900 293 573
Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

"Aquesta guia reuneix recursos adaptats a cada perfil implicat en el procés d'orientació"

Entrevista

El Premi Bertelsmann-Educaweb per a Empreses que Inspiren 2025 ha estat per a la Fundación Empresa Familiar de Castilla y León pel projecte Guía Digital de Orientación de Castilla y León

  • 28/11/2025
  • Temps de lectura 6 mins

  • Deixa el teu comentari
  • Valora


Miriam Fernández Paniagua. Responsable de projectes de la Fundación Empresa Familiar de Castilla y León

El Premi Bertelsmann-Educaweb per a Empreses que Inspiren 2025 ha estat per a la Fundación Empresa Familiar de Castilla y León (EFCL) pel projecte Guía Digital de Orientación de Castilla y León, una plataforma que ofereix recursos digitals per ajudar l'alumnat, les famílies i els orientadors a l'hora de prendre les decisions acadèmiques i professionals dels joves.
 
Aquesta iniciativa neix amb el propòsit de millorar l'ocupabilitat juvenil i d'enfortir la connexió entre el sistema educatiu i el mercat laboral, integrant tecnologies interactives i continguts actualitzats que afavoreixen l'exploració acadèmica i professional.
 
La guia, que s'adreça principalment als estudiants d'ESO, batxillerat i FP, inclou recursos tecnològics, com NeoIkigai i NeoIkigai Pro, aplicacions que els ajuden a descobrir el seu propòsit vital i professional; a més, també inclou propostes lúdiques, com Atrapa la FP, Escape Room FP CYL o Metaverso de Formación Profesional, que permet visitar els centres i les famílies professionals d'FP de Castella i Lleó virtualment.
 
Amb un enfocament integral i inclusiu, la Guía Digital de Orientación de Castilla y León ofereix també espais d'orientació i d'acompanyament per a les famílies i els professionals, i esdevé una eina de referència en orientació acadèmica i professional.
 
Miriam Fernández Paniagua, responsable de projectes de la Fundación Empresa Familiar de Castilla y León, explica en què consisteix aquesta iniciativa d'orientació i quin impacte ha tingut des que es va implementar. Per a més informació detallada sobre el projecte consulta aquesta publicació especial

 1. Com va sorgir la idea de crear la Guía Digital de Orientación de Castilla y León i quines necessitats pretén cobrir?
 
Quan vam elaborar la nostra arquitectura institucional com a Fundación, vam establir que l'orientació acadèmica i professional fos un dels dos pilars en què es basaria la nostra estratègia, juntament amb la Formació Professional.
 
Quan ens vam apropar als centres, vam observar que la tasca d'orientació era difusa, que els orientadors atenien molts alumnes i que no podien dedicar prou temps a fer una orientació en profunditat. I que el desconeixement del teixit econòmic i professional de la zona d'influència del centre era evident.
 
Per això, vam decidir crear un entorn on els partícips de la presa de decisions del projecte de futur dels joves (orientadors, família i alumnat) poguessin trobar eines i contingut que els ajudessin amb aquesta tasca. Vam decidir que fos en un entorn digital, perquè volíem que fos senzill, que s'hi pogués accedir des de qualsevol lloc i que ens permetés desenvolupar contingut i recursos per parlar el mateix llenguatge que fan servir els joves.


2. Quins recursos d'orientació conformen la guia i a quin públic s'adreça cadascun?
 
La Guía Digital de Orientación de Castilla y León reuneix recursos adaptats a cada perfil implicat en el procés d'orientació acadèmica i professional, i ofereix experiències dinàmiques i actualitzades que acompanyen l'alumnat, el professorat i les famílies.
 
  • Per a l'alumnat:
Inclou itineraris formatius interactius, jocs, experiències de realitat virtual i un escape room sobre professions i competències.
 
També incorpora qüestionaris d'autoconeixement i d'orientació, com NeoIkigai i NeoIkigai Pro, a més de vídeos inspiradors, recursos sobre ocupabilitat i testimonis reals de joves que ja han triat el seu camí acadèmic o laboral.
 
L'objectiu d'aquests recursos és ajudar l'alumnat a descobrir els seus interessos, a connectar amb el talent i a conèixer les oportunitats formatives i laborals del seu entorn.
 
  • Per al professorat i els equips d'orientació:
La guia ofereix materials didàctics, dinàmiques de grup, presentacions per a l'aula i llistes de contactes amb punts d'informació i orientació de referència a Castella i Lleó. L'objectiu d'aquests materials és facilitar la planificació de les sessions d'orientació perquè siguin més pràctiques i personalitzades, i perquè estiguin connectades amb la realitat del mercat laboral.
Guía Digital de Orientación de Castilla y León










La guia ofereix experiències digitals dinàmiques i actualitzades que acompanyen l'alumnat a l'hora de decidir el seu futur professional. Imatge: Fundación Empresa Empresa Familiar de Castilla y León.
 
  • Per a les famílies: 
La guia disposa d'informació clara sobre les etapes educatives, la Formació Professional i les professions del futur, i de vídeos de suport per acompanyar els fills i les filles, com els que s'han fet amb Marcos Cartagena.

A més, també hi ha un espai de "portes obertes", on les famílies hi poden deixar les dades si volen visitar cap de les empreses col·laboradores i conèixer de primera mà les necessitats laborals del territori.
 
L'objectiu principal és implicar-les en el procés d'orientació com a agents actius i enfortir el vincle entre l'escola, la família i l'empresa.

3. De quina manera s'hi han implicat les administracions i la comunitat educativa —alumnat, famílies i orientadors— en el desenvolupament i l'ús d'aquesta eina?
 
Des d'un principi teníem clar que la col·laboració de la Conselleria d'Educació de la Junta de Castella i Lleó era fonamental perquè aquesta guia fos un èxit. Ens ha facilitat el contacte directe amb els orientadors i les instal·lacions per explicar en què consisteix la guia a les nou províncies de la comunitat. Ha permès que els orientadors dels centres accedissin a la guia i que els alumnes rebessin la informació de les diferents eines.
 
D'altra banda, els orientadors havien de ser presents en la creació de la guia per explicar-nos com era la seva feina al centre, quines dificultats tenien a l'hora de desenvolupar la tasca orientadora i per conèixer les seves necessitats.
 
Vam fer un grup de treball per incloure el punt de vista de la comunitat educativa i de les empreses en la guia i que ens permetés orientar l'alumnat vocacionalment i professionalment. En aquest sentit, els orientadors van rebre aquesta eina amb molta expectació, l'acceptació va ser massiva i estem molt contents amb la implantació..
 

4. I quin paper ha tingut el teixit empresarial de Castella i Lleó en l'impuls i la difusió de la Guia?
 
El paper del teixit empresarial és fonamental. I ho és pel compromís de les empreses i perquè són un exemple. Ens obren les portes per gravar i veure com és el dia a dia als llocs de treball que volem oferir als joves. Ens ofereixen el seu temps per transmetre el seu testimoni en els vídeos inspiradors. I, més important, posen a disposició de la societat la Fundación per poder dur a terme projectes com aquest.

5. Quins resultats o quin impacte ha tingut la guia fins ara?
 
Actualment hem format en la guia més de 500 orientadors de Castella i Lleó, cosa que representa més del 80 % del col·lectiu.
 
Hem elaborat més de 7.000 informes per a més de 5.000 alumnes registrats. I les eines d'orientació a través de videojocs, com l'escape room o el metavers, han rebut centenars de visites anuals.

6. Quines són les perspectives de futur del projecte?
 
Volem avançar en la implantació total de la guia en els centres educatius i integrar unes altres iniciatives que estem desenvolupant a la Fundación, com ara l'orientació en les titulacions STEAM (per la sigla en anglès de science, technology, engineering, arts and mathematics) o projectes com Empresa Familiar en las Aulas, adreçat als joves. També volem crear nous vídeos inspiradors per als joves i recursos digitals.

7. Què ha suposat per a vostès guanyar el Premi Educaweb en la categoria d'Empreses?
 
En primer lloc, suposa la culminació d'una feina feta els darrers tres anys, el reconeixement a un projecte en el qual hem cregut des del principi i que ens motiva per continuar-hi creient i, per descomptat, és un motiu d'alegria per a l'equip de la Fundación.

Noelia Carmona Núñez Redactora
Sóc periodista, redactora i editora de continguts a Educaweb, on també gestiono les xarxes socials corporatives.

Vaig estudiar el Grau en Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona amb Menció en Periodisme Especialitzat en Cultura i Societat. Treballo a Educaweb amb la il·lusió d'informar les persones perquè prenguin decisions sobre el seu futur acadèmic i professional a través de les nostres publicacions sobre formació, educació i treball.
Deixa el teu comentari