“ L'activitat serveix per prendre consciència de la importància que té l'autoconeixement en un projecte professional ”

Entrevista a Maribel Cordón,
guanyadora del tercer premi en la categoria individual. Premis Educaweb 2015
15/12/2015

Descarrega't el projecte en pdf

En què consisteix el projecte «I tu, què vols ser quan siguis gran?»? A qui s'adreça?
 
El projecte consisteix en què l'alumnat dediqui temps a crear el seu projecte professional a través de l'autoconeixement, amb l'objectiu que sigui capaç de superar el procés de selecció que ha d'obrir les portes a la feina dels seus somnis.
 
Jo el porto a terme en el mòdul de Formació i orientació laboral en la formació professional (cicles formatius de grau mitjà i superior). No obstant això, pot ser extensible a qualsevol àmbit i a qualsevol persona que vulgui treure profit de les competències professionals i personals per buscar feina.
 
El projecte posa l'accent en l'autoconeixement. Per què és tan important en el desenvolupament d'un projecte professional?
 
És molt important perquè la persona busqui la seva ocupabilitat i sigui conscient de la seva marca personal, per tenir avantatge en un procés de selecció i aconseguir la feina desitjada. Però per fer-ho també cal que en sigui conscient i sàpiga si l'itinerari formatiu, professional i personal que porta a terme és el més adequat o, al contrari, cal canviar-lo per aconseguir el seu objectiu (sempre tenint present el que exigeix el mercat laboral).
 
El projecte comença per una rutina de pensament. En què consisteix aquesta activitat?
 
Es tracta d'una activitat que serveix per prendre consciència de la importància que té aquest autoconeixement en un projecte professional per mitjà de les entrevistes de selecció (encara que aquesta reflexió pot aplicar-se a altres àmbits, com, per exemple, a la seva vida diària). Faig aquesta rutina de pensament abans de començar el projecte, per contextualitzar-lo, i en acabar-lo, perquè valorin si els ha servit la reflexió.
 
El primer que porto a terme en aquesta rutina de pensament són unes preguntes personals similars a les que podrien tenir en un procés de selecció (per exemple, dir tres defectes i tres virtuts). Segons la meva experiència, alguns només seran capaços de dir defectes, d'altres tan sols diran alguna virtut i molt pocs podran donar tota la informació. És curiós observar que les respostes, en molts casos, estan relacionades amb el pessimisme o l'optimisme d'una persona i amb el concepte que té de si mateixa. A continuació han d'escriure tres idees que tinguin sobre l'autoconeixement i el projecte professional, dues preguntes que es fan sobre aquest tema i una metàfora, que serà un dibuix.
 
I en aquest punt s'adonen de la importància de conèixer-se, a fi de respondre bé aquestes preguntes i de convèncer la persona responsable del procés de selecció que són els candidats adequats.
 
Un cop fet el projecte reprenem la rutina de pensament amb les mateixes preguntes de l'inici. D'aquesta manera poden valorar si els resulta més fàcil contestar-les. Finalment, escriuran tres idees que tinguin sobre l'autoconeixement i el projecte professional, dues preguntes que es fan sobre el tema i una metàfora, que serà un dibuix. Així podran comparar el que pensaven abans i després del projecte professional.
 
Per què cal reflexionar abans d'iniciar un procés d'orientació més pràctic (que ofereix recursos per a la cerca de feina, per exemple)?
 
Considero que és molt difícil orientar algú que mai no ha pensat què vol, què li va bé, què sap… I només si l'individu reflexiona sobre això podrem ajudar-lo i orientar-lo. Al capdavall, orientar és guiar; no és donar una solució immediata, sinó que ell és qui ha de trobar-la. A més, en el cas del meu projecte, cal que aquesta reflexió es faci profundament, de manera que els alumnes siguin ben conscients del que volen i s'esforcin per aconseguir el seu objectiu professional.
 
Quina influència té la teoria de les intel·ligències múltiples en el desenvolupament de les competències bàsiques i transversals?
 
En l'àmbit educatiu som molt conscients que cada intel·ligència predominant determina la manera d'impartir les classes (tant en les explicacions com en les activitats proposades) i, en el cas dels alumnes, d'entendre els conceptes i els procediments. Això cal tenir-ho en compte per adaptar-nos als alumnes i perquè ells puguin adquirir les competències bàsiques i transversals.
 
En l'educació ja no serveix impartir una classe magistral i posar l'accent en la intel·ligència lingüística i matemàtica, que, si bé és important, no és l'única. Per això amb aquesta teoria s'aconsegueix arribar a aquestes competències des de diferents punts de vista (naturalista, musical, corporal, intrapersonal i interpersonal…), perquè tots els alumnes puguin aconseguir-les en funció de la intel·ligència que tinguin més desenvolupada. No obstant això, cal recordar que l'alumne també ha de tenir l'espai i el temps necessaris per  desenvolupar aquelles intel·ligències que no són predominants i per obtenir un aprenentatge més complet.
 
Després de guanyar el tercer Premi Educaweb d'Orientació Acadèmica i Professional en la categoria individual 2015, quines accions té previstes?
 
Continuaré desenvolupant projectes que ajudin a formar els meus alumnes amb el mateix afecte, interès i dedicació que he aportat fins ara.
Comentar
Nom
Correu (No es mostrarà)
Títol
Comentari Límit 500 caràcters. Només pots introduir text sense format HTML.
He llegit i accepto la política de privacitat
Subscriu-te a les nostres publicacions
El més Llegit
El més nou