Quins coneixements, competències i valors promou l'aprenentatge-servei?

Pere Farriol. President de la Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes d'Ensenyament Secundari de Catalunya (FAPAES)
15/11/2010

En un context de greu crisi, tant econòmica com de participació social, la promoció de valors i competències ha de tenir un tracte preferent a l’educació.

S’ha de fer entendre el missatge que només preparant-nos en el coneixement podrem afrontar les crisis i sortir-nos amb èxit.

També és vital fomentar la participació social en uns moments en que sovint hi ha qui ens recorda que molts valors essencials es troben en tela de judici.

L’aprenentatge-servei com a valor afegit en els nostres centres educatius, farà que els nostres nois i noies tinguin paral·lelament als resultats acadèmics un acompanyament a la seva vida escolar de valors, competències i participació social. Tot això serà una eina afegida per afrontar durant tota la seva vida.

Per tant, davant d’aquest panorama de crisi global, l’aprenentatge - servei hauria de ser curricular, sense qualificació, ja que en aquests moments és el més necessari per aconseguir una comunitat més Ciutadana i més Sostenible, treballant els coneixements sobre el nostre entorn més immediat i el medi natural.

L’aprenentatge – servei, té com a eix central un servei de voluntariat a la societat d’un grup de joves que basen la seva formació segons les necessitats que detecten en el seu entorn més immediat.

Aquesta activitat d’aprenentatge es desenvolupa amb un servei a la societat i té com a referent, uns valors totalment altruistes de treball adreçats al bé comú.

Amb la incorporació d’aquest aprenentatge que dóna coneixements, habilitats, s’assoleix una de les seves fites: potenciar la seva participació a la Societat.

Com a individus compromesos socialment, donen resposta a la corrent d’opinió que diu, ni la democràcia més representativa, com podria ser la participació electoral, té el reconeixement ni la participació que es requereix.

Hi ha quelcom d’obvi en el plantejament i és que una de les parts educadores més importants de la societat com son els pares i les mares,es a dir la família, com a eix vertebrador, com a element clau d’acompanyament dels seus fills i filles en la tota la seva etapa educatiu, al centre educatiu, a les activitats en el lleure, han de ser Correponsables en la seva Educació, tant en la Curricular com la de Ciutadania.

Les pautes han d’estar les mateixes per tots tres cantons: escola, família i societat, per a obtenir com a finalitat el coneixement. El que es fa al centre educatiu tant com en un espai de lleure ha de tenir continuïtat a casa.

Per això la implicació dels pares i les mares no pot quedar al marge, no podem fer passos enrere i cal anar en una mateixa direcció, formar-nos per a formar, educar-nos per educar als nostres fills i filles. Per tant creiem que hem de ser partícips.




Comentar
Nom
Correu (No es mostrarà)
Títol
Comentari Límit 500 caràcters. Només pots introduir text sense format HTML.
He llegit i accepto la política de privacitat
Subscriu-te a les nostres publicacions
Cursos Relacionats
El més Llegit
El més nou