Trobeu el vostre curs ideal

9%

Què vols estudiar?

El professorat: la seva il·lusió per ensenyar disminueix

Reportatge

El 38% dels docents afirma que el seu estat d'ànim més habitual a la feina és el distançament i la indiferència, quan al 2007 només el 2% se sentia així, segons un estudi

  • 06/10/2023
  • Temps de lectura 6 mins

  • Deixa el teu comentari
  • Valora


"El món s'enfronta a una escassetat global de docents sense precedents". Amb aquesta afirmació, la UNESCO alerta que el deteriorament de les condicions laborals i l'estatus professional del professorat estan generant dificultats per atraure, contractar i retenir nous talents.

I és que falten professors i professores arreu del món i aquests es troben cada vegada més "sobrecarregats de feina, desmotivats i sense suport", assegura l'organisme internacional en un comunicat emès amb motiu del Dia Mundial dels i les Docents, que se celebra cada 5 d'octubre.

A Espanya, per exemple, 4 de cada 10 professionals de l'educació considera que la falta de motivació és la principal dificultat que tenen per al desenvolupament de la seva tasca, juntament amb l'administració del temps per complir amb la programació acadèmica, desvetllen els resultats de l'informe Educo Barómetro. El profesorado en España 2023, elaborat i publicat recentment per la Fundación SM.

Aquesta pèrdua de motivació també es reflecteix en el fet que el 38% dels docents reconeix que el seu estat d'ànim més habitual en la feina és el distançament i la indiferència, quan al 2007 el percentatge que expressava aquest sentiment era només del 2%. Aquest estat emocional és present especialment entre el col·lectiu amb menys d'una dècada d'experiència, ja que gairebé la meitat (el 45%) indica que se sent així, segons l'estudi.

"Els docents estan posant certa distància emocional com a mecanisme d'autodefensa davant una sèrie de problemes que escapen molt segurament al seu rol com a educadors", explica Ariana Pérez Coutado, coordinadora d'investigació de Fundación SM, en ser qüestionada sobre els factors que incideixen en l'estat d'indiferència dels docents entorn a la seva feina.
 
docentes
4 de cada 10 docents afirmen que la falta de motivació és la principal dificultat que tenen en la feina. Imatge: Freepik.


El gust per l'ensenyament, el motiu principal per ser docent

Tot i que 4 de cada 10 professors i professores se senten desmotivats en la seva feina, reconeixen que el gust per l'ensenyament i l'interès vocacional són les raons més importants per les quals han triat exercir aquesta professió, segons detalla l'estudi, per al qual s'han consultat 600 docents.

Les raons personals per les quals el professorat va decidir dedicar-se a la docència són les mateixes que fa 15 o 30 anys, i "crida l'atenció que un motiu com el de contribuir a la millora de la societat se situï entre els menys elegits", assenyala l'informe, els resultats del qual provenen d'enquestes a docents d'Espanya, Brasil, Chile i México.

Si s'analitzen els resultats de l'informe per països, els docents d'Espanya són els que menys al·ludeixen a la millora de la societat com a raó per escollir la seva professió: només el 7% d'ells indica aquest motiu, davant el 25% del Brasil i de México.

L'estat emocional del professorat ha empitjorat

L'estudi de Fundación SM també desvetlla que 2 de cada 5 docents asseguren haver experimentat esgotament, o ansietat i depressió en l'últim any, i 1 de cada 3 falta d'il·lusió per la seva feina.

Aquesta situació ha anat empitjorant amb el temps: fa 15 anys el 60% dels docents assenyalaven que s'esforçaven davant els problemes que es presentaven en la seva feina. En canvi, actualment, només el 24% indica que persevera davant les dificultats.

Així mateix, les dades de l'informe indiquen que la il·lusió per ensenyar va en declivi entre el professorat: el 2007 el 32% dels docents afirmava que el seu estat d'ànim més habitual a la feina era estar il·lusionat; però, actualment només el 24% se sent així.

Entre el col·lectiu de professors i professores que porten entre 21 i 30 anys en la professió es troben els docents més il·lusionats per ensenyar (34%), però també els que expressen que estan més cansats de tants problemes (20%).

En contrast, només 2 de cada 10 docents amb menys de 10 anys d'experiència expressen que se senten il·lusionats amb la seva feina.

Les intimidacions i insults de l'alumnat, el que causa més estrès als docents

Els resultats de l'estudi mostren que el professorat presenta "cansament físic i emocional", sosté Pérez Coutado. Això es pot explicar perquè "l'enquesta es va fer quasi en acabar el curs passat (entre els mesos d'abril i maig) i també a que durant els últims anys s'han hagut d'enfrontar a cursos acadèmics molt complexos provocats entre d'altres coses pels efectes de la pandèmia i canvis en la llei d'educació".

Pel que fa a les fonts d'estrès en la professió, el que més afecta els professors i les professores és ser intimidats o insultats verbalment per l'alumnat (31%), adaptar les classes als qui tenen necessitats educatives especials, així com atendre el benestar socioemocional i la salut mental dels estudiants (28%).

Per contra, el salari i les tasques administratives representen problemes menors pels docents espanyols, ressalta l'estudi.

docentes
Adaptar les classes a l'alumnat amb necessitats educatives especials és un motiu d'estrès per 3 de cada 10 docents. Imatge: Freepik.

Mesures per millorar la motivació docent

La UNESCO suggereix les següents mesures per fer més atractiva la professió docent i disminuir la desmotivació del professorat, segons un comunicat emès en motiu del Dia Mundial dels i les Docents 2023:

  1. Invertir en la formació inicial dels docents i en programes de formació permanent.
  2. Implementar programes d'orientació i mentoria que promoguin la col·laboració entre professorat amb més experiència i els que comencen en la professió.
  3. Garantir que els docents tinguin salaris i prestacions competitives en comparació amb altres ocupacions del mateix nivell de qualificació, així com oferir-los més oportunitats de promoció.
  4. Agilitzar les tasques administratives i la documentació perquè els professors i les professores se centrin més en ensenyar i menys en la burocràcia.
  5. Brindar als docents, i també a l'alumnat, un accés més senzill a serveis i activitats formatives sobre salut mental.
  6. Fomentar entre el professorat un equilibri entre la vida laboral i personal.
  7. Impulsar un lideratge escolar en el qual es faciliti la col·laboració amb els docents, la retroalimentació constructiva i un ambient laboral més positiu.

Sabies què...?

  • "Los docentes que necesitamos para la educación que queremos: el imperativo mundial de acabar con la escasez de docentes" és el lema que la UNESCO ha triat en el Dia Mundial dels i les Docents 2023, per ressaltar la necessitat d'atraure més persones a la professió.
   
  • 6 de cada 10 docents espanyols considera que el seu centre educatiu li proporciona els recursos i suport necessaris per realitzar la seva feina, i el 70% es mostra satisfet amb les seves condicions laborals, segons l'informe de Fundación SM.

Fitxa tècnica

L'informe Educo Barómetro. El profesorado en España 2023, elaborat i publicat recentment per la Fundación SM, basa els seus resultats en enquestes aplicades a una mostra representativa de docents d'educació infantil, primària i secundària a Espanya, Brasil, Chile i México.

Els qüestionaris aplicats van incloure preguntes tancades i precodificades, algunes d'elles extretes de l'edició 2007 del mateix informe "per possibilitar una anàlisi longitudinal", ha explicat a Educaweb Ariana Pérez Coutado, coordinadora d'investigació de la Fundación SM.

En total es van entrevistar 600 docents a cadascun dels països entre el 24 d'abril i el 17 de maig de 2023.

Noelia Carmona Núñez Redactora
Sóc periodista, redactora i editora de continguts a Educaweb, on també gestiono les xarxes socials corporatives.

Vaig estudiar el Grau en Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona amb Menció en Periodisme Especialitzat en Cultura i Societat. Treballo a Educaweb amb la il·lusió d'informar les persones perquè prenguin decisions sobre el seu futur acadèmic i professional a través de les nostres publicacions sobre formació, educació i treball.
Deixa el teu comentari