Vols estudiar una Formació Professional que et proporcioni diverses oportunitats de feina i encaixi amb les necessitats del mercat laboral? L'FP de la família Comerç i Marketing pot ser una bona opció.
I és que els estudis que ofereix aquesta família estan vinculats amb sectors que ocupen una posició clau en l'economia espanyola pel seu pes en l'ocupació, el volum de contractació i la versatilitat dels perfils que demanen, segons un recent informe l'Observatori de les Ocupacions del Servei Públic d'Ocupació (SEPE).[1]
"Ara s'està vivint un moment dolç per a l'ocupabilitat d'aquesta família", asseguren María Pilar Megino i David Viñuales, directora i cap del departament de Comerç i Marketing del Centre Públic Integrat de Formació Professional Los Enlaces, respectivament.
Aquests són 5 motius que expliquen per què cada vegada més joves, i adults que busquen actualitzar els seus coneixements, aposten per aquesta família professional, la sisena amb més estudiants de tota l'FP i que ha crescut un 8% en alumnat d'un curs a un altre en 2024.
1. Els cicles superiors d'aquesta FP, en el top5 en inserció laboral
Comerç i Marketing és la cinquena família d'FP que presenta major taxa d'inserció laboral per als seus titulats de cicles superiors, ja que el 84% d'ells té feina 5 anys després de titular-se, segons un informe de Randstad Research i la Universitat CEU San Pablo.2. El comerç és clau en l'economia espanyola
Aquesta família professional d'FP està vinculada directament al sector comercial, un dels àmbits més sòlids i estratègics de l'economia espanyola, tant pel nombre d'empreses que el conformen com pel seu pes en l'ocupació, afirma l'Observatori d'Ocupacions del SEPE.
En general, el comerç és l'activitat amb més protagonisme a l'economia, ja que va representar el 12,49% del Valor Afegit Brut (VAB)[2] total el 2023, i ha experimentat un creixement del 34,66% en 8 anys. En aquest període l'evolució ha estat sempre positiva, a excepció de l'any 2020 en què es va reduir un 8% per la pandèmia, però el 2021 aquest percentatge es va recuperar.
I si bé el comerç a l'engròs ha crescut en major mesura que el minorista, i és considerat com a el sector amb més pes en el PIB, per sobre del turisme.
3. El sector comercial, el segon amb més contractacions
L'àmbit comercial (tant el minorista com a l'engròs) és el que compta amb més persones afiliades a la Seguretat Social a Espanya: el 15,95% del total corresponen a aquest àmbit al tancament del 2024, amb un total de 3.382.021 de professionals, segons el SEPE. A més, ocupa el segon lloc en volum de contractació, només per darrere de l'hostaleria.Les contractacions en aquest sector es concentren en perfils directament vinculats a l'FP de la família Comerç i Marketing. Per exemple, el 41% dels contractes signats el 2024 corresponen a l'ocupació de Venedors en botigues i magatzems, que ha experimentat un creixement del 2,17% l'últim any.
4. El sector logístic està en expansió i demanda titulats d'FP
El comerç electrònic ha impulsat el creixement d'activitats logístiques com el transport i l'emmagatzematge. Aquestes han augmentat un 65% en els últims 10 anys, segons el SEPE. I l'FP proporciona els perfils tècnics que necessita el sector.Les empreses logístiques "valoren molt positivament els titulats de qualsevol dels cicles d'aquesta família professional, però, a causa de la seva formació realitzada en el cicle formatiu, molt especial i particularment als Tècnics Superiors en Transport i Logística", afirma Miguel Martínez de Lizarrondo, secretari general de l'Associació de Centres de Transport i Logística d'Espanya (ACTE).
5. Els perfils especialitzats en marketing, sol·licitats en diferents sectors
Els cicles formatius de la família de Comerç i Marketing, especialment els superiors, ofereixen oportunitats laborals en diferents sectors econòmics que requereixen especialistes en marketing, publicitat i els estudis de mercat, segons l'Observatori de les Ocupacions del SEPE.Per exemple, en el sector immobiliari destaquen entre els perfils més contractats professionals de la publicitat i la comercialització, així com agents i
representants comercials, vinculats a les titulacions d'aquesta família professional.
I en el cas concret del sector de la publicitat i els estudis de mercat, el nombre de persones afiliades a la Seguretat Social ha augmentat un 3,05% respecte a l'any anterior fins a arribar a les 133.124, el valor més alt de la dècada, segons el SEPE. En només 5 anys, les contractacions han pujat un 41,14%.
A més, els perfils més contractats en aquest àmbit han estat promotors de venda, teleoperadors, agents d'enquestes o tècnics en marketing, que es corresponen amb titulacions d'FP de la família Comerç i Marketing.
Les titulacions d'aquesta família d'FP amb més persones contractades
Coneix quines titulacions de l'FP de Comerç i Marketing han registrat més persones contractades el 2024.
Els reptes de l'FP de Comerç i Marketing
Fonts i experts consultats coincideixen en que els principals reptes d'aquesta família professional d'FP són:-
Promoure la formació contínua per actualitzar coneixements
"Actualitzar-se és necessari, innovar és la clau. La intel·ligència artificial (IA), per exemple, ha vingut per conviure amb nosaltres i pot ser de gran ajuda si sabem utilitzar-la", asseguren.
El sector del comerç i el marketing és molt dinàmic, per la qual cosa cal que els titulats d'aquest cicle formatiu estiguin al dia dels canvis que es presentin i es formin per afrontar-los.
"La clau està en conèixer bé les pròpies capacitats, apostar per l'especialització, mantenir-se actualitzat i combinar formació teòrica amb experiència pràctica, ja que aquest equilibri és el que millorarà notablement l'ocupabilitat i les oportunitats professionals a mitjà i llarg termini", assegura al respecte Sergi Escandell Triola, professor del CFGS de Marketing i Publicitat, al CEFP Núria, centre educatiu fundador de MetaFP.
-
Millorar les condicions laborals dels titulats
Els qui estudien cicles d'FP de la família Comerç i Marketing presenten una menor estabilitat laboral respecte a altres àmbits. I és que només el 42,2% dels titulats de cicles d'FP d'aquesta família el 2019-2020 van aconseguir contractes indefinits al primer any d'acabar els seus estudis, xifra que va pujar tímidament al 54,6% en el tercer any, segons estadístiques del MEFPD.[3]
A més, el 23,4% de les persones que van estudiar un cicle d'aquesta família en l'esmentat període van signar contractes a temps parcial al primer any d'acabar la seva formació i el 22,4% al tercer. Aquestes dades reflecteixen un mercat laboral amb accés a l'ocupació, però amb condicions de treball menys estables que les empreses podrien millorar.
On estudiar FP de Comerç i Marketing?
Els cicles d'FP d'aquesta família professional es poden estudiar en centres públics i privats de tota Espanya, tant presencialment com en modalitat online. Al cercador de cursos d'Educaweb trobaràs diferents opcions.

