900 293 573
Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

"L'orientació facilita l'elecció d'una carrera i contribueix al desenvolupament personal"

Entrevista

El Premi Diputació de Barcelona-Educaweb per a Institucions 2025 l'ha obtingut Amalgama7 pel Programa de Orientació Vocacional de l'Escola Terapèutica Can Ros

  • 28/11/2025
  • Temps de lectura 8 mins

  • Deixa el teu comentari
  • Valora


Lourdes Clavé Ferré. Directora acadèmica de l’Escola Terapèutica Can Ros d’Amalgama7

El Premi Diputació de Barcelona-Educaweb per a Institucions 2025 l'ha obtingut Amalgama7 pel Programa d'Orientació Vocacional (POV) de l'Escola Terapèutica Can Ros. Es tracta d'un projecte integral d'orientació que pretén reconstruir el projecte de vida i professional dels joves que viuen situacions de vulnerabilitat emocional, social o familiar complexes.

El programa combina sessions d'orientació grupals i individuals, en què els estudiants exploren els seus interessos, els seus valors i les seves capacitats amb eines com ara el Test Explora, entrevistes guiades i altres recursos orientadors. A partir dels resultats d'aquesta exploració, es construeix amb ells un itinerari formatiu o laboral realista i motivador, sempre amb l'acompanyament de l'equip docent, terapèutic i familiar.

Més enllà d'orientar sobre estudis o professions, el POV té la finalitat d'ajudar els joves a retrobar-se amb la seva autoestima, recuperar la confiança en les seves capacitats i descobrir un sentit de propòsit.

En aquesta entrevista, la Lourdes Clavé Ferré, directora acadèmica de l'Escola Terapèutica Can Ros d'Amalgama7, proporciona més detalls sobre aquesta iniciativa guanyadora. Per a més informació sobre el POV, et convidem a consultar aquesta publicació especial sobre el projecte.
 

1. Com sorgeix la idea de posar en marxa el Programa d'Orientació Vocacional (POV) a l'Escola Terapèutica Can Ros?
 
Vam detectar que els alumnes que acaben l'Educació Secundària Obligatòria (ESO) a les aules no solen tenir clar cap a on han d'encarar el seu futur acadèmic, perquè, sovint, no tenen un projecte vital a causa de les seves dificultats de salut emocional.
 
2. Quines necessitats vau detectar en l'alumnat que us van fer veure que l'orientació havia de formar part del procés terapèutic?

D'entrada, cal contextualitzar. Si fem un perfil breu dels estudiants que atenem a l'Escola Terapèutica Can Ros, així com al conjunt d'Escoles Terapèutiques d'Amalgama7, veurem el següent:
 
  • Més de la meitat dels nois i de les noies atesos a Amalgama7 han mostrat tenir dificultats per adaptar-se en les escoles anteriors.
  • Més de la meitat han repetit un o més cursos de primària i/o secundària.
  • Molts dels que no han repetit són repetidors potencials.
  • La gran majoria no presenten coeficients intel·lectuals baixos.

Per tot això, vam impulsar un Programa d'Orientació Vocacional (POV) específic, amb l'objectiu d'acompanyar l'alumnat per minimitzar el fet que es trobin desorientats i sense projecció de futur. Cal tenir en compte que l'àrea acadèmica és fonamental per consolidar l'evolució del procés terapèutic dels adolescents i dels joves atesos a Amalgama7, i que les tasques acadèmiques formen part de l'acció terapèutica.

3. El programa combina l'atenció acadèmica amb l'acompanyament emocional. Com s'articula aquesta doble dimensió en la pràctica diària?
 
Per mitjà del vincle entre professor i alumne —això és bàsic—. D'aquesta manera, s'estableix una relació de confiança que permet que l'estudiant se senti escoltat, comprès i segur per explorar el seu futur sense por al judici ni a la frustració.
 
A partir d'aquí, el procés s'estructura en diferents fases que combinen sessions grupals i individuals, alternant moments de reflexió, exploració personal i anàlisi de resultats objectius.
 
4. Com es desenvolupen les diferents fases del programa —exploració, investigació, presa de decisions i seguiment— i quines eines utilitzeu?

Les diferents fases del programa es desenvolupen de la manera següent:
 
  • Exploració: aquesta fase inicial se centra en l'autoconeixement de l'alumne; se n'exploren els interessos, les habilitats, els valors, la personalitat i les expectatives. 
 
  • Investigació: un cop identificades les àrees d'interès, s'investiguen les opcions educatives i professionals disponibles, incloent-hi els plans d'estudi, els perfils professionals, les oportunitats laborals i els requisits d'accés.
     
  • Presa de decisions: en aquesta etapa, s'analitzen els resultats de l'exploració i la investigació, i s'ajuda l'alumne a avaluar les opcions més adequades per al seu perfil i les seves aspiracions. Es considera la compatibilitat entre interessos, habilitats i valors amb les característiques de les diferents carreres i professions.
     
  • Seguiment: després de l'elecció d'una carrera o professió, s'ofereix suport continu per facilitar l'adaptació al nou entorn educatiu o laboral. Aquest seguiment pot incloure la resolució de dubtes, la cerca de recursos addicionals o l'adaptació als canvis que puguin sorgir, així com l'acompanyament familiar, per obrir un espai de reflexió compartida que guiï l'estudiant i la família.
 
Finalment, es fan servir eines com entrevistes individuals, proves psicomètriques (Test Explora) i dinàmiques de grup per recollir informació rellevant.
 
Programa de Orientación Vocacional de la Escuela Terapéutica Can Ros










El Programa d'Orientació Vocacional de l'Escola Terapèutica Can Ros ofereix als joves vulnerables activitats d'orientació que els permeten desenvolupar el seu autoconeixement. Imatge: Amalgama 7.

5. Quin paper tenen les famílies en aquest procés d'orientació i com se les implica perquè en formin part activa?
 
Les famílies tenen un rol fonamental en el procés terapèutic de recuperació dels fills i les filles i, en conseqüència, un paper actiu i continuat en la intervenció integral que els equips clínic, acadèmic i socioeducatiu duen a terme. Les famílies reben suport professional i es treballa sempre comptant amb la seva participació.
 
Dins del Programa d'Orientació Vocacional, l'equip acadèmic ofereix a les famílies, durant el segon i el tercer trimestre, la possibilitat de participar —des de la seva experiència professional— en exposicions presencials a l'Escola Terapèutica Can Ros, per tal d'enriquir i potenciar les diferents decisions vocacionals de l'alumnat, aportant la seva vivència respecte al recorregut acadèmic i a l'experiència laboral actual.
 
Sovint, el POV brinda l'oportunitat a les famílies de redescobrir els fills amb una nova mirada: amb més empatia, esperança i confiança en les seves possibilitats.
 
En definitiva, com a novetat, aquest curs 2025-2026 afegirem professionals emprenedors de la província de Tarragona i també antics residents per compartir les seves experiències acadèmiques i laborals.

6. Des que es va implementar el programa, quins resultats o canvis heu observat en els alumnes pel que fa a motivació, autoestima o claredat de futur?

Algunes dades d'interès del curs 2023-2024 més destacables són que es van fer un total de 56 Programes d'Orientació Vocacional durant la implementació del projecte.
A la taula següent es pot observar el desglossament de les etapes educatives i el volum d'alumnes, no només a l'Educació Secundària Obligatòria.
 
ESO Alumnes Ensenyaments postobligatoris Alumnes
2n ESO 3 CFGM 7
3r ESO 5 CFGS 2
4t ESO 25 1r Batxillerat 3
FP Bàsica 1 2n Batxillerat 3
Total POV 37 PÀG 2
    Altres 1
    Total POV 19
 
 
M'agradaria afegir que hem observat canvis importants pel que fa a la motivació, l'autoestima i la claredat de futur, ja que és un programa fonamental per incentivar el seu futur i, en el nostre cas, per fomentar el projecte vital.
 
Vull subratllar que, quan això passa, és molt important per al procés terapèutic, perquè significa que l'alumne evoluciona favorablement, perquè recupera l'autoestima i la confiança en ell mateix. Un altre aspecte rellevant és que sovint aquest projecte ajuda a modular les expectatives, tant a nivell familiar com individual, ja que ambdues parts poden prendre consciència realista de les seves aptituds i capacitats.
 
Finalment, l'experiència del programa mostra que, quan un jove comença a imaginar un futur possible, també es comença a guarir. Trobar una vocació o un propòsit, per petit que sigui, l'ajuda a recuperar la il·lusió, la confiança i l'estabilitat emocional. Per això, l'orientació vocacional a Amalgama7 no només obre camins formatius, sinó que també repara, acompanya y retorna l'esperança..

7. Segons vostè, què aporta aquest model d'orientació integral al conjunt del sistema educatiu? Podria ser una referència per a altres centres que atenen joves en situació de vulnerabilitat?
 
D'entrada, cal tenir en compte que la majoria dels nostres alumnes tenen antecedents disruptius pel que fa a l'escola. Molts eren susceptibles de fracàs escolar o d'abandonament prematur. En aquest sentit, l'objectiu essencial de l'escola, integrada als centres residencials d'Amalgama7 i també a través d'aquest programa específic, és fer front a la desmotivació escolar d'aquests alumnes.
 
Aquest programa que oferim a Amalgama7 ens reafirma que una altra mirada educativa és possible; és a dir, podem motivar qui està desmotivat! Aquesta premissa és bàsica, perquè la nostra visió és que el Programa d'Orientació Vocacional continuï creixent com una part essencial del model terapèutic d'Amalgama7 i que, alhora, es pugui replicar en el sistema educatiu actual.
 
Es tracta de crear un espai on els joves puguin tornar a connectar amb les seves capacitats i projectar un futur real. Arribem a la conclusió que l'orientació vocacional és un procés fonamental que ajuda les persones a descobrir els seus interessos, les seves habilitats i aptituds, i a prendre decisions informades sobre el seu futur professional. Aquest procés no només facilita l'elecció d'una carrera, sinó que també contribueix al desenvolupament personal i a la construcció d'un projecte de vida amb sentit.
 
Per això, cal oferir als joves vulnerables activitats que fomentin l'autoconeixement i l'autovaloració, experiències que permetin aprenentatges diversos, situacions reals de presa de decisions autònomes, contactes amb persones inspiradores, i la capacitat d'ampliar horitzons, tot afavorint el desenvolupament d'un projecte professional i una satisfacció vocacional.
 
El Programa d'Orientació Vocacional (POV) que impulsa l'Escola Terapèutica Can Ros d'Amalgama7 esdevé una eina valuosa per al desenvolupament personal i professional dels joves, que els permet prendre decisions informades sobre el seu futur, construir un projecte de vida amb sentit i assolir una trajectòria satisfactòria.
Noelia Carmona Núñez Redactora
Sóc periodista, redactora i editora de continguts a Educaweb, on també gestiono les xarxes socials corporatives.

Vaig estudiar el Grau en Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona amb Menció en Periodisme Especialitzat en Cultura i Societat. Treballo a Educaweb amb la il·lusió d'informar les persones perquè prenguin decisions sobre el seu futur acadèmic i professional a través de les nostres publicacions sobre formació, educació i treball.
Deixa el teu comentari