No obstant això, els egressats no es reparteixen per igual entre totes les branques de coneixement, és més, el 50% d'ells es concentra tan sols en 3 àmbits d'estudi:
- Negocis, administració i dret (19,7%).
- Salut i serveis socials (17,7%).
- Educació (15,7%).
Per contra, els sectors que registren xifres més baixes de titulats són:
- Agricultura, ramaderia, silvicultura, pesca i veterinària (1,3%).
- Informàtica (3,3%).
- Serveis (4%).
Davant d'aquesta disparitat de graduats per àmbits de coneixement, l'estudi qüestiona: "Són suficients els 6.650 titulats en graus en l'àmbit de les tecnologies de la informació i comunicació? És coherent tenir-ne més de 9.000 en psicologia, gairebé 4.000 en esport i 2.500 en criminologia cada curs, davant els només 1.500-1.700 de física o de matemàtiques?"
Per donar resposta a aquestes preguntes, Montse Álvarez, membre del gabinet tècnic de la Fundació CYD aposta per realitzar una investigació més profunda. "Per determinar la idoneïtat del repartiment d'egressats per àmbits i camps caldria revisar si l'estructura productiva espanyola està en línia amb aquesta proporció de titulats", ha afirmat en un comunicat.
Espanya, a la cua en titulats STEM a la UE
Espanya registra un 19% d'egressats universitaris en titulacions STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), un percentatge inferior a la mitjana de la Unió Europea (UE), que se situa en el 25%.Aquesta xifra porta al país a situar-se a la cua en graduats de l'àmbit cientificotecnològic, només per davant de Xipre, Malta i Bèlgica.
"És fonamental treballar en estratègies que fomentin l'increment de titulats en carreres STEM a Espanya, que exerceixen un paper crucial en la innovació, el desenvolupament tecnològic i el creixement econòmic", argumenta Álvarez.
Oferir orientació acadèmica i professional sobre aquests estudis resulta clau perquè més alumnes estudiïn i es titulin de carreres STEM, segons un informe de l'Asociación Española para la Digitalización.
Menys graduats a la universitat pública
Des del curs 2013-2014, i amb l'excepció del 2019-2020 (el primer de la pandèmia), el nombre d'egressats universitaris ha anat a la baixa."Aquest descens en l'última dècada es deu íntegrament a les universitats públiques, que han registrat gairebé 35.000 titulats menys en aquest període", detalla l'informe.
Els egressats d'institucions públiques han caigut un 5,4% el curs 2021-2022, mentre que els de les universitats privades han crescut en un 1,4%.
El 41% de l'alumnat finalitza els seus estudis de grau en 4 anys
En els programes de grau de 4 anys, el 41% de l'estudiantat assoleix la titulació en el temps teòric establert, conegut com la taxa d'idoneïtat.Les dones mostren un acompliment acadèmic superior al dels homes: el 49% d'elles finalitza els estudis de grau en 4 anys, mentre que només el 31% dels nois ho aconsegueix.
Per àmbits de coneixement, destaquen, amb les taxes més altes d'idoneïtat, educació i salut: 2 de cada 3 aconsegueix graduar-se en el període estipulat.
Per subàmbits, en educació sobresurt el Grau en Educació Infantil (71%), i en salut el Grau en Infermeria (77%).
A l'altre extrem hi ha els estudis del sector primari, enginyeria, indústria i construcció, i informàtica, en els quals menys del 25% es titula quan toca.
Sabies que...?
- Les dones suposen el 60,5% de l'alumnat egressat d'un grau, el 57,2% de màster i el 49,9% de doctorat.
- Madrid, Catalunya, Andalucía i la Comunitat Valenciana concentren la majoria dels titulats de les universitats presencials: 66,1% en grau, 68,3% en doctorat i 70% en màster.
Fitxa tècnica
L'Informe CYD 2023, publicat per la Fundació CYD, té com a principal objectiu examinar la contribució de les universitats al desenvolupament econòmic i social d'Espanya.