“ Apropar als nens tot el ventall de professions a través dels propis professionals, és garantir que a l'hora d'escollir, ho faran amb unes eines més sòlides ”

Entrevista a Guim Català i Marta Balañá. Socis fundadors de l'Associació Abz. Creadors i responsables del projecte "Jo de gran vull ser!". Guanyadors del 1r Premi en la modalitat institucional. Premis Educaweb 2012
10/12/2012

Esta entrevista se ha realizado en catalán y se ha respetado su idioma original. Si quiere traducirlo puede utilizar herramientas web como ésta: http://www.softcatala.org/traductor/

Descarrega't el projecte en format pdf


En què consisteix el projecte "Jo de gran vull ser! Programa d’Orientació Acadèmica i Professional per a nens i joves d’entre 8 i 17 anys"?

L’esperit general del projecte  "Jo de gran vull ser!" consisteix en desmuntar tòpics fortament arrelats a la nostra societat sobre la naturalesa d’algunes professions, formant els professors escolars en conceptes bàsics sobre la naturalesa dels diferents àmbits laborals entre els quals els seus alumnes hauran d’escollir el dia de demà.

Cadascun dels diferents blocs de "Jo de gran vull ser!" té una durada de tres jornades. Durant la primera jornada els estudiants universitaris introdueixen el seu camp professional a través d’una xerrada amb els escolars i,  a continuació, es fa una petita sessió teòrica sobre algun
aspecte representatiu de la disciplina tractada.

Durant la segona jornada, es realitza un taller on poder comprovar i practicar tot allò explicat durant la sessió anterior.  La tercera jornada consisteix en visitar una instal·lació, empresa o institució on treballin professionals del ram estudiat per compartir de primera mà amb ells el dia a dia de la seva feina.  

Quines són les fites aconseguides fins ara? ¿I les principals dificultats a les que s’han hagut d’enfrontar?

Abz va arrencar els seus programes d’orientació acadèmica i professional en detectar el creixent desconeixement entre els joves d’avui en dia sobre les diferents disciplines professionals.

A dia d’avui, després de tots aquests anys de feina, els programes d’abz ja s’han realitzat satisfactòriament a més d’una trentena d’escoles i instituts de l’àrea metropolitana de Barcelona així com a la seu central del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya.

Les dificultats més importants a les que hem hagut de fer front és la manca de recursos per poder tirar un programa d’aquestes dimensions endavant, així com la dificultat per aconseguir un clar suport institucional per part del Departament d’Ensenyament de la Generalitat.

El projecte mostra la realitat professional de diferents àmbits (fotografia, arquitectura, comunicació...). Quins criteris fan servir per triar aquests àmbits?

Les disciplines s’endrecen al llarg dels cursos de més plàstica o pràctica a més abstracta per adaptar-se al nivell de desenvolupament dels nens segons la seva edat i poder captar la seva atenció amb activitats engrescadores. A l’hora de disposar cada disciplina a un curs o un altre també s’ha tingut en compte, naturalment, el contingut de les assignatures de cada curs

Consideren que és necessari fomentar l’emprenedoria als centres educatius?

Sense cap mena de dubte. Tot i que no és una feina que s’hagi de fer a nivell d’escola, sinó a nivell de societat.

Un dels motius pels quals ha estat premiat el projecte és perquè promou l’orientació vocacional al llarg de totes les etapes educatives. ¿Com s’enfoca l’orientació a educació infantil i primària?

Al llarg del programa no es busca orientar, tant com informar. La paraula "orientar" té una connotació de "aconsellar", "recomanar" o fins i tot "direccionar". El programa busca posar al llarg de nou anys tota la informació que necessita el nen perquè al cap de nou anys triï. Per aquesta raó, a l’etapa de primària, els nens "juguen" a ser arquitectes, guixaires, o fusters. Se’ls explica que fa cadascuna d’aquestes professions i no se’ls planteja cap necessitat d’escollir. Només se’ls introdueix aquesta informació a través de l’activitat.

Creuen que és necessària més orientació a primària? I al llarg de tota la vida?

En cap cas creiem que sigui necessària cap orientació en quant a "recomanació" d'una o altra disciplina segons la psicologia o habilitats del nen. Aquesta mena d’orientació, sota el nostre punt de vista, estereotipifica les professions. Creiem que la única mancança que hi ha és d’informació real de la naturalesa de les diferents professions. Apropar als nens tot el ventall de professions a través dels propis professionals al llarg de la seva etapa escolar és garantir que a l’hora d’escollir ho faran amb unes eines més sòlides que les anteriorment mencionades.

¿Quines accions tenen previstes després de guanyar el 1r Premi Educaweb d’Orientació Acadèmica i Professional en la modalitat institucional 2012?

Continuar amb el mateix entusiasme que fins ara per continuar fent possible el projecte.
Comentar
Nom
Correu (No es mostrarà)
Títol
Comentari Límit 500 caràcters. Només pots introduir text sense format HTML.
He llegit i accepto la política de privacitat
Subscriu-te a les nostres publicacions
Cursos Relacionats
El més Llegit
El més nou