Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

El Col·legi de Pedagogs de Catalunya reflexionarà sobre la projecció de la pedagogia al segle XXI

Notícia

La jornada se celebrará el 17 i 18 de novembre, dintre dels actes de celebració del 15è aniversari


  • Deixa el teu comentari
  • Valora


Redacció d'Educaweb
No tots els dies es compleixen 15 anys. Per celebrar-ho, el Col·legi de Pedagogs de Catalunya (COPEC) ha organitzat una sèrie d'actes que, d'una banda, celebren l'aconseguit fins avui i, per una altra, reivindiquen el paper de la pedagogia en la societat actual.

Entre les fites aconseguides, la presidenta del COPEC, Rosa Rodríguez, destaca el creixement "discret i continuat" de col·legiats, fins a aconseguir-ne la xifra actual de 1.200, i haver aconseguit obrir i mantenir una seu a cada capital de província.

L'acte central de la celebració es va produir el 14 de juny, on per primera vegada es van premiar els Treballs de Final de Grau de Pedagogia del curs 2015-2016 que millors notes van obtenir en les facultats del ram de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Universitat de Barcelona (UB), Universitat de Girona (UdG) i Universitat Rovira i Virgili (URV).

La presidenta del col·legi valora molt positivament aquesta col·laboració acadèmica i professional, fins al punt que entre el 17 i 18 de novembre tindrà lloc la I Jornada de Pedagogia Universitats-COPEC, la sisena del col·legi. Organitzada en col·laboració amb la UAB, UB, UdG, URV i la Universitat Ramon Llull (URL), l'esdeveniment titulat "Projecció de la Pedagogia en la societat del segle XXI" pretén reflexionar sobre el lloc dels pedagogs en el sistema educatiu, l'àmbit social i l'empresa.

Precisament aquest ha estat també el tema escollit per al VIII Premi d'Assaig Pedagògic Frederic Company i Franquesa, que en aquesta edició ha recaigut en Carlos Jiménez, pel seu treball "La transformació de la Pedagogia des de la segona modernitat fins a l'actualitat. Quin paper juga la Pedagogia en aquesta societat postmoderna?".

L'elecció del tema conté un punt de reivindicació: "Està molt bé parlar del passat, però hem de mirar cap al futur", apunta Rosa Rodríguez. És per això que el 14 de juny també es va fer pública la Declaració Social per la Pedagogia, un document que pretén fer valdre el treball exercit pels professionals de la Pedagogia i defensar el seu paper "més enllà del sistema educatiu reglat: àmbit familiar, social, cultural, etc.".

Després d'aquest acte, i mentre arriba el dia de la jornada, durant el mes de juliol s'organitzaran seminaris i cursos, dins del que es coneix com a Escola d'Estiu COPEC. El 12 de juliol se celebra el seminari sobre 'Orientació i perfils professionals de Pedagogia i Psicopedagogia"; i el 17 i 18 de juliol, "El diagnòstic en Pedagogia. Pautes per a la utilització dels tests diagnòstics en informes educatius".

   
PROMOVENT LES RECERQUES EN PEDAGOGIA

Una de les missions del Col·legi de Pedagogs de Catalunya és contribuir al coneixement i reflexió sobre la Pedagogia. La vuitena edició del Premi d'Assaig Pedagògic Frederic Company i Franquesa i el primer reconeixement dels treballs finals de grau i màster són una manera de complir amb aquest objectiu.

El guanyador de l'assaig, Carlos Jiménez (Barcelona, 1988), ha explicat a Educaweb el motiu del seu assaig, una revisió del seu treball final de grau: "Volia donar a conèixer com es trobava la ciència pedagògica en una societat coneguda actualment com postmoderna". Entre les seves troballes, comenta com "la Il·lustració va apostar per la pedagogia com a motor per transformar la societat", mentre que, "a mesura que passaven les èpoques, aquesta ciència s'anava fent més i més líquida i invisible, sobretot posteriorment a la Segona Guerra Mundial, on es va apostar per un tipus d'educació més permissiva després d'uns anys molt durs sota la premissa de la paraula autoritat". En l'actualitat, prossegueix Jiménez, la "Pedagogia no es pot trobar d'una manera estable, ja que no existeix una concepció única del concepte pedagògic, sent un saber amb una diversificació de significats que vol donar resposta a diverses casuístiques". 

Per la seva banda, Anna Sánchez Caballé (L'Ampolla, 1994) ha estat reconeguda per obtenir la màxima nota de la facultat de la Universitat Rovira i Virgili amb un Treball de Final de Grau titulat "Disseny d'un MOOC per a la millora de la competència digital dels educadors en actiu i en procés de formació". Sánchez apunta que el propòsit central d'aquesta recerca consistia a crear un Massive Online Open Course que permetés als professionals de l'educació "treballar la competència digital tant a nivell tecnològic com a didàctic". Entre les principals conclusions del projecte, destaca els tres factors que cal tenir en compte a l'hora de dissenyar un MOOC: el contingut, la motivació i interès dels participants, i els aspectes tècnics i de navegació.
 
Deixa el teu comentari