900 293 573
Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Quina formació necessita el professorat?

Reportatge

Els docents requereixen més capacitació sobre l'ús de la IA generativa, competències digitals avançades i atenció a la diversitat, segons l'OCDE

  • 22/10/2025
  • Temps de lectura 8 mins

  • Deixa el teu comentari
  • Valora


Gairebé tot el professorat a Espanya està satisfet amb la seva feina, però la majoria coincideix en que la seva formació inicial i contínua necessita millorar. Aquesta és una de les principals conclusions de l'informe Results from TALIS 2024. The State of Teaching, publicat recentment per l'Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE).

Els resultats de l'estudi, basat en l'Encuesta Internacional de la Enseñanza y el Aprendizaje (TALIS, per les seves sigles en anglès), mostren que només el 48% dels docents espanyols considera que les activitats de capacitació en les quals han participat han tingut un impacte positiu en el seu ensenyament, una proporció inferior a la de la mitjana de l'OCDE (55%).

A més, només el 60% dels professors recent titulats considera que la seva formació inicial ha estat de qualitat, enfront del 75% dels d'altres països analitzats per l'organisme internacional.Àncora

Els docents joves perceben mancances en la seva formació inicial

Els resultats de l'enquesta TALIS 2024 revelen que els docents espanyols són els més crítics amb la qualitat i la rellevància de la formació inicial que reben, en comparació amb la resta dels països de l'OCDE.

Per exemple, menys de la meitat (49%) del professorat espanyol més jove se sent preparat en pedagogia general, enfront del 65% de la mitjana de l'OCDE. I tan sols un 42% es considera capaç d'ensenyar en aules multiculturals i multilingües.

De fet, la qualitat de la preparació pedagògica general ha caigut 13 punts percentuals des del 2018, cosa que reflecteix un retrocés preocupant en la qualitat formativa dels futurs docents.

profesora joven
El 58% del professorat es veu incapaç d'ensenyar en aules multiculturals. Imatge: Canva.

Manca acompanyament i formació pràctica per als nous docents

Les dades de TALIS mostren també que els professors i professores novells que compten amb mentors tenen una major satisfacció i benestar laboral. No obstant això, els docents espanyols amb menys de 5 anys d'experiència creuen que falta més pràctica en la seva formació inicial i l'acompanyament d'un professor o professora experimentat en els seus primers anys de feina.

I és que només el 15% del professorat jove compta amb un mentor o mentora que l'acompanyi en la seva primera experiència laboral, davant el 26% de la mitjana de l'OCDE. Tot i així, la mentoria a docents novells a Espanya ha augmentat: entre el 2018 i el 2024, la proporció de professors i professores amb un mentor assignat es va incrementar en 5 punts percentuals.

"Els docents requereixen d'una didàctica específica i una preparació més pràctica i orientada als reptes als quals s'enfronten a l'aula", assenyala al respecte a l'informe El estado de la profesión docente en España (2025), elaborat per EsadeEcPol-Center of Economic Policy.

Per aconseguir-ho, l'esmentat estudi suggereix impulsar un tipus de "residència MIR educativa" d'almenys 1 any perquè els docents, una vegada titulats, millorin la seva formació de manera pràctica als centres educatius amb els millors i més experimentats professors i professores.
 

profesor experimentado hace de mentor a docentes jóvenes
Només el 15% dels docents joves té con un mentor o mentora durant la seva primera experiència laboral. Imatgen: Freepik.

La formació contínua que el professorat demanda

En quant a la formació contínua docent, el 73% del professorat a Espanya ha participat en activitats per millorar les seves capacitats digitals i el 53% ha obtingut l'acreditació de la seva competència digital, segons l'informe Monitor de la Educación y la Formación 2024 de la Comissió Europea.

No obstant això, els resultats de TALIS revelen que els professors espanyols consideren que necessiten activitats formatives especialitzades per afrontar la situació actual, ja que només el 48% considera que la formació rebuda en l'últim any ha tingut un impacte real en la seva pràctica.

Per això, el professorat demana especialment formació relacionada amb:
 

Ara bé, les necessitats formatives dels docents en certes àrees tenen més o menys rellevància segons els seus anys d'experiència, tal com reflecteix la taula següent:

Necessitat formativa % docents sèniors que requereixen aquesta formació % docents joves que requereixen aquesta formació
Habilitats per usar la intel·ligència artificial per a l'ensenyament i l'aprenentatge 30% 27%
Atenció a la diversitat i necessitats educatives especials 27% 33%
Gestió de l'aula per al comportament dels estudiants 21% 32%
Elaboració pròpia en base a dades de l'enquesta TALIS 2024 de l'OCDE.

Si ets docent i busques formar-te en aquests àmbits, pots trobar programes especialitzats que t'ajudaran a tancar aquesta bretxa al cercador de cursos d'Educaweb.
 
profesor de secundaria con alumnado diverso a nivel multicultural
El 33% del professorat jove afirma que necessita formació per atendre la diversitat i necessitats educatives especials de l'alumnat. Imatge: Freepik.

Les barreres per a la formació del professorat

El professorat està disposat a formar-se més en àrees com la IA, l'atenció a la diversitat i la gestió de l'alumnat, però assegura que hi ha barreres importants per fer-ho:
 
  • El 76 % afirma que no disposa de temps.
  • El 70% esmenta la falta d'incentius.
  • El 59% pateix problemes d'horaris per formar-se.
Per afrontar aquestes barreres, l'informe TALIS recomana fomentar la formació online, ja que aquesta "pot alleujar potencialment les barreres que enfronten alguns docents i que sovint estan vinculades a situacions personals o circumstàncies ambientals".Àncora

Un professorat compromès, però sobrecarregat

Les condicions laborals també afecten la capacitat d'aprendre i ensenyar. El 64% del professorat espanyol sent estrès per tasques administratives excessives, i el 58% pels constants canvis curriculars, segons TALIS.

I tot i que el 95% es declara satisfet amb la seva feina, només un 16% creu que la seva tasca està socialment valorada, una xifra inferior a la mitjana dels països de l'OCDE.  

De fet, l'Informe Mundial sobre el Personal Docente 2025, publicat recentment per la UNESCO, adverteix que 1 de cada 3 professors a Espanya ha sentit ansietat o estrès durant el curs, i que el 9% dels homes i el 4% de les dones abandonen la docència en els primers 5 anys.

Per això l'organisme internacional fa una crida per "dignificar i valorar" la professió, i recorda que el món necessitarà 44 milions de docents addicionals per garantir l'educació universal.Àncora

Sabies que...?

  • El 48% dels professors de secundària novells que han participat en l'enquesta asseguren que la docència va ser la seva primera opció professional.
  • El 75% del professorat de secundària a Espanya té experiència professional laboral no docent (superior a la mitjana de l'OCDE: 57%).Àncora

Fitxa tècnica

L'informe Results from TALIS 2024. The State of Teaching està basat en l'enquesta internacional més gran de mestres i directors: TALIS, que l'OCDE elabora cada 5 anys.

L'estudi, dut a terme per l'OCDE el 2024, va sondejar prop de 280.000 docents i directors escolars de 17.000 centres de secundària de 55 sistemes educatius diferents, entre ells el d'Espanya.

TALIS té com a objectiu ajudar els responsables de la formulació de polítiques i els líders educatius a dissenyar estratègies fonamentades per millorar la qualitat de l'ensenyament i els entorns d'aprenentatge.

Noelia Carmona Núñez Redactora
Sóc periodista, redactora i editora de continguts a Educaweb, on també gestiono les xarxes socials corporatives.

Vaig estudiar el Grau en Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona amb Menció en Periodisme Especialitzat en Cultura i Societat. Treballo a Educaweb amb la il·lusió d'informar les persones perquè prenguin decisions sobre el seu futur acadèmic i professional a través de les nostres publicacions sobre formació, educació i treball.
Deixa el teu comentari