Trobeu el vostre curs ideal

9%

Què vols estudiar?

Les 8 professions darrere dels llibres que llegeixes

Reportatge

Amb motiu de la Diada de Sant Jordi, coneix en què consisteixen aquestes ocupacions clau del sector editorial i com formar-te per treballar-hi

  • 25/04/2024
  • Temps de lectura 8 mins

  • Valora

  • Deixa el teu comentari
Noelia Carmona. Redacció d'Educaweb.
T'atrau treballar en el sector editorial intervenint en la creació de llibres? Amb motiu de la Diada de Sant Jordi, que se celebra cada 23 d'abril, et presentem les principals professions implicades en la creació d'obres literàries.

Esbrina quines són aquestes ocupacions i com formar-te per dedicar-t'hi!

1. Escriptor o escriptora

És el creador o creadora de la història o contingut publicat. Si bé hi ha autors que no tenen formació específica, es recomana comptar amb els coneixements bàsics sobre com redactar un llibre i obtenir una titulació que els certifiqui. 

Cursar un Grau de Llengua Filologia Hispànica, Grau en Espanyol, Llengua i Literatura, Doble Grau en Estudis Anglesos i en Filologia Hispànica o el Grau en Periodisme, entre altres estudis, permet adquirir els coneixements i competències necessàries per dedicar-te a l'escriptura.

Tot i que si ja comptes amb altres estudis, cursar un màster o un curs en Escriptura Creativa, en Literatura o en Tècniques de Redacció t'ajudarà a desenvolupar habilitats en aquesta àrea.

Per a ser escriptor també és indispensable tenir "un ampli bagatge cultural i un interés constant per les tendències de l'actualitat i del mercat", explica en declaracions a Educaweb Violeta Serrano, professora del Màster en Creació Literària i coordinadora del Màster en Edició i Gestió Editorial, de la Universitat Internacional de València (VIU), el qual s'imparteix en col·laboració amb el Grup Planeta.
 

2. Editor o editora

Revisen i corregeixen el manuscrit. "S'asseguren que el llibre tingui una estructura clara i coherent", explica Olívia Gassol, professora dels Estudis d'Arts i Humanitats i directora del Màster en Formació Permanent d'Edició Digital de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC)
 
Per desenvolupar-se com a editor és important comptar amb una formació específica enfocada als diferents formats que s'ofereixen actualment (llibre digital, imprès i audiollibre) i a les accions de comunicació posteriors per donar-los a conèixer. 
 
Per exemple, el Màster en Edició Digital de la UOC, "incorpora tant els coneixements d'edició tradicional com les especialitzacions i les tècniques necessàries per a l'edició del llibre digital", explica la seva directora, Olívia Gassol.

En el cas del Màster en Edició i Gestió Editorial de la VIU, que Serrano dirigeix, s'ensenya a l'alumnat "elprocés de la creació del llibre, des de la contractació fins a la venda passant pel disseny i producció del llibre, la comunicació i el màrqueting associats", indica.
 

3. Corrector o correctora

Corregeixen els textos d'un autor i revisen la gramàtica, ortografia i sintaxi. La seva missió és millorar el text de l'escriptor i/o editor. 

"Un bon corrector ha d'intervenir el mínim possible en el text original, però, alhora, ha de complir amb les màximes de l'eficàcia comunicativa: respectar i aplicar la norma, adaptant-la en cas necessari; manejar hàbilment les varietats d' ús; tenir en ment les preferències del client, i saber qui és el receptor d'aquest missatge", explica la web de la Unión de Correctores.

Per adquirir els coneixements i competències necessàries que requereix aquesta professió, pots estudiar el Grau en Llengües Aplicades, el Grau en Llengües Modernes o una altra formació relacionada.
 
ilustrador
Només el 40% dels qui es consideren il·lustradors exerceixen professionalment i viuen d'aquesta professió, segons l'estudi Situación económica del sector de la Ilustración Gráfica en España. Imatge: Freepik.

4. Il·lustrador o il·lustradora

Els il·lustradors elaboren les il·lustracions i dibuixos dels llibres, ja sigui a l'interior o a la portada.

En el cas dels llibres infantils il·lustrats o còmics, aquests professionals treballen mà a mà amb els escriptors i editors, i tenen més protagonisme. 

Entre les formacions que et capaciten per a desenvolupar-te com a il·lustrador editorial es troben el Cicle Formatiu de Grau Superior en Arts Plàstiques i Disseny en Il·lustració, Grau en Art, Grau en Belles Arts, Grau en Disseny Digital i Multimèdia, Grau en Disseny Multimèdia i Gràfic, Grau en Disseny i Creació Digital, Certificat de Professionalitat en Il·lustració, entre altres estudis relacionats.
 

5. Dissenyador o dissenyadora editorial

Els dissenyadors gràfics editorials dissenyen la portada dels llibres i també duen a terme la seva maquetació. Dóna forma, imatge i sentit a productes editorials, que bé poden ser llibres impresos o digitals. 

"La seva funció és fer que el llibre sigui atractiu i fàcil de llegir per als lectors. En alguns àmbits editorials, com la novel·la gràfica i els còmics, ocupen un lloc especialment destacat", assenyala Gassol. 

"Doten de personalitat els continguts per atraure l'atenció del lector i estructurar la informació de forma clara", expliquen des d'Elisava, la Facultat de Disseny i Enginyeria de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.

Per desenvolupar-te en aquesta professió es requereixen estudis especialitzats en Disseny Gràfic, ja sigui universitaris o de Formació Professional.
 

6. Traductor o traductora

Els traductors tradueixen a un altre idioma els llibres. També revisen les proves finals de l'obra traduïda i maquetada, per evitar qualsevol error.

Aquests professionals han de mantenir l'esperit de l'obra literària original que tradueixin, així com l'estil de l'autor, alhora que sigui comprensible per als lectors.  

Per garantir la qualitat del la seva feina, els traductors han d'obtenir del seu client un termini raonable per dur a terme la traducció, així com els documents i la informació necessària per comprendre el text que hagin de traduir, detalla el codi deontològic de l' Asociación Española de Traductores, Correctores e Intérpretes.

Per poder dedicar-te a la traducció en l'àmbit editorial és necessari haver estudiat un Grau en Traducció i Interpretació o una altra formació relacionada.
 
crítica de arte
La correcció és una ocupació majoritàriament femenina i el 80% d'elles exerceix com a treballadora autònoma, segons la Unión de Correctores. Imatge: Freepik.

7. Agent literari

Els agents literaris "acompanyen als autors en la creació, i posterior edició en la llengua original i en les possibles traduccions o adaptacions", explica Carlota Torrents, subdirectora del Màster en Edició de la Barcelona School of Management de la Universitat Pompeu Fabra.

La col·laboració entre l'agent literari i un escriptor o escriptora comença des de l'inici de la creació de l'obra o bé quan aquesta s'acaba, segons Torrents. A partir d'aquell moment, l'agent buscarà la millor editorial o editor. "No sempre es ven l'obra a l'editor que paga més, sinó al que el va editar i vendre millor o l'editor amb qui l'autor tingui una millor relació professional", explica la també agent literària d'Asteric Agents. 

Un cop publicat el llibre, i si es tracta d'una obra amb possibilitat de ser traduïda, la feina de l'agent literari també serà "vendre els drets de traducció a editors estrangers. Per això és important assistir a les fires de llibres i allà tenir l'oportunitat de trobar-se amb diversos editors a qui oferir el catàleg d'obres i autors que la o l'agent representa".

Per desenvolupar-se en aquesta professió és imprescindible haver treballat en una editorial i conèixer bé el sector, parlar diversos idiomes i tenir nocions de Dret perquè "hi ha molt de negociació i contractació en el sector editorial", assenyala Torrents. "En aquest cas, els estudis acadèmics no són determinants, encara que sí necessaris, ja que el que importa és ser un bon lector i això ho pot ser un enginyer, un pedagog o un filòleg".
 

8. Publicista o comunicador literari

També denominat responsable editorial de màrqueting i comunicació, promociona els llibres per generar-hi interès.

Com a part de la seva feina realitza estudis de mercat, desenvolupa estratègies de màrqueting per difondre els llibres, gestiona les relacions entre escriptors i editors, i identifica oportunitats de negoci.

Per dedicar-te a aquesta professió pots estudiar un grau, màster o FP en publicitat o màrqueting.

Sabies que...?

  • Al 2022 hi havia 794 empreses editorials privades i agremiades, segons l'Informe comercio interior del libro en España (2022), elaborat per la Federación de Gremios de Editores de España.
     
  • Al 2022 es van publicar 206,23 milions d'exemplars, un 4,1% més que l'any anterior. I s'han venut un total de 178,45 milions d'exemplars, un 2,5% més que al 2021.
     
  • El 68,3% de la població espanyola llegeix llibres, un 64,1% llegeix llibres per oci en el seu temps lliure, i un 21,3% llegeix llibres per motius de feina o estudis, segons l'informe Hábitos de Lectura y Compra de Libros en España (2023), publicat al gener del 2024 per l'esmentada entitat.
     
  • La falta de temps en el dia a dia (44,3%) és la principal causa per no llegir llibres, seguida de la preferència per altres activitats d'oci (31,1%) o la falta d'interès (29,7%).
     
  • La majoria dels lectors de llibres en format digital se'ls descarrega gratuïtament. Al 2023, tan sols un 38,3% dels lectors digitals va descarregar llibres de pagament.
Deixa el teu comentari