No obstant això, aquest creixement conviu amb un repte que preocupa centres, professionals, administracions i experts: l'envelliment del cos de docents d'FP.
I és que, 6 de cada 10 professors i professores d'FP a Espanya tenen 50 anys o més, una bretxa generacional del 643% que implica la necessitat urgent d'incorporar més de 37.000 docents joves per garantir el relleu generacional, alerta l'estudi.
Els experts i fonts consultades perl monogràfic La falta de docentes de FP: cómo abordarla coincideixen en que la viabilitat futura de la Formació Professional depèn de reforçar la base docent: incorporar nous perfils, renovar plantilles envellides i consolidar un professorat que pugui acompanyar la transformació econòmica i tecnològica del país.
L'escassetat docent a l'FP és més gran en àrees tècniques i industrials
El dèficit de docents es distribueix de forma desigual entre famílies professionals, la qual cosa evidencia que no es tracta únicament d'un fenomen demogràfic, sinó també estructural, segons l'informe de l'Observatori de l'FP.L'escassetat és especialment visible en els àmbits vinculats a l'enginyeria, la tecnologia i la digitalització, on la competència amb el sector productiu és més gran i els salaris resulten més atractius fora de la docència, explica Luis García, president d'FPEmpresa.
El Centre Europeu per al Desenvolupament de la Formació Professional (Cedefop) corrobora per la seva banda, que la falta de docents d'FP "s'està agreujant a tot Europa, especialment en les disciplines CTIM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), essencials per a la transformació digital i ecològica de la Unió Europea (UE)".
Algunes de les famílies professionals més afectades són: Electricitat i Electrònica, Informàtica i Comunicacions, Fabricació Mecànica o Instal·lació i Manteniment, coincideixen els experts.
Per què falten docents d'FP?
Algunes de les causes que expliquen la falta de professorat en la Formació Professional, segons els experts consultats, són les següents:-
Elevada competència amb el sector productiu
En aquests àmbits, els perfils tècnics són molt demandats per consultores i companyies del sector, cosa que redueix la seva disponibilitat per incorporar-se a la docència, explica María Teresa Martín, cap d'Estudis del Centre Professional JOYFE.
-
Condicions laborals i estabilitat insuficients en la docència d' FP
El 2024, per exemple, els professors d'FP cobraven de mitjana 2.697,91 euros bruts mensuals en centres públics, amb variacions significatives entre comunitats: al País Basc arribaven als 3.184 euros, mentre que a Astúries no superaven els 2.434.
I és que el personal docent d'FP guanya gairebé un 11% menys que les persones amb educació superior que treballen en altres àmbits i només el 40% està satisfet amb el seu salari, assegura el Cedefop en un recent comunicat per difondre que està duent a terme la primera Enquesta Europea al Professorat de Formació Professional.
A més, als centres d'FP privats l'ocupació de docents a temps parcial arriba al 46%, enfront del 10% registrat als centres públics. Aquesta diferència té un impacte directe en l'estabilitat de les plantilles, tal com assenyala l'Observatori de l'FP.
A la parcialitat se li suma la inestabilitat laboral. "Molts professors treballen amb contractes temporals o itinerants, que dificulten la consolidació de projectes educatius i desincentiven la incorporació de nous professionals", afegeix Antoni Esteve Benito, enginyer tècnic industrial i professor d'FP.
Als centres privats i concertats, la situació pot ser encara més complexa. Tal com adverteix María Teresa Martín, "en molts d'ells la majoria de les contractacions són a través de la figura de l'autònom i se'ls paga per hores lectives. Aquesta modalitat està provocant molt moviment als claustres i a més no implica la pertinença al centre".
-
Baixa visibilitat i reconeixement limitat de la professió docent
Aquesta manca de visibilitat redueix el nombre de professionals que consideren la docència com una opció de futur. A això se suma la percepció social de la figura del professor d'FP. Segons el Cedefop, només el 18% del professorat europeu d'FP considera que la seva professió està valorada, un indicador que impacta directament en l'atracció de nous perfils.
I és que ser docent en l'FP no només és impartir classe, sinó que "implica compartir la teva experiència, orientar i acompanyar, i no sempre és fàcil ni està suficientment reconegut", aclareix el docent Antonio Dueñas.
Propostes i solucions per afrontar la falta de professorat a l'FP
És clau prendre mesures per revertir cadascuna de les causes que comporten que hi hagi escassetat de professorat a l'FP.
Descobreix les solucions que proposen els experts que han participat en aquest monogràfic en la taula següent:
Descobreix les solucions que proposen els experts que han participat en aquest monogràfic en la taula següent:
| Causa identificada | Propostes de millora |
|---|---|
| Elevada competència amb el sector productiu |
|
| Condicions laborals i estabilitat insuficients en la docència d' FP |
|
| Baixa visibilitat i reconeixement limitat |
|
Com ser professor de cicles d'FP: vies i requisits
Es pot arribar a ser docent de cicles de Formació Professional per dues vies:1. Accedir al cos de professors de Secundària
La majoria dels docents de cicles d'FP pertanyen al cos de Professors d'Ensenyament Secundari. Per entrar per aquesta via és necessari:- Tenir una titulació universitària (grau, llicenciatura o enginyeria).
- Obtenir el Màster Oficial en Formació del Professorat, que habilita per a la docència.
- Superar l'oposició convocada per cada comunitat autònoma, o accedir a la borsa de docents, en el cas de voler exercir en centres de titularitat pública.
2. La via del professor especialista
Els professors especialistes en sectors singulars de Formació Professional són professionals contractats per impartir mòduls molt específics relacionats amb la seva àrea d'experiència.Algunes d'aquestes especialitats són: cuina i pastisseria, soldadura, patronatge i confecció o perruqueria, entre d'altres.
Per exercir com a docent especialista hauràs de complir amb els següents requisits:
- Tenir un títol de Tècnic Superior d'FP.
- Haver obtingut posteriorment el Certificat de formació pedagògica i didàctica.
- Superar una oposició o participar en la borsa de docents en el cas de voler ser professor o professora en centres públics.
Atraure docents a l'FP: un desafiament europeu
La falta de docents d'FP no és una problemàtica exclusiva d'Espanya. Atraure i retenir professorat qualificat és també un repte compartit per molts països europeus, apunta el Cedefop.
Per exemple, França arrossega un dèficit de 30.657 docents, Polònia de 30.400 i Alemanya de 23.597, detalla l'Observatori de l'FP.
Actualment, a tot Europa, calen 292.489 professors i professores d'FP.

