Gairebé tot el professorat a Espanya està satisfet amb la seva feina, però la majoria coincideix en que la seva formació inicial i contínua necessita millorar. Aquesta és una de les principals conclusions de l'informe Results from TALIS 2024. The State of Teaching, publicat recentment per l'Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE).
Els resultats de l'estudi, basat en l'Encuesta Internacional de la Enseñanza y el Aprendizaje (TALIS, per les seves sigles en anglès), mostren que només el 48% dels docents espanyols considera que les activitats de capacitació en les quals han participat han tingut un impacte positiu en el seu ensenyament, una proporció inferior a la de la mitjana de l'OCDE (55%).
A més, només el 60% dels professors recent titulats considera que la seva formació inicial ha estat de qualitat, enfront del 75% dels d'altres països analitzats per l'organisme internacional.
Els docents joves perceben mancances en la seva formació inicial
Els resultats de l'enquesta TALIS 2024 revelen que els docents espanyols són els més crítics amb la qualitat i la rellevància de la formació inicial que reben, en comparació amb la resta dels països de l'OCDE.
Per exemple, menys de la meitat (49%) del professorat espanyol més jove se sent preparat en pedagogia general, enfront del 65% de la mitjana de l'OCDE. I tan sols un 42% es considera capaç d'ensenyar en aules multiculturals i multilingües.
De fet, la qualitat de la preparació pedagògica general ha caigut 13 punts percentuals des del 2018, cosa que reflecteix un retrocés preocupant en la qualitat formativa dels futurs docents.
Manca acompanyament i formació pràctica per als nous docents
Les dades de TALIS mostren també que els professors i professores novells que compten amb mentors tenen una major satisfacció i benestar laboral. No obstant això, els docents espanyols amb menys de 5 anys d'experiència creuen que falta més pràctica en la seva formació inicial i l'acompanyament d'un professor o professora experimentat en els seus primers anys de feina.
I és que només el 15% del professorat jove compta amb un mentor o mentora que l'acompanyi en la seva primera experiència laboral, davant el 26% de la mitjana de l'OCDE. Tot i així, la mentoria a docents novells a Espanya ha augmentat: entre el 2018 i el 2024, la proporció de professors i professores amb un mentor assignat es va incrementar en 5 punts percentuals.
"Els docents requereixen d'una didàctica específica i una preparació més pràctica i orientada als reptes als quals s'enfronten a l'aula", assenyala al respecte a l'informe El estado de la profesión docente en España (2025), elaborat per EsadeEcPol-Center of Economic Policy.
Per aconseguir-ho, l'esmentat estudi suggereix impulsar un tipus de "residència MIR educativa" d'almenys 1 any perquè els docents, una vegada titulats, millorin la seva formació de manera pràctica als centres educatius amb els millors i més experimentats professors i professores.
La formació contínua que el professorat demanda
En quant a la formació contínua docent, el 73% del professorat a Espanya ha participat en activitats per millorar les seves capacitats digitals i el 53% ha obtingut l'acreditació de la seva competència digital, segons l'informe Monitor de la Educación y la Formación 2024 de la Comissió Europea.No obstant això, els resultats de TALIS revelen que els professors espanyols consideren que necessiten activitats formatives especialitzades per afrontar la situació actual, ja que només el 48% considera que la formació rebuda en l'últim any ha tingut un impacte real en la seva pràctica.
Per això, el professorat demana especialment formació relacionada amb:
- Intel·ligència artificial per a l'ensenyament i l'aprenentatge, tenint en compte que només el 35% d'ells la fa servir per a la seva feina i que el 75% assenyala que no té el coneixement i les habilitats per fer-ho.
- Atenció a la diversitat i necessitats educatives especials
- Gestió de l'aula per al comportament dels estudiants
Ara bé, les necessitats formatives dels docents en certes àrees tenen més o menys rellevància segons els seus anys d'experiència, tal com reflecteix la taula següent:
| Necessitat formativa | % docents sèniors que requereixen aquesta formació | % docents joves que requereixen aquesta formació |
|---|---|---|
| Habilitats per usar la intel·ligència artificial per a l'ensenyament i l'aprenentatge | 30% | 27% |
| Atenció a la diversitat i necessitats educatives especials | 27% | 33% |
| Gestió de l'aula per al comportament dels estudiants | 21% | 32% |
Si ets docent i busques formar-te en aquests àmbits, pots trobar programes especialitzats que t'ajudaran a tancar aquesta bretxa al cercador de cursos d'Educaweb.
Les barreres per a la formació del professorat
- El 76 % afirma que no disposa de temps.
- El 70% esmenta la falta d'incentius.
- El 59% pateix problemes d'horaris per formar-se.
Un professorat compromès, però sobrecarregat
Les condicions laborals també afecten la capacitat d'aprendre i ensenyar. El 64% del professorat espanyol sent estrès per tasques administratives excessives, i el 58% pels constants canvis curriculars, segons TALIS.I tot i que el 95% es declara satisfet amb la seva feina, només un 16% creu que la seva tasca està socialment valorada, una xifra inferior a la mitjana dels països de l'OCDE.
De fet, l'Informe Mundial sobre el Personal Docente 2025, publicat recentment per la UNESCO, adverteix que 1 de cada 3 professors a Espanya ha sentit ansietat o estrès durant el curs, i que el 9% dels homes i el 4% de les dones abandonen la docència en els primers 5 anys.
Per això l'organisme internacional fa una crida per "dignificar i valorar" la professió, i recorda que el món necessitarà 44 milions de docents addicionals per garantir l'educació universal.
Sabies que...?
- El 48% dels professors de secundària novells que han participat en l'enquesta asseguren que la docència va ser la seva primera opció professional.
- El 75% del professorat de secundària a Espanya té experiència professional laboral no docent (superior a la mitjana de l'OCDE: 57%).
Fitxa tècnica
L'informe Results from TALIS 2024. The State of Teaching està basat en l'enquesta internacional més gran de mestres i directors: TALIS, que l'OCDE elabora cada 5 anys.
L'estudi, dut a terme per l'OCDE el 2024, va sondejar prop de 280.000 docents i directors escolars de 17.000 centres de secundària de 55 sistemes educatius diferents, entre ells el d'Espanya.
TALIS té com a objectiu ajudar els responsables de la formulació de polítiques i els líders educatius a dissenyar estratègies fonamentades per millorar la qualitat de l'ensenyament i els entorns d'aprenentatge.