"Una oferta d'orientació permet als joves prendre decisions sobre el seu futur acadèmic i professional"

Entrevista

El responsable de salut i serveis específics de Sheffield, Dan White, explica en què consisteixen els serveis d'orientació que ofereix la ciutat guanyadora de la Menció Ciutat Orientadora 2021, reconeixement atorgat en col·laboració amb la Diputació de Barcelona

  • 03/12/2021
  • Temps de lectura 7 mins

  • Valora

  • Deixa el teu comentari
Dan White. responsable de salut i serveis específics de Sheffield

La Menció Ciutat Orientadora, un reconeixement d'abast internacional atorgat en col·laboració amb la Diputació de Barcelona, ha correspost a la ciutat de Sheffield (Regne Unit).

Sheffield ofereix a la ciutadania diferents serveis d'orientació que busquen connectar l'orientació professional i l'educació amb el benestar de les persones, involucrant una varietat d'organitzacions disposades a oferir oportunitats d'aprenentatge i d'experiència laboral a les persones que ho necessiten. També presta especial atenció a la prevenció de l'abandonament escolar, i secunda i realitza un seguiment de les persones que ni estudien ni treballen (ni-nis).

El jurat de la Menció Ciutat Orientadora ha valorat el compromís de la ciutat per oferir orientació a tots els ciutadans, especialment als joves, mitjançant col·laboracions amb diferents socis, no només per proveir de serveis d'orientació de qualitat, sinó per involucrar a altres professionals en la promoció del benestar general.

Per als membres del jurat, la força del model d'orientació de la ciutat radica en l'extensa xarxa d'organitzacions que treballen per satisfer les necessitats d'orientació, educació i formació de la població local.

L'Ajuntament és en procés de crear un enfocament integrat i holístic de suport i orientació després de la realització d'una enquesta pública.
 
 
Quins serveis públics d'orientació acadèmica i professional s'ofereixen a Sheffield actualment?  
De quina manera ajuden i orienten els seus serveis als joves que ni estudien ni treballen per identificar i definir un camí per estudiar o treballar?

Gràcies als orientadors i als ajudants de suport que proporcionen informació, consell, orientació i serveis de col·locació laboral als joves d'entre 16 i 18 anys desocupats. També brindem suport als joves vulnerables de 19 anys que ni estudien ni treballen (ni-nis). El nostre model d'orientació segueix unes directrius, en cronogrames, sobre com utilitzem la nostra eina d'avaluació, planificació, implementació i revisió (APIR) i els plans de desenvolupament professional individual.

Proporcionem un servei d'ofertes laborals i educatives a mida tant per a empresaris locals com per a educadors que volen reclutar els joves, juntament amb un butlletí informatiu d'ofertes i oportunitats que s'envia als joves per correu electrònic. Així mateix, els orientadors i ajudants contacten amb ells directament perquè aprofitin aquestes oportunitats.

Les fitxes amb la informació de tots els joves  s'actualitzen amb regularitat i es guarden a la base de dades. Aquesta ens permet recollir totes les intervencions que tenen lloc i reduir el risc que els joves hagin de tornar a explicar la seva història. També ens facilita recollir les àrees ocupacionals en les quals els joves hi estan interessats, i això ens permet presentar-los les ofertes apropiades.

Com a part de l'avaluació i el model d'orientació podem identificar barreres que poden estar evitant que un jove evolucioni cap a una trajectòria acadèmica i professional positiva, la qual cosa pot requerir un suport addicional per part del personal sanitari que participa en l'equip del projecte, com ara terapeutes, logopedes, o infermers de salut mental d'atenció primària.

Així mateix, brindem suport, per mitjà d'un telèfon gratuït, als joves, les famílies i els professionals de Sheffield que estiguin desocupats, ja sigui perquè han deixat els estudis universitaris o no universitaris o se'ls ha acabat un contracte de treball temporal. També el fan servir persones que tot just han arribat a la ciutat, que necessiten suport per identificar l'entorn, les oportunitats a les quals poden optar, i que necessiten suport quant a prestacions i allotjament.

La nostra feina amb els ni-nis pot abastar des d'ajudar-los a redactar un currículum i una carta de presentació fins a ajudar-los a preparar-se per a una entrevista, tenir accés a diners per a roba i transport per assistir a entrevistes, cooperar amb agències per aconseguir fons per a la cura dels nens de pares i mares adolescents, o ajudar-los a sol·licitar crèdit per a la universitat o trobar un lloc on dormir aquella nit si són persones sense llar.
 
"Quan els joves treballen, tenen més capacitat adquisitiva, la qual cosa repercuteix en una economia més pròspera a llarg termini, en una millor salut i més benestar".

També treballem amb joves d'entre 15 i 16 anys en risc de no evolucionar cap a una trajectòria acadèmica i professional positiva després dels 16 anys, o com se'ls coneix normalment RONI (indicador del risc de convertir-se en ni-nis). L'objectiu és proporcionar-los consell i orientació laboral i trobar feina per ajudar-los en la transició cap a oportunitats reeixides després dels 16. Molts d'aquests joves s'han desvinculat del sistema educatiu reglat, de manera que s'han perdut el programa educatiu laboral al qual haurien accedit a l'institut. La feina sovint requereix no només debatre i recomanar allò que hi ha de disponible, sinó també acompanyar-los a visitar i assistir a entrevistes amb formadors i empresaris.
 
Quins han estat els assoliments més destacats dels serveis d'orientació i assessorament de Sheffield?
 
  • La qualitat de les relacions professionals entre assessors, joves i famílies o cuidadors.
  • La col·laboració amb els serveis institucionals de les comunitats i les connexions amb els formadors.
  • L'accés i l'exactitud de les dades i la informació per reconèixer i fer costat als joves.
 
Quins són els diferents actors implicats en els projectes d'orientació que ofereixen?

Assessors i ajudants de carrera professional plenament qualificats, rastrejadors, i especialistes, com ara infermers de la salut mental a l'atenció primària o terapeutes de la parla i del llenguatge.
 
Quins són els reptes més importants per als serveis d'orientació de Sheffield per al 2022?
 
  • Comptar amb més personal per cobrir de manera adequada la feina i el nombre creixent de processos d'orientació.
  • Tenir més oportunitats disponibles perquè més joves d'entre 16 i 18 anys puguin optar a ajudes per a les despeses.
  • La pandèmia ha deixat un grup de joves, cada cop més elevat, amb problemes emocionals i que també s'estan desconnectant del procés educatiu actual.
  • Accedir a una oferta d'orientació digital global en tota la ciutat, que estigui disponible per als joves de les àrees més desfavorides i els barris amb menys oportunitats.
 
Per què haurien d'apostar les ciutats per oferir orientació acadèmica i professional als ciutadans d'una manera més sistemàtica i oberta per a tothom?

Una oferta d'orientació i suport implementada en la primera oportunitat permet als joves prendre decisions sobre el seu futur acadèmic i professional, cosa que significa menys dependència de les prestacions estatals, que els joves caurien menys en la delinqüència, etc. Quan els joves treballen, tenen més capacitat adquisitiva, la qual cosa repercuteix en una economia més pròspera a llarg termini, a una millor salut i més benestar.
 
 
Deixa el teu comentari
Subscripció a publicacions
podràs rebre informació de les publicacions d'Educaweb t'ofereix