- Les famílies d'FP amb més presència al sector públic
- Els titulats d'FP de grau superior, majoria a l'Administració Pública
- El relleu generacional: una oportunitat per a titulats d'FP
- Les comunitats amb més ocupació pública per a titulats d'FP
- Tinc un títol d'FP, com puc treballar a l'Administració Pública?
- Sabies que...?
- Fitxa tècnica
A més, l'estudi estima que es crearan al voltant de 788.000 oportunitats de feina a l'Administració Pública i Defensa fins al 2035, de les quals més de 191.000 estaran dirigides a titulats d'FP.
Les famílies d'FP amb més presència al sector públic
Actualment, les persones amb estudis de Formació Professional que treballen a l'Administració Pública provenen sobretot de les següents 5 famílies professionals:1. Administració i Gestió
Gairebé 1 de cada 4 (23,3%) persones contractades al sector públic procedeix de la família Administració i Gestió, cosa que evidencia la demanda de perfils tècnics en tasques de suport a la gestió, l'organització o l'atenció ciutadana.2. Sanitat
La família Sanitat aporta el 18,1% dels titulats d'FP que treballen en l'Administració Pública. Inclou professionals com els Tècnics en Cures Auxiliars d'Infermeria, o els Tècnics en Laboratori, així com especialistes en documentació sanitària, que exerceixen funcions essencials en hospitals i centres públics de salut.3. Serveis Socioculturals i a la Comunitat
Amb un 8,4% de presència al sector públic, els titulats de la família Serveis Socioculturals i a la Comunitat treballen com a funcionaris en atenció a la dependència, integració social i educació infantil, principalment en serveis socials, centres educatius i programes de suport comunitari.4. Electricitat i Electrònica
La família Electricitat i Electrònica aporta el 7,8% dels titulats d'FP al sector públic. Els seus perfils tècnics es vinculen al manteniment d'infraestructures, instal·lacions i equipaments elèctrics en edificis i institucions públiques.5. Activitats Físiques i Esportives
La família d'Activitats Físiques i Esportives, que representa el 7,4% dels titulats d'FP al sector públic, aporta professionals especialitzats en la gestió esportiva, l'organització d'activitats d'oci i la promoció d'hàbits saludables.Els titulats d'FP de grau superior, majoria a l'Administració Pública
Dins de l'FP, la majoria de les persones ocupades en l'Administració Pública són titulats de cicles formatius de grau superior, seguit dels de grau mitjà.En concret, representen el 14,2% i 7,1% del sector, respectivament. Per la seva banda, l'FP Bàsica té un pes més discret (0,1%), alineat amb el conjunt de sectors productius d'Espanya.
Aquesta tendència reflecteix que l'Administració Pública demanda perfils tècnics qualificats i amb formació especialitzada, la qual cosa converteix els cicles d'FP, especialment els de grau superior, en una via d'accés cada vegada més rellevant al sector públic, assenyala l'informe.
El relleu generacional: una oportunitat per a titulats d'FP
I és que l'envelliment de la plantilla pública és notori: per cada persona jove d'entre 15 i 29 anys que treballa a l'Administració Pública, n'hi ha més de 6 d'entre 50 i 65 anys, una proporció que anticipa una renovació massiva del personal en la pròxima dècada.
Aquesta situació obre una finestra d'oportunitat per als titulats d'FP, que poden cobrir part de la creixent demanda de professionals tècnics al sector públic.
Les comunitats amb més ocupació pública per a titulats d'FP
Andalusia, la Comunitat de Madrid i la Comunitat Valenciana són les regions que comptaran amb més oportunitats de feina pública per a titulats d'FP d'aquí a 2035, estima l'informe de CaixaBank Dualiza.
En xifres, Andalusia liderarà amb 42.511 vacants previstes, seguida de la Comunitat de Madrid (22.787), la Comunitat Valenciana (20.781), Catalunya (17.968) i Galícia (11.678).
Tinc un títol d'FP, com puc treballar en l'Administració Pública?
Si comptes amb un títol de Formació Professional, pots optar a diferents cossos i escales de l'Administració Pública segons el teu nivell d'estudis.Els titulats de cicles d'FP de grau superior poden presentar-se a places del Grup B, mentre que els de grau mitjà poden fer-ho al Grup C1. Per aconseguir una plaça, cal superar una oposició o concurs oposició, processos que avaluen els coneixements i competències necessaris per a cada lloc.
En cada convocatòria es detallen els requisits d'accés, el temari i el tipus de proves, que poden ser teòriques, pràctiques o tipus test. En alguns casos també es valoren els mèrits formatius o l'experiència professional.
El primer pas és consultar les convocatòries oficials i planificar la preparació de les proves. Pots fer-ho pel teu compte o amb l'ajuda d'un curs o acadèmia especialitzada, que t'orientarà sobre el temari, la metodologia d'estudi i els tràmits administratius.
A Educaweb trobaràs informació i recursos per orientar-te en aquest camí:
Un cop superades les proves, depenent de la puntuació que obtinguis, podràs obtenir una plaça com a funcionari de carrera, interí o personal laboral fix.
Sabies que...?
- El 46% de les persones que treballen al sector públic té estudis universitaris.
- L'Administració Pública i Defensa va concentrar el 2022 el 7% de l'ocupació total a Espanya, amb més d'1,4 milions de persones ocupades, segons l'informe.
Fitxa tècnica
L'informe La Formación Profesional en el sector de la Administración Pública, elaborat per l'Observatori de l'FP de CaixaBank Dualiza en col·laboració amb Orkestra Institut Basc de Competitivitat, analitza la presència i el paper de l'FP en l'ocupació pública.
Per a això, es basa en dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE) i en estimacions del Centre Europeu per al Desenvolupament de la Formació Professional (Cedefop).

