerceixen", argumenta Palomino.

És primordial avançar cap a un model que doti els tutors del suport necessari per exercir la seva funció i que puguin comptar amb el temps necessari per tutoritzar les pràctiques de l'alumnat, recull el Libro Blanco de las Prácticas.
  • Diferenciar-les d'altres formes de treball

Existeixen altres iniciatives a Espanya que no poden considerar-se com a pràctiques acadèmiques externes, ja que el seu objectiu principal no és formatiu. "No podem continuar permetent que el que es presenta com una oportunitat formativa acabi sent una forma més de precarietat", assenyala Gabriel Suárez, vocal de Diseño de la Coordinadora de Representantes de Estudiantes de Universidades Públicas (CREUP).

I és que segons el representant de CREUP, de vegades les empreses veuen els estudiants com a mà d'obra gratuïta per cobrir necessitats estructurals. "Si les empreses es beneficien del treball d'una persona en formació, han d'oferir alguna cosa a canvi: aprenentatge, tutorització i, quan correspongui, una compensació econòmica", reclama Suárez.

En aquest sentit, l'Avantprojecte de Llei de l'Estatut de les persones en formació pràctica no laboral en l'àmbit de l'empresa, conegut com a Estatut del Becari, però que encara no ha entrat en vigor, delimita les activitats formatives de les laborals i garanteix que els estudiants en pràctiques gaudeixin de condicions dignes. Entre els seus objectius destaca evitar l'ús de les pràctiques com un recurs de precarització, assegurant els drets per a l'alumnat.

En la següent infografia t'expliquem com pots diferenciar les pràctiques universitàries d'altres formes de treball.

 
practicas-universitarias-infografia-català
Elaboració pròpia en base a informació extreta del Libro Blanco de las Prácticas. 
 

Són necessàries les pràctiques en totes les carreres?

Gairebé la meitat de l'alumnat (49%) que es va graduar el curs 2023-2024, ho va fer sense haver realitzat cap tipus de pràctiques, apunta l'estudi de la UCM i l'agència BTOB. Però convindria que fossin obligatòries en totes les carreres?

La utilitat de les pràctiques està fora de dubte, però la seva necessitat i obligatorietat en totes les titulacions genera debat. Algunes universitats com la UVic aposten per incorporar-les en tots els plans d'estudi.

És més, per a Palomino, la inclusió de pràctiques curriculars en tots els graus universitaris hauria de ser un horitzó desitjable, perquè "garanteix l'accés equitatiu de tot l'estudiantat a una experiència pràctica supervisada i avaluada".

Mentrestant, altres veus alerten del risc de no poder oferir pràctiques a tot l'alumnat de grau, ja que el teixit empresarial espanyol, compost majoritàriament per petites i mitjanes empreses, podria tenir dificultats per oferir una oferta suficient de pràctiques de qualitat per al conjunt de l'estudiantat.

A més, Gabriel Suárez recorda que no totes les disciplines tenen la mateixa vinculació amb el món professional. "Hi ha titulacions on les pràctiques són indispensables, com en Medicina, i d'altres on podrien plantejar-se com a optatives", opina.

Més enllà de fer-les obligatòries, el rellevant és que les pràctiques estiguin ben dissenyades, contextualitzades i supervisades, i que tots els estudiants tinguin igualtat d'oportunitats per accedir-hi, conclouen els experts.

Sabies que...?

  • D'entre les 3.327 titulacions de grau impartides al curs 2023-2024, 1.804 comptaven amb crèdits de pràctiques obligatoris. La majoria (39%) entre 11 i 20 crèdits, segons el Libro Blanco de las Prácticas.
     
  • 7 de cada 10 estudiants universitaris considera que en la seva carrera falta més formació pràctica, segons l'informe de la UCM i l'agència BTOB. 
Noelia Carmona Núñez Redactora
Sóc periodista, redactora i editora de continguts a Educaweb, on també gestiono les xarxes socials corporatives.

Vaig estudiar el Grau en Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona amb Menció en Periodisme Especialitzat en Cultura i Societat. Treballo a Educaweb amb la il·lusió d'informar les persones perquè prenguin decisions sobre el seu futur acadèmic i professional a través de les nostres publicacions sobre formació, educació i treball.
Deixa el teu comentari