Formació del professorat: bàsica i permanent

Redacció d'Educaweb
12/02/2014

Fa un mes, Adecco va publicar l'informe La felicidad en el trabajo, en el qual es posa de manifest que, malgrat les retallades en matèria educativa i la precarietat laboral dels docents, el 94,6% dels mestres i pedagogs es mostren feliços amb la seva feina. L'escrit assenyala la vocació i la contribució al desenvolupament personal i social dels altres com els factors clau per a aquesta valoració tan positiva.

Per treballar de professor cal una marcada vocació, però també es requereix una formació bàsica sòlida i una actualització competencial permanent.

Vull ser professor: formació bàsica

Vols treballar com a docent? Si és així, has de tenir en compte els canvis previstos en la formació universitària. El Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) ha acordat crear una nova prova d'aptitud personal obligatòria per als estudiants que vulguin accedir a un grau de Magisteri. Catalunya és la primera comunitat autònoma que estableix uns requisits d'accés per a Magisteri, tot i que no començaran a aplicar-se fins al 2015.

D'altra banda, la Comunitat de Madrid preveu canvis en la formació dels mestres, amb una proposta que consisteix a reforçar 4 assignatures (llengua, matemàtiques, anglès i ciències socials) durant la carrera, en detriment d'altres continguts didàctics que encara no s'han determinat.

En la LOMCE també es destaca la necessitat de reformar l'accés a la funció docent, de manera que es permeti seleccionar els mestres més ben preparats. Això significa fer canvis en la formació bàsica i continuada del professorat, que encara estan en fase d'aprovació. Així doncs, si vols cursar Magisteri et recomanem que t'informis directament al departament d'educació de la teva comunitat autònoma i que en sol·licitis informació a les universitats.

Ja sóc professor: formació en TIC

El grup DIM (Didàctica i Multimèdia) de la Universitat Autònoma de Barcelona ha presentat un estudi que analitza les principals aportacions i problemàtiques de l'ús de les tauletes a l'aula i mostra que el 87% dels docents consideren que les tauletes, ben utilitzades, contribueixen a millorar l'aprenentatge dels alumnes en general.

Les problemàtiques principals a les quals han de fer front els docents són la manca de temps per crear o buscar recursos (85%) i la necessitat no coberta de formació per emprar les tauletes d'una manera didàctica (85%). En aquest sentit, existeix unanimitat en tots els nivells educatius a l'hora de destacar que els professors necessiten més formació.

Els experts reconeixen que, actualment, és prioritari dotar els docents de les habilitats i competències que els permetran aprofitar al màxim les possibilitats de la tecnologia en el context educatiu. Per a Fernando Vargas, director de l'àrea de RH de l'IDE-CESEM, «els professors tenen encara el "repte d'aprendre noves formes d'aprendre, per convèncer-se que necessiten desenvolupar noves maneres d'ensenyar"». No perdis el tren! Hi ha molts cursos sobre TIC i Educació que poden interessar-te.

Cursos MOOC per a docents

Vols formar-te internacionalment? Et planteges cursar un MOOC? Has de saber que l'European Schoolnet, una organització sense ànim de lucre formada per 30 ministeris d'educació europeus, ha endegat l'European Schoolnet Academy, una nova plataforma de formació continuada en línia per facilitar l'aprenentatge i el desenvolupament dels professionals de l'educació.

Els cursos MOOC, en fase pilot, s'han iniciat aquest 2014 i s'adrecen a docents de Primària i de Secundària i a professionals del sector educatiu en general. El seu objectiu principal és difondre bones pràctiques i formar el professorat europeu pel que fa a tècniques i metodologies didàctiques innovadores, per tal d'afavorir la creació d'un nou escenari per a l'aprenentatge.
Comentar
Nom
Correu (No es mostrarà)
Títol
Comentari Límit 500 caràcters. Només pots introduir text sense format HTML.
He llegit i accepto la política de privacitat
Subscriu-te a les nostres publicacions
Cursos Relacionats
El més Llegit
El més nou