Trobeu el vostre curs ideal

9%

Què vols estudiar?

"És imprescindible que l'alumnat pugui dissenyar el seu propi projecte vital"

Entrevista

Patrícia M. Santos Campos, guanyadora del Premi Dualiza-Educaweb per professionals 2021, explica el projecte d'orientació FP visible, FP de qualitat, que permet a l'alumnat desenvolupar les competències transversals

  • 03/12/2021
  • Temps de lectura 7 mins

  • Valora

  • Deixa el teu comentari
Patricia M. Santos Campos. Professora de Formació i Orientació Laboral i coordinadora del projecte FP visible, FP de qualitat
FP visible, FP de qualitat és el títol del projecte guanyador del Premi Dualiza-Educaweb per professionals. La iniciativa, dirigida principalment a l'alumnat de Formació Professional de grau mitjà i superior, té com a objectiu fomentar les competències per a la gestió de la carrera professional i l'emprenedoria. A més, cerca oferir una proposta d'orientació laboral que permeti desenvolupar les soft skills i les habilitats d'aprenentatge al llarg de la vida.
 
El projecte, liderat per Patricia Santos en l'IES Profesor Isidoro Sánchez de Màlaga, permet a l'alumnat compartir aprenentatges i acostar-se a la realitat social i del mercat de treball a través de la creació de productes audiovisuals accessibles en un repositori de podcasts, un edublog i un canal de YouTube.
 
La proposta també promou el treball en equip entre l'alumnat dels cicles de diferents famílies professionals i la celebració d'un concurs de curtmetratges amb altres centres, amb el qual es fomenta l'esperit de col·laboració que actualment demanden les empreses.
 
Com se li va ocórrer posar en marxa aquesta iniciativa?
 
Ha sorgit amb la situació de crisi sanitària. El curs 2019-2020 vam començar un projecte d'emprenedoria que s'anomenava Una FP de pel·lícula: projecte Hollywood, amb el qual preteníem millorar l'orientació, crear sinergies amb el mercat, incrementar l'ocupabilitat, i desenvolupar habilitats personals, socials i professionals. Això ens va portar a viatjar a Hollywood per conèixer de primera mà el sector de les produccions audiovisuals i per rebre formació en les millors escoles de maquillatge de Los Angeles. Quan vam tornar, ens vam haver de sotmetre a una situació de confinament i vam haver de repensar el projecte. En tota dificultat hi ha una oportunitat i se'ns va plantejar: l'oportunitat ha estat FP visible, FP de qualitat. Aquest projecte ha suposat una oportunitat per millorar la formació de l'alumnat i del professorat, per arribar a més joves gràcies a l'ús de les xarxes, una oportunitat per crear sinergies i per millorar l'orientació acadèmica i professional.
 
Quines són les estratègies més efectives per fomentar l'orientació acadèmica i professional de l'alumnat?
 
Pensem que és necessari implementar un model d'acompanyament i oferir escenaris que li permeti conèixer-se, identificar el seu talent i analitzar els requeriments actuals del mercat i, en concret, del sector productiu al qual vol inserir-se.
 
És imprescindible que l'alumnat pugui dissenyar el seu propi projecte vital i per fer-ho cal treballar la intel·ligència emocional, proposar activitats que li permeti identificar el seu talent i la seva passió i crear espais per reflexionar sobre com pot aportar valor social.
 
És a dir, incorporar estratègies per desenvolupar les soft skills, que són un pilar essencial per millorar l'orientació acadèmica i professional de l'alumnat, i per crear espais de networking i coworking amb professionals del sector que ens permetin conèixer les exigències i la realitat del mercat laboral.
 
Quins reptes ha hagut de superar a l'hora de posar-les en marxa?
 
El repte principal va ser la situació de crisi sanitària que es va traduir en protocols de treball que impedien el treball cooperatiu a l'aula, models de semipresencialitat, així com també confinaments derivats dels contagis. Davant d'aquestes circumstàncies ens vam plantejar la necessitat de millorar la competència digital, tant de l'alumnat com del professorat participant, i utilitzar les possibilitats de les tecnologies digitals per posar en marxa el projecte. A més, l'ús d'internet i les xarxes socials va suposar una oportunitat per arribar a més joves i que així més persones es veiessin beneficiades amb la proposta.
 
Amb el projecte en marxa, el repte que se'ns va plantejar va ser el treball en remot amb altres persones d'altres centres educatius que no coneixíem prèviament. El procés va ser molt enriquidor i vam aprendre molt de totes les dificultats i els errors comesos, i va ser una oportunitat per crear espais per al desenvolupament de la intel·ligència col·lectiva.
 
I, finalment, un altre dels reptes va ser posar en marxa el projecte sense finançament en un moment inicial i el vam superar gràcies a les aportacions particulars i  a la feina. Sobre la meitat del curs vam aconseguir el suport de Dualiza i la Junta d'Andalusia, i això ens va permetre oferir formacions de grans professionals de prestigi a l'alumnat que ha millorat la seva ocupabilitat. Gràcies al projecte, algunes de les alumnes van poder fer les pràctiques en grans estudis d'efectes especials (INSIDE FX i DDT Studio) i actualment treballen en produccions audiovisuals.
"Cal treballar la intel·ligència emocional entre l'alumnat, proposar activitats que li permeti identificar el seu talent i la seva passió, i crear espais per reflexionar sobre com poden aportar valor social".

Com ha aconseguit motivar a l'alumnat i al professorat d'altres cicles i centres per participar al projecte?
 
Suposo que es conjuguen diferents ingredients: oferir una proposta vinculada a les necessitats reals de l'alumnat i que els connecta amb una possibilitat de millorar la seva ocupabilitat i oferir una proposta inclusiva on cada persona pot identificar i gestionar el seu talent oferint valor al projecte. Estic orgullosa de l'alumnat que ha participat i continua participant en aquest projecte, perquè ha entès la importància de que l'aprenentatge va més enllà de les notes i ho va demostrar amb la seva implicació i proactivitat.
 
Quant al professorat no va ser molt difícil motivar-lo i comptar amb grans professionals, com són Lidia Martín, Isabel Martínez, Alberto Romero, Susana López, Manuel Moreno, Jose Antonio Rodríguez i Esperanza Otero. Són grans docents que aposten per millorar la qualitat de l'ensenyament a les aules de Formació Professional, persones compromeses amb la innovació i la formació i que senten passió per la professió. Crec que quan trobes un equip amb el qual es generen sinergies es treballa millor i els resultats sempre són més satisfactoris. Junts sempre és millor, a més, és imprescindible ser exemple del que vols ensenyar, i aprendre a treballar en equip és una habilitat essencial que hem d'ensenyar, així com també entendre que la suma de talents enriqueix.
 
Quins recursos han resultat ser més efectius de cara a desenvolupar les competències per a la gestió de la carrera professional de l'alumnat?
 
Atesa la situació de crisi sanitària i els protocols que es van implementar durant el curs passat, el recurs principal ha estat la tecnologia digital. És cert que vam haver de desenvolupar la competència digital, és a dir, aprendre a buscar informació, seleccionar, curar continguts, crear continguts en diversos formats, conèixer les normes relacionades amb la protecció de dades, els drets d'autor, etc. Però també va suposar un aprenentatge essencial per a la gestió de la carrera professional de l'alumnat, atès que li ha permès fer explícit el seu propi entorn d'aprenentatge (PLE) i adquirir eines per aprendre al llarg de la vida.
 
A més, mitjançant aquestes tecnologies digitals i una proposta metodològica que situa l'alumnat com a protagonista del seu propi aprenentatge, hem pogut treballar soft skills (comunicació, treball en equip, intel·ligència emocional, creativitat, resolució de problemes, habilitats per a la gestió del temps…), que són un recurs imprescindible per millorar l'ocupabilitat.
 
I, finalment, els espais de coworking i networking que hem creat amb professionals del sector han facilitat el coneixement de les exigències del mercat i han permès identificar les necessitats formatives de l'alumnat.
 
Què creu que necessita la Formació Professional perquè sigui vista per la societat com un itinerari visible i de qualitat?
 
La Formació Professional necessita una aposta ferma, destinar els recursos necessaris, flexibilitzar els currículums per permetre adaptar-se a les necessitats reals del mercat, continuar impulsant campanyes i accions que permetin visibilitzar que la Formació Professional és un itinerari que ofereix una formació teoricopràctica de qualitat i que millora l'ocupabilitat dels estudiants.
 
Consulta aquí el projecte presentat als Premis Educaweb 2021. També pots veure el següent vídeo si vols conèixer-ne més detalls: 
Deixa el teu comentari