Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Consells per triar escola

Article d'opinió


  • Deixa el teu comentari
  • Valora


Redacció d'Educaweb
El període de preinscripció al centre d'educació infantil, primària i secundària és a punt de començar. Aquest moment forma part d'un procés que ja fa dies que es va iniciar, de fet és la culminació dels procés. Triar l'escola on estudiaran els fills és una de les decisions importants que han de prendre les famílies. Per Montserrat Oliveras, orientadora professional i directora d'Educaweb, la tria d'escola o centre de formació és un procés clau, que cal que sigui reflexiu i seriós, alhora que tranquil i endreçat. El ventall d'oferta és amplíssim, i les opcions de tria són moltes i diverses, amb projectes singulars i propostes diferenciades. El fet d'endinsar-se en el procés fa evident que un major acompanyament de les famílies, dels joves, de les persones que han de triar, garantirà una tria més fonamentada, que doni resposta a les expectatives i necessitats de cada persona.
 
Des d'Educaweb, amb la nostra feina diària d'orientar acadèmica i professionalment, posem èmfasi en les següents fases del procés:


Amplia la infografia

 
1. Definir el tipus de centre desitjat. La primera vegada que es tria escola s'evidencien un munt d'aspectes a considerar, però no tots ells tenen la mateixa rellevància a l'hora de decantar l'elecció. El tipus de centre i d'educació que es vol pels fills és un primer punt a valorar i les següents preguntes hi poden ajudar:
  1. Sobre qui recau la titularitat del centre? Busco un centre públic, privat, concertat? Una escola religiosa, laica...?
  2. Quins són els requisits imprescindibles que ha de tenir la proposta educativa per a la família? Projecte pedagògic, model lingüístic, internacionalització i mobilitat, projecte TIC, educació en els espais de lleure (menjador, patis, etc.)
  3. Quines prioritats tenim respecte a les qüestions pràctiques com poden ser: la proximitat de casa, la mida del centre, els equipaments, les activitats extraescolars, etc.
2. Identificar els centres candidats. Un cop definit el tipus de centre ideal per a nosaltres, cal identificar els que compleixen aquests criteris. Així, crearem una llista dels centres candidats que  permetrà posar fil a l'agulla a la següent fase del procés, la recollida i el contrast de la informació.
 
3. Recollir i contrastar la informació. Disposar de la informació del centre i establir-hi contacte resulta clau en el procés de tria. Les vies de coneixement són múltiples i complementàries però en destaquem 3:
  1. Internet i les xarxes socials. La pàgina web del centre recull el projecte pedagògic i si està treballada, hi podrem conèixer la missió, la visió i els valors del centre, i identificar-ne els trets diferencials. L'estil de la pàgina i la comunicació d'activitats i projectes específics també transmeten informació útil. Algunes pàgines web fins i tot donen dades comparatives d'altres centres educatius i recullen testimonis d'antics alumnes i famílies.
  2. El contacte amb altres famílies. Les famílies que ja tenen fills i filles escolaritzats en el centre són una font de primera mà per conèixer el funcionament, el professorat i el projecte pedagògic. La seva és la veu de l'experiència, una perspectiva valuosa també.
  3. Jornades de Portes Obertes: Les portes obertes són un grau més en la profunditat del coneixement del centre. Cal no desaprofitar l'ocasió i et recomanem que et fixis en els següents punts:        
  • Instal·lacions i recursos (aules d'estudi, laboratoris, arts plàstiques, TIC a les aules, equipaments esportius, patis i espais de lleure, etc.)
  • Accessibilitat i comunicacions
  • Ventall d'estudis que es poden cursar al centre
  • Pràctiques, programes d'intercanvi i mobilitat internacional, horari de les classes, etc.
  1. Entrevista personal. L'opció de realitzar una entrevista personal amb docents, el responsable d'etapa o la direcció del centre serà de gran utilitat per decidir. És el moment de resoldre els dubtes concrets, i de captar l'ambient del centre i el tarannà de l'equip directiu. Alguns aspectes a tractar i aprofundir són:
  • Les característiques del projecte pedagògic? La seva vigència, actualització i avaluació?
  • La dimensió i organització del centre: nombre d'alumnat per classe, línies per curs.
  • Quins són els resultats del centre? Quines xifres ens expliquen?
  • El cost dels estudis? Les beques i els sistemes de finançament?
  • Com es treballa l'atenció a la diversitat?
  • Quin és el perfil del professorat?
  • Quina importància tenen les tutories en el projecte de centre?
  • Com funciona l'AMPA i com d'activa és?
  • Quines activitats extraescolars s'ofereixen i perquè?
  • Etc.
4. Escollir el centre. No tots els centres són iguals ni ofereixen el mateix. Cal trobar la millor opció per a cada persona, per a cada necessitat i per a cada moment i transició. Amb tota la informació recollida i analitzada, és el moment de triar.
 
Arribats a aquest punt, cal seguir escrupolosament el procediment i els terminis de preinscripció.
Deixa el teu comentari
Veure comentaris