Es tracta de persones que compten amb milions de seguidors a les xarxes socials i que són reconegudes i famoses pels continguts que mostren a través de la pantalla, defineix un informe publicat per Fundación FAD Juventud i Fundación La Caixa[2].
Però com impacten aquests creadors de contingut en la presa de decisions acadèmiques i professionals dels joves? Quins riscos i oportunitats presenta la seva influència? I quin paper poden exercir les famílies, docents i orientadors davant d'aquest fenomen?
Influencers que orienten... O desorienten
La presència dels influencers en l'entorn digital dels joves està incidint directament en com perceben les professions i prenen decisions sobre el seu futur."Hi ha alumnat que considera que el que veu a TikTok sobre una professió és suficient per decidir el seu futur", adverteix Rebeca Selma, directora de marketing de Metrodora Formación Profesional.
Davant d'aquesta realitat, l'orientació s'ha de centrar en dotar l'alumnat d'eines per analitzar críticament els missatges que els nois i noies consumeixen a les xarxes socials, coincideixen els experts consultats per al monogràfic L'impacte dels influencers en les decisions acadèmiques i professionals.
De fet, "es trobaran amb persones que els parlaran de les professions sense cap rigor ni credibilitat", alerta Ana Cobos, doctora en Psicopedagogia, orientadora i presidenta de COPOE[3]. Per aquest motiu, més que eliminar o censurar els referents digitals, el repte està en ensenyar a comprendre'ls, contextualitzar-los i contrastar-los.
Oportunitats i amenaces d' aquesta influència entre els adolescents
Els experts consultats per a aquest monogràfic han identificat les següents oportunitats i amenaces de la influència d'aquestes figures mediàtiques a les xarxes socials.| Oportunitats dels influencers en la presa de decisions acadèmiques | Amenaces dels influencers en la presa de decisions acadèmiques |
|---|---|
| Donen accés a referents diversos Alguns influencers mostren trajectòries inspiradores o visibilitzen estudis o professions menys conegudes. |
Mostren models idealitzats i irreals De vegades transmeten estils de vida inabastables o professions descontextualitzades. |
| Trenquen amb estereotips Els influencers poden ajudar a trencar amb els estereotips de gènere en l'elecció d'estudis i professió, així com trencar també amb la idea d'"una carrera per a tota la vida", ja que alguns d'ells mostren com s'han reinventat professionalment.. |
Proporcionen una visió de l'èxit distorsionada Sovint, promouen una visió de l'èxit basada en la fama, la immediatesa i la viralitat com una cosa fàcil d'aconseguir, quan en realitat no és així. |
| Són un estímul per explorar interessos Poden despertar l'interès per determinades disciplines i fomentar habilitats digitals o creatives. |
Poden desinformar Alguns comparteixen opinions no contrastades o inexactes sobre estudis i sortides professionals. |
| Es mostren propers i accessibles L'estil directe, visual i espontani de molts influencers connecta amb adolescents que no sempre se senten interpel·lats per discursos institucionals o de persones adultes. Les xarxes socials es converteixen així en un canal accessible per explorar interessos i conèixer opcions formatives. |
Projecten ideals que generen pressió social Els influencers poden generar inseguretat i ansietat als joves que es comparen amb els ideals projectats pels creadors de continguts. |
¿Per què els joves volen ser influencers?
Per a María del Pilar Gutiérrez Arenas i Antonia Ramírez García, llicenciada en Psicopedagogia, i doctora en Ciències de l'Educació, respectivament, consideren que els joves creuen que ser influencer proporciona un reconeixement social i fama a la qual no es pot accedir amb altres professions més tradicionals, la qual cosa pot condicionar les seves decisions sobre quin camí professional triar.I és que per a alguns joves convertir-se en influencer ha passat de ser una aspiració a una meta professional tangible, coincideixen els experts consultats.
El mode de vida que mostren a la pantalla, el llenguatge proper, la seva aparent facilitat per assolir l'èxit professional i guanyar diners, porta que els estudiants els idealitzin i vulguin ser com ells, apunta un estudi publicat a la revista ICONO 14[4].
Resumint, "ja no es tracta només de què vull ser, sinó de quin estil de vida vull tenir", assenyala Ramon Riera Solana, professor i tutor de cicles formatius, orientador i coordinador d'acció tutorial a Ilerna Lleida.
Tots aquests factors exerceixen un "efecte seductor", sobretot quan es compara la idea que per ser influencer no es necessita una formació extensa, enfront d'altres itineraris acadèmics percebuts com a llargs i exigents, on l'esforç és fonamental, explica Sílvia Vilasaló, pedagoga i vocal a Lleida del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya.
Orientar els joves a l'era dels influencers
Els influencers constitueixen un factor més que condiciona les decisions acadèmiques i professionals dels adolescents, a més d'altres com les amistats, la família, la situació econòmica, les professions de moda, etc.
Davant d'aquest escenari, el repte de l'orientació acadèmica i professional consisteix en acompanyar, contextualitzar i reforçar el pensament crític enfront dels seus missatges, coincideixen els experts consultats.
Per exemple, Maria del Pilar Gutiérrez i Antonia Ramírez consideren que des de l'orientació convindria actuar de la mateixa manera que es fa amb altres professions, integrant la professió de creador de contingut als programes d'orientació vocacional i professional dels centres educatius.
Això sí, posant el focus en les particularitats d'aquesta activitat professional: "analitzar beneficis i riscos, aplicar la perspectiva de gènere alhora que es genera un debat sobre el cost emocional, personal i social que implica l'exposició a les xarxes socials", detallen.
D'altra banda, des dels centres educatius, i amb la col·laboració del professorat, es poden dissenyar projectes o activitats que impliquin crear contingut. "Això els ajudarà a comprendre també que no és tan fàcil convertir-se en influencer", argumenten Gutiérrez i Ramírez.
I a casa, les famílies també poden exercir una gran influència si participen activament en la vida digital dels seus fills i filles. Preguntar quins comptes segueixen, què els atrau de certs continguts o com se senten en comparar-se amb aquests models permet obrir converses valuoses que convidin a la reflexió per part dels i les joves, afirmen diversos dels experts.
Estar presents en l'entorn digital, conversar amb els joves sobre el que consumeixen i oferir referents diversos també forma part de la tasca orientadora.
Sabies que...?
- L'activitat dels influencers ja està regulada per la Llei General de Comunicació Audiovisual, que els considera "usuaris d'especial rellevància" a causa de la seva alta capacitat d'incidir directament en les decisions dels seus followers.
- El 86% dels internautes espanyols d'entre 12 i 74 anys utilitzen xarxes socials, la qual cosa representa aproximadament 30,3 milions de persones, i la meitat d'ells segueix algun influencer, segons un estudi[5] elaborat per IAB Spain.
- Les plataformes més populars entre els espanyols són Whatsapp, Instagram, YouTube i TikTok. A més, el 31% dels usuaris d'aquestes xarxes socials afirma seguir algun compte relacionat amb educació, segons l'esmentat estudi.
[1]Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports (2023). Estudio de alfabetización mediática en centros de Educación Secundaria Obligatoria.
[2] Fundación FAD Juventud y Fundación La Caixa (2022). El ocio digital de la población adolescente.
[3] Confederación de Organizaciones de Psicopedagogía y Orientación de España.
Gutiérrez Arenas, María del Pilar; Ramírez García, Antonia, y Reifs Ruíz, Rosa María (2022). La generación Z desea ser youtuber y/o influencer. Factores que determinan esta tendencia. ICONO 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes.
[5] IAB Spain (2024). XV edición del Estudio Redes Sociales.
