Als 15 anys, una edat clau per triar què estudiar i a què dedicar-se, milers d'adolescents encara no ho tenen clar. Per exemple, a Espanya, el 32% dels estudiants no sap què vol ser de gran, segons l'estudi The State of Global Teenage Career Preparation, elaborat per l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) en base a dades del seu informe PISA 2022.
A més, aquest organisme internacional assenyala que la incertesa sobre quin itinerari acadèmic i professional escollir és més gran entre els joves amb rendiments acadèmics més baixos i d'entorns socioeconòmics desfavorits.
La indecisió sobre el futur professional es dispara
Els dubtes sobre el futur acadèmic encara són més grans fora del país: el 38% dels joves de 15 anys residents als països que formen part de l'OCDE, no saben quin camí acadèmic escollir.I és que en l'actualitat aquest percentatge pràcticament s'ha duplicat, ja que el 2018 només el 20% dels nois i noies dels països de l'OCDE definia el seu futur acadèmic com a "incert".
Entre els països on els joves tenen més definides les seves expectatives acadèmiques i professionals es troben: Costa Rica i Turquia, on més del 80% dels adolescents té clar el seu futur.
Per contra, a Finlàndia i Dinamarca els i les alumnes que encara no saben quins estudis o professió els agradaria fer, superen el 50%.
L'orientació, clau per a la presa de decisions acadèmiques i professionals
L'OCDE subratlla que les activitats d'orientació, que fomenten el desenvolupament personal i professional durant la secundària, tenen un impacte significatiu en les oportunitats futures dels joves.
No obstant això, menys de la meitat dels nois i noies dels països de l'OCDE participa en activitats clau d'orientació abans dels 15 anys. "Són massa els estudiants que no compten amb les eines i coneixements necessaris per afrontar el següent pas", alerta l'OCDE.
De fet, a Espanya, només el 22% dels adolescents ha assistit a una fira d'ocupació, davant el 35% dels nois i noies del conjunt de països de l'OCDE.
I només el 40% dels nois i noies espanyols ha participat en una visita a un lloc de treball o en una activitat de job shadowing, en comparació amb el 45% dels de l'OCDE.
A més, la majoria dels estudiants participa en aquestes activitats només una vegada, cosa que limita l'impacte positiu que podrien tenir.
Fins i tot, l'accés a aquestes experiències és desigual: l'alumnat d'entorns socioeconòmics favorables participa més freqüentment en aquestes activitats que els seus companys en situacions més vulnerables, tot i ser qui més les necessiten, explica l'informe.
Els adolescents no se senten preparats per al seu futur
No saber quin camí seguir provoca inquietud en molts adolescents dels països de l'OCDE, ja que el 41% d'ells afirma sentir-se preocupat per no estar preparat per a la vida després de l'institut (35% a Espanya).
I gairebé la meitat d'ells (49% de l'OCDE i 46% dels espanyols) considera que el col·legi ha fet poc per preparar-los per a l'edat adulta. A més, 1 de cada 3 estudiants assegura no sentir-se ben informat sobre les possibles trajectòries acadèmiques i laborals que pot seguir després de l'educació obligatòria.
Aquestes xifres reflecteixen una sensació generalitzada de desorientació entre els joves: "Vull gaudir de la meva feina i tenir uns ingressos estables, però no sé quines opcions tinc i no estic segura de quin camí prendre", reconeix una de les noies enquestades a l'estudi.
Així mateix, la percepció d'estar preparat influeix directament en la motivació per continuar estudiant i prendre decisions amb confiança. Per aquest motiu, l'OCDE insisteix en la necessitat que les escoles proporcionin més i millors oportunitats d'orientació perquè l'alumnat pugui explorar els seus interessos, conèixer el món laboral i visualitzar un futur possible i realista.
Com és l'orientació a Espanya? Una eina de l'OCDE ho revela
L'OCDE ha llançat recentment una eina que permet conèixer en quines iniciatives d'orientació participa l'alumnat de 15 anys de cada país membre.
Aquest recurs conté 25 indicadors clau comparables internacionalment sobre diferents activitats de desenvolupament professional i orientació que els països i economies participants en l'informe PISA 2022 proporcionen als seus adolescents.
Aquests són alguns resultats comparatius entre Espanya i el conjunt de països de l'OCDE en quant a intervencions d'orientació en les quals participen els joves.
| Activitat d'orientació | % de participació a Espanya | % de participació a l'OCDE |
|---|---|---|
| Investigació d'informació sobre carreres | 83% | 79% |
| Test professional | 70% | 64% |
| Sessions d'orientació amb un professional al centre educatiu | 61% | 49% |
| Job Shadowing | 40% | 45% |
| Pràctiques professionals | 30% | 35% |
| Visites a fires d'ocupació | 22% | 35% |
| Tours organitzats a institucions i empreses | 19% | 40% |
Sabies que...?
- L'origen socioeconòmic dels nois i noies té més pes que la capacitat acadèmica a l'hora de determinar les seves aspiracions professionals.
- L'alumnat d'entorns desfavorits, però amb bons rendiments acadèmics, té menys expectatives de cursar estudis superiors que un company amb un nivell socioeconòmic més privilegiat i amb pitjors resultats acadèmics.
Fitxa tècnica
L'informe The State of Global Teenage Career Preparation, elaborat per l'OCDE, analitza fins a quin punt els adolescents estan preparats per prendre decisions sobre el seu futur acadèmic i professional, i com hi influeixen factors com el rendiment escolar, l'entorn socioeconòmic o l'accés a orientació.
L'estudi es basa en els resultats de l'avaluació PISA 2022, que inclou les respostes de més de mig milió d'estudiants de 15 anys de països membres de l'OCDE.