Un professorat de qualitat, factor clau per a l'educació

Redacció d'Educaweb / Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya
12/01/2012

La millora de la qualitat educativa ha d'aconseguir-se a través de l'excel·lència del professorat. Aquesta és una de les principals conclusions de les jornades "Un professorat de qualitat, factor clau per a l’educació" organitzades pel Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya el passat mes d'octubre de 2011.
 
Encara que aquesta afirmació resulti una evidència, sovint la qualitat de la docència queda en un segon pla en prioritzar-se factors com l'organització, els mètodes pedagògics, els mitjans i recursos, els pressupostos de l'administració, etc. Així doncs, l'objectiu d'aquestes jornades va ser posar èmfasis en la importància del professorat com a factor clau en l'educació i compartir aquesta visió amb la societat i l'administració educativa.
 
La trobada va reunir a personalitats com Josefina Cambra, degana del Col·legi; Irene Rigau, Consellera d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya; Roser Suñé, ministra d'Educació i Joventut del Govern d’Andorra; Albert Batalla, alcalde de la Seu d'Urgell, entre uns altres, per debatre temes com la formació inicial dels docents, les exigències de la professió docent, etc.
 
Les jornades es van estructurar en diferents àmbits: selecció i formació inicial del professorat; la professió docent i el compromís del professorat i el repte de l'ensenyament multilingüe. Van comptar amb les ponències d'experts com Gregorio Luri, filòsof i pedagog; Mercè Esquerre, catedràtica emèrita de la UAB; Alejandro Tiana, director del Centre d'Alts Estudis Universitaris de l'OEI; Joan Manuel del Pou, professor de filosofia de la Universitat de Girona i exregidor d'educació.
 
A partir del treball realitzat, el Col·legi ha elaborat un document que contribueix a reflexionar sobre la professió docent i l'educació de qualitat. Segons el Col·legi, per aconseguir l'excel·lència en la docència, l'accés a la professió ha d'estar condicionat per unes qualitats personals, unes habilitats socials i unes competències professionals que l'administració ha d'exigir amb el mateix rigor que el que s'exigeix en altres professions que poden posar en risc la salut i la seguretat de les persones.
 
Els experts consideren que ha d'haver-hi un altre tipus de selecció de docents i l'administració ha d'analitzar l'estructura i les condicions necessàries per valorar la idoneïtat. A més, en les seves conclusions reconeixen que la cultura de l'avaluació de l'exercici professional és clau per a la millora personal, de l'equip i del conjunt del sistema educatiu. A més, és necessari que perduri més enllà del procés selectiu o de formació inicial, estenent-se al llarg de la vida.
 
Categories
Comentar
Nom
Correu (No es mostrarà)
Títol
Comentari Límit 500 caràcters. Només pots introduir text sense format HTML.
He llegit i accepto la política de privacitat
Subscriu-te a les nostres publicacions
Cursos Relacionats
El més Llegit
El més nou