Si estàs buscant feina, és important que aprenguis com redactar una carta de presentació per augmentar les teves opcions d'accedir al procés selectiu.
Què és una carta de presentació
La carta de presentació és el document o text que acompanya el teu currículum vitae (CV) quan sol·licites participar en un procés de selecció de personal perun lloc de treball, pràctiques o voluntariat.
La funció de la carta de presentació és captar l'atenció dels responsables de la selecció perquè la teva candidatura sigui presa en consideració.
A la carta has de presentar-te breument, destacant els teus punts forts i les raons per les quals l'empresa ha de tenir en compte el teu CV i incloure't en el procés de selecció.
La teva presentació s'ha d'ajustar a l'oferta de treball a la qual optes, i ha de reflectir el teu interès en l'organització. I, per suposat, s'ha de correspondre amb el contingut del teu CV.
Existeixen dos tipus de carta de presentació segons l'objectiu i el moment en què l'eniïs:
-
Resposta a una oferta de feina: indica el lloc de treball al qual desitges optar o esmenta l'anunci publicat. Destaca els motius pels quals desitges ocupar aquest càrrec en concret i les competències de què disposes per a això.
-
Autocandidatura: pots enviar una carta de presentació juntament amb el CV a empreses que no han publicat cap oferta, però en les quals t'agradaria treballar. És una bona estratègia per donar-te a conèixer i que els reclutadors et tinguin en compte a l'hora de seleccionar un candidat per ocupar una possible vacant.
-
Text en el propi mail que enviïs a l'empresa per fer arribar el teu CV. No tindràs gaires opcions de personalització gràfica, però és més fàcil que la llegeixin els reclutadors ja que no requereix l'obertura de cap document adjunt.
-
Document independent amb un disseny atractiu que adjuntaràs al mail o a la via habilitada per presentar-te a l'oferta de feina.
Pautes per redactar una carta de presentació
La carta de presentació ha de ser clara, breu i adaptada a cada empresa i lloc al que optis. Tingues cura d'aquests aspectes:
-
Extensió. Els responsables de selecció de les empreses solen rebre moltes sol·licituds per cobrir vacants d'ocupació, per la qual cosa convé que captis la seva atenció amb la mínima extensió possible. Tria les paraules adequades i no t'estenguis mai més enllà d'una pàgina a la teva carta de presentació.
-
Llenguatge. Utilitza un llenguatge respectuós, precís i sense faltes d'ortografia. Evita el vocabulari fred, avorrit i impersonal. Intenta utilitzar verbs amb certa càrrega emocional per deixar clar que vols que contactin amb tu. Revisa el contingut abans d'enviar-la.
-
Personalització. Evita frases genèriques que transmetin la impressió que utilitzes una carta estàndard per a totes les ofertes. Dirigeix la carta a la persona encarregada del procés de selecció, si coneixes el seu nom, o al responsable de recursos humans. Adapta el contingut a l'empresa a la qual et dirigeixes o a l'oferta de treball a la qual et presentes. Dedica un temps a investigar l'organització abans de redactar la teva carta, per adaptar el missatge i transmetre interès per l'empresa.
-
Creativitat. Busca la manera de distingir-te de la resta de candidats. El primer paràgraf ha de tenir ganxo perquè el reclutador continuï llegint. Mostra confiança en les teves capacitats i entusiasme per incorporar-te a l'empresa. Exposa de manera clara les fites que et fan idoni per al càrrec i atreveix-te a sortir-te de la norma.
Estructura d'una carta de presentació
El contingut de la carta s'ha de centrar en les teves competències, la teva experiència, les teves motivacions i tot allò que creus que et diferencia dels altres.
Tingues en compte que la carta de presentació és una extensió del CV, no una repetició del mateix. Ha de servir per ampliar aquella informació rellevant per al lloc de treball que no hagis pogut incloure en el currículum.
També per justificar amb les teves competències i experiència perquè ets el candidat més adequat.
A continuació, et proposem una possible estructura de carta de presentació.
Recorda que has d'adaptar-la al teu perfil i a l'oferta a la qual et presentes.
-
Si escrius la carta en format document adjunt indica a l'inici del text la data en què l'envies. En el cas del format mail no serà necessari ja que el mateix correu indica la data d'enviament.
-
Inicia el text amb una salutació al responsable de recursos humans si coneixes el nom. Si no, pots utilitzar una salutació més genèrica com "A l'atenció del responsable de recursos humans de l'empresa XXX".
-
Primer paràgraf. Inclou una introducció en la qual expliquis el motiu de la teva carta. Aquest és el moment en què has de ser original i trobar fórmules que captin l'atenció del lector.
-
Convé destacar la raó per la qual t'interessa incorporar-te a aquesta empresa en concret.
-
Segon paràgraf. Explica els detalls del teu perfil que vulguis destacar per a aquest lloc de treball en concret i demostra que ets ideal per al càrrec compartint fites i tasques exercides en altres ocupacions.
-
En el tancament exposa la teva disponibilitat per a una entrevista i acaba amb un comiat en què manifestis el teu interès per seguir en contacte.
-
Al final de la carta hauràs d'escriure el teu nom i dades de contacte. Pots tenir una signatura creada amb algun disseny gràfic per destacar i personalitzar la teva carta.
Hi ha diferents eines amb plantilles predeterminades que et poden ajudar a crear la teva carta de presentació, com per exemple Canva, Microsoft Create o Zety.
També pots explorar com crear un bon currículum, i com preparar una entrevista de feina.