“ El repte ha estat plantejar programes més adaptats a les necessitats dels joves ”

Fina Pons,
Directora d'Esment Escola Professional
29/11/2018

En termes generals, en què consisteix el projecte Una orientació per a tots?
 
Una orientació per a tots és un projecte d'Esment Escola Professional que consisteix a pensar i dissenyar una oferta de diferents serveis i programes que s'adaptin a les necessitats de les persones, de les famílies i de les empreses. El projecte està dirigit a persones amb discapacitat intel·lectual i a joves sense qualificació (per a tots).
 
L'orientació té l'objectiu d'incrementar les oportunitats d'ocupació i formació, i oferir alternatives que possibilitin la qualificació i una inserció sociolaboral d'acord amb les capacitats i possibilitats de cadascú. Una bona orientació ajuda al fet que les persones prenguin millors decisions.
 
Esment Escola Professional és una iniciativa d'Amadip Esment Fundació, una entitat social que treballa per generar oportunitats i qualitat de vida per a les persones amb discapacitat intel·lectual i les seves famílies.
 
L'oferta formativa d'Esment Escola Professional està formada per programes de formació dual que, des del primer dia, combinen la formació amb l'activitat laboral retribuïda, a través del contracte de formació i l'aprenentatge. La durada és de tres anys i l'acreditació es realitza a través de certificats de professionalitat de nivells 1 i 2.
 
Els programes es basen en processos metodològics que permeten generar un millor desenvolupament de les persones, en els àmbits laboral, personal i social. Tenen una base pràctica, i això permet que les persones valorin i validin, des de l'experiència, els aprenentatges adquirits.
 
Quines accions o intervencions d'orientació han dut a terme per desenvolupar el projecte?
 
Els orientadors són professionals que acullen, escolten, orienten i acompanyen en totes les fases de l'itinerari formatiu-laboral.
 
Fase 1. Amb les persones amb discapacitat intel·lectual es realitza una primera orientació quan finalitzen l'escolarització obligatòria. Amb els joves, l'orientació es fa quan ja han sortit del sistema formatiu i ni treballen ni es formen (ni-ni).
 
Fase 2. Orientació al programa prelaboral: procés d'orientació previ a la incorporació a la formació dual. L'objectiu és definir el perfil professional.
 
Fase 3. Orientació durant la formació dual: acompanyament i tutorització per aconseguir els objectius formatius i prevenir l'abandó del programa.
 
Fase 4. Orientació i tutorització per a la inserció laboral.
 
Les accions principals que es realitzen durant tota l'orientació són:
           

 
Quins són els reptes més importants que han hagut d'afrontar en la implementació del projecte?
   
"La formació dual adaptada a persones amb necessitat de suport que s'imparteix a Esment Escola Professional és un model de referència en l'àmbit nacional".
 
Quins han estat els resultats més importants obtinguts (dades quantitatives i evidències)?
 
Vam mostrar els resultats quantitatius del servei d'orientació en funció del nombre de participants en totes les fases i en els resultats d'acreditació i inserció, que és l'objectiu final de l'orientació.
 
a. La formació dual adaptada a persones amb necessitat de suport que s'imparteix a Esment Escola Professional és un model de referència en l'àmbit nacional, que s'està implementant en la majoria de les comunitats autònomes a través de l'Associació Empresarial per a la Discapacitat, AEDIS. El projecte rep la col·laboració del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, que depèn de la Conselleria de Treball. En el 2018 ha finalitzat la primera promoció d'aprenents.
 
Resultats del 2018:
 
 
b. La formació dual dirigida a joves és una experiència pionera que es va iniciar en el 2015. En el 2018 ha finalitzat la primera promoció d'aprenents.
 
Resultats del 2018:
   
A partir de la seva experiència, quins són els punts clau d'una orientació destinada a persones amb discapacitat intel·lectual eficaç?
 


 
Quins agents participen en el projecte i quin paper tenen?
   
Quina és la singularitat del projecte respecte a uns altres que busquen millorar l'empleabilitat de les persones amb discapacitat?
 
Considerem que la singularitat del projecte està en els valors que el sustenten:
   
Quin valor té per a vostès haver guanyat el premi Educaweb?
 
Ens motiva molt. A més, el fet que sigui un reconeixement des de l'àmbit educatiu, ens impulsa per seguir treballant en la mateixa línia, amb la mateixa il·lusió i amb les mateixes ganes.
 
Què creu que els aportarà el premi Educaweb al seu projecte?
 
Ens donarà més visibilitat, contribuirà a generar més confiança entre els joves, les empreses, les famílies, l'Administració pública (tant en l'àmbit educatiu com en el laboral), i ens ajudarà a arribar a més persones i a poder seguir fent el nostre treball de la millor manera possible.
Comentar
Nom
Correu (No es mostrarà)
Títol
Comentari Límit 500 caràcters. Només pots introduir text sense format HTML.
He llegit i accepto la política de privacitat
Subscriu-te a les nostres publicacions
Cursos Relacionats
El més Llegit
El més nou