Descripció
Presentació :
El màster en Assessorament Psicopedagògic per a Professionals és una oferta formativa adreçada a professionals de l'orientació per tal que adquireixin les competències necessàries per a poder diagnosticar i intervenir davant de problemes relacionats amb l'aprenentatge i la formació . En aquest sentit , els seus continguts es dirigeixen clarament a la intervenció en contextos educatius diversos , proporcionant instruments , eines i estratègies vàlides per donar respostes adaptades a realitats complexes .
L'assessoria , entesa com a suport i acompanyament a l'actuació pedagògica , lluny d'estar en crisi es considera cada vegada més necessària . Els centres de formació i els seus professors s'enfronten a situacions noves , diverses i complexes , conseqüència d'una realitat més dinàmica , d'una societat més exigent i d'uns usuaris més conscients de la qualitat de serveis que necessiten . Tot això fa pertinent que les respostes educatives tinguin en compte la complexitat dels fenòmens i siguin diferenciades en funció del context i dels destinataris , ressaltant la necessitat i conveniència de suports a la presa de decisions i al seu desenvolupament .
D'una banda , la reconeguda autonomia institucional , justificada per la necessitat d'acostar les propostes educatives a la comunitat i als usuaris , exigeix ??de plantejaments curriculars i organitzatius propis i específics de cada centre de formació . D'altra banda , si bé és veritat que la formació del professorat en continguts i processos didàctics és més gran que la que tenia fa dècades , també és cert que actualment continua sent necessària . La ràpida generació i transformació dels continguts culturals , l'extensió de l'escolaritat , la diversitat de l' alumnat, les noves exigències d'una societat del coneixement i multicultural , els plantejaments més contextualitzats del currículum o l'assumpció de la formació com a tasca col · lectiva , entre d'altres , exigeixen laactualizaciónyperfeccionamiento constant del professorat i dels professionals que recolzen la seva tasca educativa .
No és estrany , així , que es plantegi el repte de donar les respostes necessàries que les noves realitats exigeixen . Reforçar i potenciar la funció assessora i la capacitat d'intervenció psicopedagògica ha estat i és una preocupació explicita dels sistemes educatius , compartida pels professionals ( i les seves associacions ) que es dediquen a aquest àmbit d'intervenció . Es tracta d'actualitzar i desenvolupar les competències dels professionals de la psicopedagogia davant la nova situació educativa , proporcionant coneixements actualitzats , però també estratègies i eines , per respondre amb efectivitat als reptes actuals de la realitat formativa .
Aprofundir en la funció assessora i fer funcional a les necessitats educatives actuals exigeix ??superar la formació bàsica inicial i promoure, entre altres coses , l'aprofundiment en noves temàtiques i estratègies d'intervenció . Es tracta en aquest cas de revisar les formes de fer i actuar amb relació a les demandes del sistema formatiu en tres grans àrees : la intervenció interna relacionada amb el treball dels orientadors i personal de suport especialitzat en dificultats d'aprenentatge ; la intervenció externa vinculada a l'activitat de suport que realitzen els equips d'assessorament psicopedagògic i la intervenció en l'educació post - obligatòria i continuada , més centrada en les necessitats psicopedagògiques dels cicles formatius i de la formació continuada .
Objectius :
- Proporcionar coneixements especialitzats i actualitzats sobre la intervenció i assessorament psicopedagògic en centres i institucions educatives .
- Impulsar la reflexió , investigació i innovació en el camp de la intervenció psicopedagògica en el sistema de formació .
- Donar suport a la implantació i desenvolupament de les propostes d'innovació i canvi que promoguin els sistemes educatius i associacions professionals .
- Afavorir l'intercanvi d'experiències entre els participants .
Competències específiques :
En acabar el Màster , els participants han de demostrar haver adquirit les competències específiques següents :
- Avaluar situacions psicopedagògiques relacionades amb el desenvolupament de programes formatius
- Detectar , assessorar i intervenir en problemes relacionats amb l'aprenentatge i la formació .
- Analitzar contextos formatius , detectant i intervenint en variables que afectin a l'èxit escolar i la cohesió social .
- Elaborar i desenvolupar programes de canvi relacionats amb la intervenció psicopedagògica .
- Dissenyar i aplicar estratègies i tècniques d'avaluació per al canvi .
- Formular , executar i avaluar plans i programes universitaris que permetin el desenvolupament estratègic de les universitats .
- Identificar i valorar críticament propostes relacionades amb la intervenció psicopedagògica .
- Assessorar i intervenir en problemes o processos relacionats amb l'avaluació universitària .
Competències transversals :
- Situar-se en la realitat complexa dels centres i institucions de formació
- Avaluar i intervenir en situacions psicopedagògiques disfuncionals en les institucions de formació
- Estructurar i avaluar programes de canvi , assessorant el seu desenvolupament i implantació
- Treballar en xarxa amb altres professionals
- Col · laborar i actuar en equip
- Aplicar eines per a la investigació i millora de la intervenció psicopedagògica
- Adaptar-se a diversitat de situacions i interlocutors