Efectivament, un dels sectors que segueix creixent amb força, malgrat la crisi econòmica que pateixen molts països, és el de l'e-learning. Això succeeix a Espanya, a Europa, a Amèrica i a tot el món. Nosaltres ho veiem molt reflectit en el nostre treball diari amb clients de 4 continents. Es calcula que, en global, creix a un 11% anual (en la UE, a un 12% anual). Pot veure un resum, per grans blocs continentals, en Gràfic 1. Les fonts d'aquest gràfic són vàries: hem creuat informacions de quatre grans consultores, amb opinions d'experts internacionals i la nostra pròpia valoració per realitzar-ho.
No pretenc "vendre'ls" el canal: nosaltres som consultors i professors de formació per a grans col·lectius i l'e-learning és només un dels canals possibles per realitzar-la... però cal reconèixer la seva gran potència i el fet que, ara, "està de moda".
Gràfic 1: evolució e/mLearning al món
Creu que el que coneixem per Web 2.0. està possibilitant una formació a distància basada en un model d'aprenentatge col·laboratiu? Ajuden els nous suports (smartphones i tablets) al seu desplegament?
Així és. Recentment, l'arribada de noves metodologies i eines (l'anomenada web 2.0) i els suports d'última generació (smartphones i tablets), han rellançat i actualitzat aquest camp de forma extraordinària, portant-ho al seu màxim nivell de desenvolupament i importància en la història, ordenant-ho i codificant-ho. La pràctica totalitat de modernes organitzacions i professionals capdavanters que volen créixer, així com estudiants escolars o universitaris de tot el món, utilitzen els itineraris formatius constructivistes, les xarxes socials, els blogs, les comunitats d'aprenentatge, etc. com a element de docència, gestió del coneixement, relació, comercialització, màrqueting, comunicació i/o difusió. Tots aquests camps es relacionen, de vegades s'inclouen i unes altres són inclosos dins de l'e-learning.
Tot això, unit al baix cost de moltes d'aquestes plataformes 2.0 (el seu correcte desplegament depèn molt més d'enginy i treball, que de diners), afavoreix el desenvolupament de nombroses noves implantacions.
Organitzacions de totes les mides, administracions públiques, empreses privades i universitats, estan apostant contínuament per la capacitació dels seus equips o els seus alumnes amb e-learning recolzat en Web 2.0 (l'anomenat e-learning 2.0), com a mitjà per sortir reforçats d'aquesta situació. A més, molts agents socials i organismes oficials estan incentivant l'educació contínua amb e-learning, la qual cosa també redunda en benefici d'aquesta indústria.
Què són el Social Learning i Mobile Learning?
L'anomenat Social Learning és una nova forma d'open learning basada en la web 2.0, on el focus està centrat en l'usuari, al que se li dóna molt control sobre el procés educatiu. El Social Learning implica un profund canvi conceptual en la forma de treballar i crear els continguts educatius, passant d'una conceptualització top – down a una creació de materials des de la base, bottom - up. Per sobre de tot és un procés de comunitat o xarxa social, on el contingut i les dades són creades per l'usuari. Això permet que un gran nombre d'alumnes no només accedeixin als materials, sinó que participin en la seva creació.
El Mobile Learning és, simplement, l'execució d'e-learning en (aprenentatge per mitjans electrònics) en dispositius mòbils: smartphones i tablets. Està molt indicat per a certs usos però, en general, encara li falta molt camí per recórrer.
En quins sectors de mercat creixen més l'e-learning i el Mobile Learning?
Doncs en molts més i més diversos dels quals la gent creu. L'e-learning corporatiu creix bastant i a bon ritme, però ho fan encara més el segment de la formació reglada, el de l'anomenat Healthcare Learning (i/mLearning de suport al sector sanitari) o el d'educació preescolar. Pot veure-ho en Gràfic 2.
En IBBM Consultors, recentment realitzem un macro estudi global per a un gran client multinacional, en el qual van participar 150 experts de 17 països, i els resultats que vam obtenir van ser molt sorprenents i indicatius.
Gràfic 2 : e/mLearning per segments. Creixement anual
Ha participat en Expoelearning a Bogotà, quins són les principals conclusions que pot extreure de la trobada?
Si, em van convidar com keynote speaker principal. Vaig impartir dos tallers de mig dia i dues ponències. No vaig poder presenciar totes les conferències però sí puc parlar de les sessions en les quals he estat ponent: als meus tallers van acudir quaranta-cinc persones de set països i a les meves ponències, uns dos-cents congressistes de nou països, bons coneixedors de la formació corporativa. Va ser un plaer acudir-hi, ja que, al citat congrés em van proposar impartir diverses conferències més, fins i tot consultories, a diversos països llatinoamericans. Amèrica Llatina és un continent extraordinari per a la bona formació corporativa, per les seves característiques de gran amplitud geogràfica, població molt gran, en clar creixement i empreses enormes.
Quin és la situació de l'escletxa digital als països d'Amèrica Llatina i a Espanya, comparant-les amb les del líder mundial, Estats Units? Existeixen diferències entre nacions?
Hi ha molta diferència entre qualsevol país del món i Estats Units. Allí està el millor, el més avançat i, sobretot, són els més valents col·lectivament. Sempre que a un dels nostres clients nord-americans li llancem un repte raonable, una proposta de millora ben pensada, respon: provem-ho, si ens equivoquem, ja ho arreglarem! Aquesta rapidesa i espontaneïtat en el comportament empresarial, aquesta presa de risc calculat, no passa en cap altra nació del món: per això són al lloc on són. No sóc especialment pro – americà: li dic el que veig des d'un punt de vista purament independent i professional.
Entre Centre Europa i els països Llatinoamericans que esmenta encara hi ha diferències, però s'igualen ràpidament perquè aquests països són enormes, treballen amb il·lusió, constància i tenen millor situació financera que alguns del Vell Continent. Ens atraparan en poc temps i qui sap si ens superaran.