Com lluitar contra l'abandonament escolar des dels equipaments juvenils

Contingut patrocinat

La Diputació de Barcelona, dins del cicle de 10 seminaris del projecte transformador Noves Oportunitats Educatives 4.10, ha organitzat un seminari on s'ha presentat una guia sobre quines accions es poden fer des dels Punts Joves per prevenir, intervenir i compensar l'abandonament educatiu

  • 13/12/2021
  • Temps de lectura 6 mins

  • Valora

  • Deixa el teu comentari
Diputació de Barcelona
Els equipaments juvenils municipals són espais que poden contribuir a la lluita contra l'abandonament escolar prematur, ja que ofereixen oportunitats de desenvolupament, creixement personal i empoderament als joves. Aquest ha estat un dels missatges clau del seminari web Orientació i acompanyament en la lluita contra l'abandonament escolar prematur des dels equipaments juvenils, organitzat el passat 2 de desembre per l'àrea d'Educació, Esports i Joventut de la Diputació de Barcelona.
 
L'esdeveniment virtual és el segon dels deu que es faran com a part del projecte transformador Noves Oportunitats Educatives contra l'abandonament escolar – NOE 4.10, l'objectiu del qual és brindar als ajuntaments eines i recursos que els ajudin a lluitar contra l'abandonament escolar prematur, que a Catalunya és del 17,4% l'any 2021, una xifra més alta que la mitjana espanyola (16%) i lluny de l'europea (10%), segons dades de la Diputació.
 
El seminari, en el qual han participat prop de 200 persones, ha estat inaugurat pel diputat delegat de Joventut de la Diputació de Barcelona, Javier Silva Pérez, qui ha assegurat que, més enllà de la seva funció lúdica, "els equipaments juvenils són peces fonamentals per als ajuntaments en la recerca de noves oportunitats per als joves".
 
A més, aquests casals juvenils són entorns d'intervenció molt adequats per combatre l'abandonament escolar perquè propicien que els joves i els professionals de l'orientació i l'educació es puguin relacionar, i això facilita que es treballi el desenvolupament i empoderament de la joventut. "Aquest empoderament és molt important perquè puguin prendre decisions sobre el seu futur i transicions vitals", ha afirmat Lluís Mas, director de serveis de l'àmbit de l'adolescència i la joventut de la cooperativa Doble Via, que també ha participat en el seminari. 
 

Una guia perquè els equipaments juvenils ajudin a reduir l'abandonament escolar

Com poden els equipaments juvenils ajudar a prevenir i a reduir l'abandonament escolar? Per tal de respondre aquesta qüestió, durant el seminari s'ha presentat una Guia de suport en l'acompanyament socioeducatiu des dels equipaments juvenils municipals, elaborada per a la Diputació per la cooperativa Doble Via, una entitat que proporciona serveis integrals de gestió en l'àmbit socioeducatiu i cultural.
 
Aquest document aporta propostes sobre accions que es poden fer en l'àmbit de l'acompanyament acadèmic i ocupacional des dels equipaments juvenils, i posa èmfasi en la necessitat que aquests espais comptin amb un servei d'assessorament psicosocial.
 
Aquesta guia està basada en l'experiència d'aquesta entitat com a gestora del Casal de Joves Altimira, de Cerdanyola del Vallès, i inclou propostes perquè els equipaments juvenils desenvolupin programes, accions i recursos enfocats a la prevenció, intervenció i compensació de l'abandonament escolar prematur dels joves entre els 12 i els 30 anys.

 Caterina Pedregal, directora tècnica de Doble Via, ha presentat al seminari la Guia de suport en l'acompanyament socioeducatiu des dels equipaments juvenils municipals

"La prevenció és un pilar molt important en l'abandonament escolar. Creiem que l'equipament juvenil municipal pot ajudar molt a detectar i a treballar aquesta prevenció, tant vinculant al jove amb el territori com també ajudant-lo amb el reforç educatiu i en aspectes competencials, d'autoestima, motivació, etc.", ha indicat la directora tècnica de Doble Via, Caterina Pedregal, durant el seminari.
 
En matèria de prevenció, la guia recomana organitzar tallers per a famílies i professionals en els quals se'ls donin eines per a detectar i acompanyar casos d'abandonament escolar prematur (AEP). Altres accions que la guia proposa són: impartir xerrades als joves, crear un espai d'estudi on puguin rebre un servei de reforç acadèmic, i oferir-los orientació educativa. Es tracta d'activitats que s'haurien d'implantar de forma  conjunta en un equipament i amb la col·laboració de diferents agents i serveis del territori, ha assenyalat Pedregal.
 
Pel que fa a la intervenció de l'abandonament escolar, la guia proposa que els equipaments juvenils facin accions per a acompanyar individualment els joves quan se sentin perduts sobre el seu futur, com podria ser oferir un servei d'orientació individual. Així mateix, el document recomana brindar suport emocional als joves que necessitin ajuda quan se sentin desmotivats o amb l'autoestima baixa.
 
Respecte a la compensació de l'abandonament escolar, la guia suggereix accions per retornar els joves al sistema educatiu per tal que aconsegueixin l'èxit acadèmic, així com acompanyar-los en les transicions cap al món laboral. Alguns exemples serien: informar-los de les oportunitats educatives i laborals, impartir tallers o xerrades sobre com trobar feina, donar suport emocional, etc.
 
En finalitzar la seva intervenció, Pedregal ha insistit en el fet que "els equipaments juvenils es tinguin en compte com a agents socioeducatius importants a les ciutats".
 

El treball en xarxa dels diferents agents educatius, clau per prevenir l'abandonament educatiu

Després de la presentació de la guia, el seminari ha continuat amb la taula rodona titulada Els equipaments juvenils com a espais de noves oportunitats pel jovent. Carles Vila, educador social i professor de la Universitat de Barcelona, ha estat el moderador de la taula, en què han participat les tècniques de Joventut dels ajuntaments de Cornellà, Maria José Ramos; Parets del Vallès, Montse Cárdenas; i Badia del Vallès, Katia Villa, a més del director del Centre Educatiu Esclat de l'Hospitalet de Llobregat, Marcelo Montori.

 Alguns dels ponents participants al seminari

Els participants han explicat com es treballa aquest acompanyament acadèmic, laboral i emocional des dels equipaments juvenils de cada territori, principalment gestionats per les administracions. Han destacat que són espais de noves oportunitats per als joves on es construeixen vincles, on se'ls pot acompanyar en la presa de decisions acadèmiques i professionals i on es poden detectar situacions de risc d'abandonament escolar.
 
Així mateix, els participants han coincidit en el fet que és imprescindible fomentar el vincle dels joves, les famílies i els tutors amb les entitats educatives dels municipis, i que tots els agents implicats en el procés d'acompanyament dels joves treballin en xarxa. També és imprescindible que els professionals que treballen en aquests equipaments siguin reconeguts com a agents socioeducatius.
 

Coneix el projecte Noves Oportunitats Educatives – NOE 4.10

Dissenyar un sistema que enxarxi els diferents serveis municipals i les entitats del territori per lluitar conjuntament contra l'abandonament escolar és precisament un dels objectius del projecte Noves Oportunitats Educatives – NOE 4.10. En la fase pilot hi participen els municipis de Badia del Vallès, Cornellà de Llobregat, el Prat de Llobregat, Igualada, Mataró, Mollet del Vallès i Vilafranca del Penedès, així com el Consell Comarcal d'Osona.
 
El NOE pretén impulsar el lideratge dels ajuntaments en la prevenció i el tractament de l'abandonament escolar prematur, de forma coordinada entre els diferents equipaments i serveis municipals, i de la mà de la resta d'agents del territori. "Volem ajudar el jove a reenganxar-se a un projecte educatiu, però, sobretot, a un projecte vital", ha afirmat Neus Gómez, tècnica assessora de la Gerència de Serveis d'Educació de la Diputació de Barcelona, en la cloenda del seminari.
 
Si vols saber-ne més, consulta la informació sobre el projecte NOE 4.10 que trobaràs a la web de la Diputació de Barcelona.
 
Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon, especialment, a l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4: "Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d'aprenentatge durant tota la vida per a tothom". Els 17 ODS van ser proclamats per l'Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l'Agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n'assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d'acord amb aquests ODS.
Deixa el teu comentari
Subscripció a publicacions
podràs rebre informació de les publicacions d'Educaweb t'ofereix