Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Caminem junts per arribar més lluny

Contingut patrocinat

La XEM de la Diputació de Barcelona connecta les escoles i els centres educatius municipals per un creixement col·lectiu i un aprenentatge compartit

  • Temps de lectura 5 mins

  • Deixa el teu comentari
  • Valora


Diputació de Barcelona
La Xarxa d'Escoles Municipals (XEM) és una iniciativa de la Diputació de Barcelona que té com a finalitat reforçar el creixement de les escoles municipals d'educació especial, escoles bressol, de música i arts i de persones adultes de la província de Barcelona, i contribuir a millorar la seva sostenibilitat i qualitat en la prestació del servei. Mitjançant trobades, jornades i grups de treball, la xarxa promou espais de reflexió i d'intercanvi d'experiències i perspectives que afavoreixen el creixement col·lectiu i l'aprenentatge compartit.

Aquest 2022 la XEM compleix 7 anys i ho fa amb quasi 400 escoles adherides, més de 180 municipis i 4.285 docents, unes xifres que s'incrementen any rere any i que demostren el bon funcionament i l'excel·lent acollida a aquesta iniciativa de la Diputació de Barcelona.
 

La XEM en xifres

Municipis adherits

  • Xarxa d'Escoles Bressol Municipals (XEBM): 91 municipis
  • Xarxa d'Escoles Municipals de Música i Arts (XEMMA): 45 municipis
  • Xarxa d'Escoles Municipals de Persones Adultes (XEMPA): 43 municipis
  • Xarxa d'Escoles d'Educació Especial (XEMEE): 6 municipis

Escoles

  • XEBM: 283 escoles
  • XEMMA: 55 escoles
  • XEMPA: 43 escoles
  • XEMEE: 9 escoles

Docents

  • XEBM: 2.943 docents
  • XEMMA: 973 docents
  • XEMPA: 208 docents
  • XEMEE: 161 docents
 

Qui és qui a la XEM?

La Xarxa d'Escoles Municipals de Persones Adultes (XEMPA) va ser la primera. Es va constituir l'any 2015 amb l'objectiu d'avançar en el disseny de polítiques municipals d'educació al llarg de la vida, compartint coneixement i experiències, fent visible la feina que realitzen aquests centres i el seu paper clau en la promoció de l'equitat des dels ens locals.

Concretament, s'ha elaborat una Eina per a la detecció de necessitats formatives i una Guia per a la definició d'un model d'escola municipal de persones adultes a la província de Barcelona amb la col·laboració dels membres de la Xarxa.

El 2017 es van constituir dues xarxes més: la Xarxa d'Escoles Municipals de Música i Arts (XEMMA) i la Xarxa d'Escoles Municipals d'Educació Especial (XEMEE).

La XEMMA es va crear amb la voluntat d'intensificar el suport a la sostenibilitat i millora de les escoles municipals de música i arts, i, també, amb l'objectiu de posar en valor la contribució del món local a l'educació artística. Destaca el Document marc del protocol per a la detecció, prevenció i actuació davant l'abús sexual i l'assetjament a les EMMA.

La XEMEE es va crear per millorar la capacitat de resposta per atendre l'alumnat d'educació especial, tot destacant la contribució que des del món local es pot fer per avançar en l'educació inclusiva. Un dels grans objectius és la transició al món laboral: des de la XEMEE es treballen propostes per acompanyar l'alumnat d'educació especial en el seu procés d'incorporació al món laboral (incloent formació prèvia), un cop acaba el període de formació en el centre educatiu.

L'última en sumar-se a la Xarxa —el 2018— ha estat la XEBM, amb què es vol posar en valor la contribució del món local a l'educació infantil i continuar avançant en el suport per a la millora d'aquestes escoles per a nenes i nens de 0 a 3 anys. Actualment el Grup de Treball en línia "La Coeducació a les Escoles Bressol Municipals" treballa en diverses iniciatives i en una guia per incorporar la perspectiva de gènere i la coeducació a les escoles bressol municipals.
 

Quin és el valor de pertànyer a la XEM?

Segons els municipis i les escoles adherides, hi ha moltes i diferents raons per formar part de la XEM: és un altaveu que permet donar visibilitat a l'alta qualitat dels projectes educatius; afavoreix l'aprenentatge continuat i l'intercanvi d'experiències entre els seus membres; impulsa la innovació i la millora continua mitjançant nous coneixements i eines per posicionar-se com a municipis i escoles de referència. I, per últim, els professionals hi troben el suport emocional i l'acompanyament necessaris per compartir objectius, dubtes, consultes i, també, idees i suggeriments.

A totes les Xarxes hi participen càrrecs electes, tècnics municipals, equips directius i personal docent. Per formar part d'alguna d'elles i participar-hi, els ajuntaments han de realitzar els tràmits i formalitzar la seva adhesió:



La nova web de la Xarxa d'Escoles Municipals —creada el 2021— ha permès centralitzar tota la informació de les Xarxes: objectius, novetats, llistat de municipis adherits, principals accions i resultats, enllaços d'interès, etc.
 
* Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Els 17 ODS van ser proclamats per l'Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l'Agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n'assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d'acord amb aquests ODS.

 
Les escoles municipals de música i arts contribueixen al desenvolupament personal i artístic i de l'alumnat
Les escoles municipals de música i arts contribueixen al desenvolupament personal i artístic i de l'alumnat / Shutterstock.
 
La XEBM dona suport a les escoles bressol municipals i al seu personal
La XEBM dona suport a les escoles bressol municipals i al seu personal / Shutterstock.
  Des de la XEMEE es treballen propostes per acompanyar l'alumnat d'educació especial en el seu procés d'incorporació al món laboral
Des de la XEMEE es treballen propostes per acompanyar l'alumnat d'educació especial en el seu procés d'incorporació al món laboral / Shutterstock.
 
Deixa el teu comentari