La LOMCE relega el català a "assignatura d'especialitat"

Redacció d'Educaweb
04/12/2012

El ministre d'Educació, Cultura i Esport, José Ignacio Wert, ha presentat l'esborrany de la Llei de Millora de Qualitat Educativa (LOMCE), amb canvis respecte a les propostes presentades al llarg d'aquest any. Un dels apartats que més polèmica ha suscitat és la divisió de les assignatures en troncals, específiques i d'especialitat, atorgant-los un percentatge d'hores diferents a cada tipologia.

D'aquesta manera, el castellà i la seva literatura passen a ser una assignatura troncal, mentre que les llengües cooficials es converteixen en una assignatura d'especialitat, que hauran de cursar obligatòriament els alumnes en les comunitats on es parlin. El problema és el temps destinat a cadascuna d'aquestes assignatures: mentre que les matèries troncals han d'ocupar un mínim del 50% de l'horari lectiu, les específiques un màxim d'un 50% i les d'especialitat no tenen assignat un temps mínim. Així, el català, basc i gallec perden importància en el currículum, mentre que la primera llengua estrangera (anglès) es converteix en troncal.

En l'ESO també es produeix aquesta divisió, que es tradueix que ja no serà necessari examinar-se de la llengua cooficial per obtenir el títol, ja que l'alumnat podrà triar entre la llengua cooficial o qualsevol altra assignatura d'especialitat.

En resposta a aquest plantejament, la consellera d' Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Irene Rigau, ha denunciat que l'esborrany de la llei "és el major atac al català des de 1978". Segons les seves pròpies paraules, "mai un text del Ministeri havia menyspreat tant el català", doncs, "li dóna un tractament totalment residual, és ofensiu contra el català, és un text d'involució".

Per la seva banda, els sindicats també rebutgen el pla de Wert. Els secretaris generals de CCOO i UGT a Catalunya, Joan Carles Gallego i Josep Maria Álvarez, respectivament, han qualificat de "recentralitzadora" i "espanyolitzadora" la LOMCE.

A més a més, la disposició addicional sobre la llengua castellana com a llengua vehicular de l'ensenyament, estableix que "les administracions educatives garantiran el dret dels alumnes a rebre els ensenyaments en castellà, llengua vehicular de l'ensenyament" i determina que la llengua castellana i la seva literatura tindran el tractament necessari perquè tots els alumnes la comprenguin i s'expressin en ella amb correcció, de forma oral i per escrit, un cop finalitzat l'ensenyament bàsic.

Per això, el projecte estableix que les famílies podran escolaritzar als nens només en castellà en escoles privades i derivar la factura al govern de la Generalitat, sempre que no s'hagi garantit una oferta docent pública o concertada en la llengua vehicular de l'ensenyament que triïn els pares o tutors.

Finalment, encara que no és una novetat perquè ja havia anunciat prèviament, la LOMCE fa desaparèixer l'assignatura d'Educació per a la Ciutadania i inclou una alternativa obligatòria a l'assignatura de Religió en Primària i l'ESO. Així, els alumnes de Primària hauran d'optar entre Religió o la seva alternativa, denominada "Valors Socials o Culturals", segons la tria dels pares o tutors. A l'ESO també serà obligatori cursar o bé Religió o bé "Valors Ètics".

La proposta està sent estudiada pel Govern i les comunitats autònomes en la Conferència Sectorial d'Educació.
Categories
Comentar
Nom
Correu (No es mostrarà)
Títol
Comentari Límit 500 caràcters. Només pots introduir text sense format HTML.
He llegit i accepto la política de privacitat
Subscriu-te a les nostres publicacions
Cursos Relacionats
El més Llegit
El més nou