Respostes locals en educació, esports i joventut davant la COVID-19, tema central de la jornada 'Avancem!' organitzada per la Diputació de Barcelona

Novedades

Sota el lema ‘Avancem!', experts i representants de l'Àrea d'Educació, Esports i Joventut de la Diputació de Barcelona han fet balanç de l'impacte de la pandèmia, analitzant els reptes de futur, i han presentat les línies estratègiques de la institució

  • 09/06/2021

  • Valora

  • Deixa el teu comentari
Contingut patrocinat

 
El coronavirus ha impactat sobre l'educació i l'esport especialment en els joves i ha forçat els ens locals a replantejar-se les seves estratègies i afrontar nous reptes. És per això que l'Àrea d'Educació, Esports i Joventut de la Diputació de Barcelona ha organitzat la jornada virtual ‘Avancem!', on tres persones expertes, la filòsofa Marina Garcés, el gestor esportiu Jordi Viñas, i el psicòleg Jaume Funes, i els tres diputats de l'Àrea, Alfredo Vega d'Educació, David Escudé d'Esports i Javi Silva de Joventut, han fet balanç de la situació i han avançat les línies de treball per als propers dos anys de mandat.

"Fer balanç a mig mandat per avaluar què s'ha fet i agafar impuls per completar projectes és una acció obligada per a una bona administració pública", ha assenyalat la presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, a l'inici de la jornada, a la qual s'hi han inscrit gairebé 500 persones.

Marín ha fet referència a la COVID-19, "que ha posat a prova els governs locals i la societat i, sobretot, als joves". És per això que la presidenta ha qualificat de "decisius" els propers dos anys per "no deixar enrere" la generació de joves amb "polítiques que han de ser integradores, ambicioses i transformadores".
 

La col·laboració en el present, clau per a la sortida de la crisi

 
La jornada ha començat amb la participació de tres persones expertes que han reflexionat sobre com ha afectat la pandèmia en els àmbits de l'educació, l'esport i la joventut i com afrontar l'acompanyament a les persones en el temps postpandèmia, a partir de les preguntes fetes pel conductor de l'acte, el periodista Xavier Graset, i el públic procedent del món local, que ha formulat preguntes a través d'enregistraments en vídeo.

La filòsofa Marina Garcés ha expressat que la millor manera de superar l'impacte de la crisi és aplicar els verbs compartir i col·laborar. Per això, ha recomanat "no sospitar dels que estan a primera línia" i donar-los tots els recursos i tota la confiança, perquè els que treballen en el món local "no poden desatendre els qui són a prop".

Seguidament, el consultor esportiu i de lleure, Jordi Viñas, ha posat l'èmfasi en el concepte sistèmic de l'esport, és a dir, en la importància de treballar de manera col·laborativa i empatitzar amb els altres perquè tothom pugui tenir-hi accés.

El psicòleg Jaume Funes, per la seva part, ha destacat tres efectes de la pandèmia sobre els joves: menys oportunitats, més malestar emocional i una visió més negativa del futur. Per això, ha suggerit donar-los més autonomia, oferir-los un discurs del món diferent i explicar-los bé què vol dir formar part de la societat.

Al respecte, la filòsofa ha afegit que els adults no han de tapar el malestar sota diagnòstics de trastorn, i que no han de parlar tant del futur, que pot conduir a la victimització dels joves, sinó de les polítiques que cal implementar ara en el present per solucionar els problemes actuals. I ha posat com exemple les polítiques immobiliàries, que han de permetre l'emancipació dels joves, a la qual ha fet referència Jaume Funes.
 

Reptes i línies de treball en educació, esports i joventut al món local



 Els diputats d'Esports (esq.), Educació (centre) i Joventut (dreta) amb el periodista que ha conduït la jornada semipresencial el passat dilluns 7 de juny (Imatge: Diputació de Barcelona). 
 

A la jornada també han participat els diputats d'Educació, Alfredo Vega; d'Esports, David Escudé; i de Joventut, Javi Silva, que han conversat sobre les respostes a la pandèmia i els reptes de futur de les polítiques locals de les àrees esmentades.

"Per assegurar la qualitat educativa és imprescindible disposar de polítiques de proximitat", ha sostingut el diputat d'Educació, Alfredo Vega. "Si no hi ha una participació activa dels municipis -ha prosseguit- no serà possible l'aplicació de les polítiques d'equitat, ara encara més necessàries arran de la crisi". Entre les principals línies estratègiques que l'Àrea d'Educació vol desplegar els propers anys, s'ha fet esment a les següents:
 
  • Reforçar la contribució de les escoles municipals al sistema educatiu, com la resposta més propera del territori a les necessitats de la ciutadania.
  • Reduir les desigualtats educatives (bretxa digital, segregació escolar, equitat en l'accés a les oportunitats educatives...).
  • Assolir una educació de 0 a 3 anys universal i gratuïta.
  • Reduir el risc d'abandonament escolar prematur.

Pel que fa a l'esport, el diputat de l'Àrea, David Escudé, ha destacat la importància de la col·laboració entre administracions ("en plural") i el sector privat per trobar solucions als problemes generats pel coronavirus, com ara la pèrdua de l'hàbit de la pràctica esportiva de la ciutadania, amb nefastes repercussions físiques, psíquiques i socials. Entre els objectius estratègics, alineats amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), destaquen els següents:
 
  • Garantir el dret universal de l'esport a tothom, amb equitat i afavorint la inclusió social.
  • Facilitar una pràctica esportiva sostenible, educadora i segura, generadora de benestar i de qualitat de vida.
  • Promoure entorns actius a l'espai públic, tant al medi natural com a l'urbà.
  • Consolidar la dotació de la xarxa d'equipaments esportius locals i vetllar per la seva sostenibilitat i qualitat de servei.
  • Salvaguardar el sistema esportiu de la província col·laborant amb els agents esportius per innovar i crear valor públic.

En tercer lloc, ha intervingut el diputat de Joventut, Javi Silva, que ha destacat el valor de la "transversalitat" dins de l'Àrea, amb la Diputació i amb altres administracions, per fer front als reptes del jovent, que segueixen sent els mateixos que abans de la COVID-19, però que ara s'han agreujat. És per això que des de Joventut continuaran treballant en quatre eixos principals adaptats a la nova situació:
 
  • Facilitar la planificació i el desplegament de les polítiques locals de Joventut.
  • Promoure els equipaments municipals de Joventut com a facilitadors i acceleradors de projectes i com a espais de referència per a la socialització i el contacte amb i entre els joves.
  • Facilitar instruments per treballar les competències amb els joves, tot afavorint l'autonomia, l'autoconeixement i l'apoderament juvenil.
  • Reforçar el rol del professional local de Joventut com a agent necessari per planificar i executar les polítiques de l'Àrea, així com l'acompanyament a les persones joves, especialment l'emocional.

Després de respondre les preguntes de persones vinculades al món local, ha tancat la jornada el diputat d'Educació, Alfredo Vega, que ha valorat la "gran capacitat de reacció" dels ajuntaments davant la pandèmia. "Des de la Diputació de Barcelona -ha afegit- s'ha adaptat el Pla d'Actuació de Mandat (PAM) de cara a una recuperació sostenible". Els propers dos anys seran de "treball intens", però ha assenyalat que aprofitaran l'oportunitat per donar el protagonisme a les polítiques de proximitat. I ha convidat tothom que els acompanyin en el camí "difícil, però apassionant" que hi ha per davant.


 
Actuacions i inversions de la Diputació de Barcelona durant el 2020

La coordinadora de l'Àrea d'Educació, Esports i Joventut, Teresa Sambola, ha fet un resum dels principals programes i projectes de la política de suport als ajuntaments de la Diputació en els tres àmbits durant la jornada ‘Avancem! Respostes locals en educació, esports i joventut'.

Entre les xifres principals, ha esmentat l'aportació d'un suport econòmic de 100 milions d'euros, les més de 2.100 persones formades amb 53 accions formatives i la realització de més de 200 estudis. I tota aquesta activitat ha impactat en la totalitat del territori de la província de Barcelona, concretament, en 356 ens locals i 6.003 equipaments educatius, esportius i juvenils.

Sambola també ha explicat que s'ha treballat i es treballa per l'equitat educativa, per planificar imaginativament polítiques de joventut, i per dinamitzar l'esport. I ha destacat iniciatives, com els projectes transformadors que s'han posat en marxa: Noves oportunitats educatives 4.10 i Joventut esportiva, societat activa, amb els objectius de reduir l'abandonament escolar i esportiu prematur respectivament.
 
 

Si vols veure la jornada ‘Avancem! Respostes locals en educació, esports i joventut', celebrada el dilluns 7 de juny, pots fer-ho a continuació:

 

 
 
Deixa el teu comentari
Subscripció a publicacions
podràs rebre informació de les publicacions d'Educaweb t'ofereix