Fer el que diem que fem

Anna Oró i Rigual,
Cap de Voluntariat del Casal dels Infants per a l'acció social als barris (Barcelona)
06/10/2014

Com a organització educativa creiem en el poder transformador de l'educació. Sabem que en tota pràctica educativa hi ha una transmissió de valors i que aquesta té sentit i impacte si acompanyem les persones des de la proximitat i el respecte. Les organitzacions educatives  adquirim un compromís amb les persones i ho fem des de les persones.
 
Ser capaços de creure que tothom té la capacitat d'aprendre, de millorar, de transformar des de la seva acció, en definitiva de participar,  és el que ens uneix com a organització i a la vegada és el que perseguim.
 
Els valors a les organitzacions educatives són un full de ruta i un fi en si mateixos. Els educadors volem que els infants i joves a qui acompanyem es comprometin amb el que fan, siguin responsables, solidaris etc. Són els nostres objectius i a la vegada són els valors que defineixen la nostra forma de fer.
 
Per fer-ho cal que liderem aquests processos des de la responsabilitat i la inquietud de desenvolupar-nos individualment i col·lectivament com equip. L'autocrítica, la confiança amb la institució i l'entusiasme són valors clau per ser competents i assolir els objectius educatius. L'autoexigència i l'estima a les persones, amb el que tot això implica, farà que vulguem ser millors, ens ajudarà a créixer, a innovar i a corregir quan ens equivoquem. Aquesta actitud, des de la humilitat,  ens iguala i ens cohesiona com equip, com a grup i ens obliga a comprometre'ns a ser transparents. Ens legitima.
 
Ens les organitzacions com el Casal, més enllà d'escriure arreu la missió i l'ideari on es recullen els valors de l'entitat, haurem de comprometre'ns-hi individualment. Ser responsables de la nostra acció, actuar amb coherència i  tangibilitzar aquests valors des de la praxis.
 
Els dirigents de l'organització tenen el deure de transmetre els valors i tots els seus membres d'interessar-se en  conèixer quins són. El repte, però, està en exercir-los i això depèn de l'actitud i responsabilitat d'un mateix.
 
Cada persona individualment ha d'assumir el compromís d'actuar amb coherència amb allò que vol transmetre. Si volem que els alumnes d'una aula treballin en equip, siguin responsables amb els seus deures, siguin respectuosos amb els companys i solidaris, els mestres hauran d'actuar amb l'exemple. Un nen fa allò que veu. Per tant les organitzacions educatives haurem de fer que els infants i joves vegin allò que volem.  Això és el que ens farà ser una organització forta i compromesa socialment. Fer el que diem que fem i ser coherents amb el com ho fem. Aquest fer es transmet dins d'un equip, des dels directius als professionals contractats, als voluntaris i el més important, als infants, joves i famílies participants. 
 
Les organitzacions educatives tenim el compromís de creure en les persones i el seu potencial, en la capacitat que cadascú tenim d'aprendre. Si creiem fermament en aquesta capacitat, actuarem, indistintament de l'espai, en conseqüència, sigui una reunió amb l'equip, amb l'empresa amb qui col·labores o amb el participant que et demana ajuda. És una actitud. Una actitud basada en el respecte, l'empatia, la generositat,  la solidaritat,  la tolerància etc. Valors que tots coneixem i que moltes vegades oblidem practicar.
 
És important tenir un marc d'actuació i valors explicitats que defineixen la cultura organitzativa però sobretot una vivència d'aquesta des del primer moment. La compatibilitat dels valors individuals amb els valors organitzatius ens garanteix la fidelització i el compromís: la militància. Ens garanteix una manera de fer i de ser col·lectiva, que ha d'estar  viva, en constant debat i revisió.
 
Els equips educatius del Casal són model de treball mixte entre professionals contractats i voluntaris i reflecteixen de manera palpable la cultura organitzativa de l'entitat. Els voluntaris, a través del seu  compromís ciutadà, la gratuïtat en la seva acció i l'esforç d'implicació  és converteixen en una eina educativa clau per transmetre aquests valors als infants, joves i famílies. El voluntariat ens recorda cada dia qui som, perquè hi som i què volem fer com a entitat.
Al Casal dels Infants  acompanyem les persones des de la convicció absoluta que qualsevol infant o jove en situació de dificultat, per dura que sigui la seva realitat, pot tirar endavant. Creiem en la justícia social i promovem la igualtat d'oportunitats.
 
Des del seu origen, ens definim com una entitat ciutadana, basada en uns principis democràtics, compromesa amb l'entorn i que promou la participació. Per fer-ho, basem  la nostra activitat en la força del voluntariat compromès, i diria més, de la ciutadania compromesa.  Creiem fermament en l'impacta social i educatiu de la figura del voluntari  i en els fruits que es deriven del treball compartit.
 
Volem un equip que actuï i es senti corresponsable de la millora de la qualitat de vida de les persones més vulnerables. Aquest equip és heterogeni i va més enllà dels que cada dia intervenen amb els infants, joves i famílies.  Aquest equip són totes aquelles persones que es sumen a la nostra causa, és  la suma de persones que creuen i confien amb el que fem.
 
El Casal som persones que creiem i demostrem cada dia que per tirar endavant necessitem a més persones. Això ens defineix com a projecte ciutadà, que suma esforços per a la transformació social.
Comentar
Nom
Correu (No es mostrarà)
Títol
Comentari Límit 500 caràcters. Només pots introduir text sense format HTML.
He llegit i accepto la política de privacitat
Subscriu-te a les nostres publicacions
Cursos Relacionats
El més Llegit
El més nou