Amb 15 edicions, els guardons d'aquest any han inaugurat la categoria de Centres de Formació Professional, amb la finalitat de posar en valor l'orientació en aquesta modalitat formativa per fer front els reptes d'una societat que canvia contínuament.
De fet, "el repte dels Premis consisteix a identificar aquells projectes que realment serveixin per satisfer les necessitats dels ciutadans d'aquesta societat que s'enfronta a nous reptes", ha explicat el director general d'Educaweb, Josep Lluís Segú, durant la seva intervenció.
Tant ell com la directora editorial i cofundadora d'Educaweb, Montserrat Oliveras Bagués, han reconegut que aquest camí ha estat possible gràcies a la implicació de nombroses i variades persones i entitats. En aquest sentit, Oliveras ha destacat la tasca dels membres del jurat, que ha qualificat d'"entregat, rigorós i militant de l'orientació".
Josep Lluís Segú, per part seva, ha recalcat el suport dels patrocinadors i els col·laboradors dels Premis Educaweb 2022, entre els quals hi ha institucions educatives, fundacions bancàries, administracions, associacions i col·legis professionals, així com empreses. És a dir, "un ventall d'institucions que aglutina la gran majoria dels agents que participen activament en l'orientació i que manifesta que la transversalitat és una de les característiques determinants de l'orientació".
Seguidament, la conductora de la cerimònia virtual, la periodista Marta Vives, ha donat a conèixer els projectes guanyadors de les categories Institucions, Professionals, Centres d'FP i Empreses, triats d'entre un total de 33. Amb ells, ja són gairebé 600 projectes presentats i més de 75 premiats al llarg de les 15 edicions. Així mateix, s'han anunciat els guanyadors de la 7a Menció Ciutat Orientadora i de la 10a Menció Enric Renau i Permanyer a la investigació social aplicada a educació, formació i treball.
Descobreix a continuació els projectes guanyadors de la 15a edició dels Premis Educaweb.
Els guanyadors dels Premis Educaweb 2022
Categoria Institucions
El Premi Educaweb 2022 de la categoria Institucions ha estat per a neoSKILLS RV. Simulador de Realitat Virtual per al diagnòstic i el desenvolupament de soft skills, de neoCK. The Human Revolution, una organització procedent de Càceres (Extremadura).
Es tracta d'un projecte pioner en el qual la realitat virtual ajuda l'alumnat a "diagnosticar i entrenar capacitats tant acadèmiques, professionals com personals", segons ha explicat Rocío Pérez, CBDO – directora de Desenvolupament de Negoci i project manager d'R+D de neoCK, durant la cerimònia de lliurament dels Premis. El projecte "aconsegueix una alta motivació de l'alumnat i un gran estalvi de temps per aconseguir un aprenentatge significatiu".
Jesús Martín, CEO – director executiu de neoCK, ha explicat com un equip format per psicòlegs, sociòlegs, investigadors en neuroeducació i tecnòlegs ha treballat per generar reptes amb una dimensió lúdica i pedagògica. D'aquesta manera, s'ha aconseguit una "correlació entre la part humana i la tecnologia. Una sense l'altra no té cap sentit. La tecnologia sempre ha d'estar al servei de les persones", ha conclòs.
El jurat ha valorat l'adequació de la proposta als destinataris, la claredat i la correcció de l'exposició i la presentació del projecte, i l'originalitat i la innovació quant al plantejament de l'orientació acadèmica i professional.
Vols saber més del projecte? No et perdis l'entrevista als guanyadors.
Premi Dualiza-Educaweb Professionals
El Premi Dualiza-Educaweb de la categoria Professionals, patrocinat per CaixaBank Dualiza, ha estat per a L'enginy (in)visible, de Núria Salán Ballesteros, procedent de Terrassa (Catalunya).
Núria Salán Ballesteros, guanyadora del Premi Dualiza-Educaweb per a professionals.
Núria Salán, química i doctora en Ciència dels Materials i Enginyeria Metal·lúrgica, ha posat en valor el treball realitzat al projecte: "una cerca exhaustiva i rigorosa dels noms de dones que van inventar coses que utilitzem diàriament, però que no sabíem que al darrere hi havia el talent d'una dona".
Gràcies a aquest esforç per trobar i oferir informació fiable de manera senzilla, la presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia es mostra orgullosa de poder oferir materials de referència de qualitat, que desperten les vocacions científiques entre les noies.
"L'absència de referents ens ha fet perdre històricament moltes vocacions. Ja és hora que les noies puguin triar lliurement perquè tenen tota la informació", ha conclòs Salán sobre aquest projecte que ha aconseguit que més de 25.000 persones ja tinguin referents femenins en l'àmbit cientificotecnològic.
El jurat ha valorat la seva contribució a l'orientació acadèmica i professional, l'adequació de la proposta als destinataris, la consecució dels objectius, i la projecció i la continuïtat prevista per a l'experiència.
Vols saber més del projecte? No et perdis l'entrevista a la guanyadora.
Premi IMPLIKA-Educaweb de Centres d'FP
El Premi IMPLIKA-Educaweb de Formació Professional ha estat per al projecte Orienta en FP: Mirant al Futur, del Centre Integrat de Formació Professional Politècnic de Cartagena (Múrcia).
Inmaculada Olivares, coordinadora d'Emprenedoria i professora de Formació i Orientació Laboral, ha assegurat que el centre educatiu té molt en compte la realitat del teixit empresarial, on "la part industrial pesa molt".
La seva homòloga Eva María Herrera, ha detallat en què consisteix l'acompanyament integral de l'alumnat, que abasta des del procés d'autoconeixement fins a l'elaboració de currículums i cartes de presentació, entre altres aspectes. A més, amb la finalitat de donar visibilitat a la Formació Professional, es fan visites a centres de Secundària i jornades de portes obertes.
A la cerimònia també hi ha participat l'exalumna Rosa María García, qui ha recalcat que s'ha sentit "molt emparada" pels tutors i el professorat amb experiència laboral. També ha agraït que el centre l'ajudés a trobar l'empresa on treballa actualment i, per això, avui afirma amb total convicció: "He trobat la meva vocació".
El jurat ha destacat la contribució d'aquest projecte a l'orientació acadèmica i professional, i la claredat i la correcció de l'exposició i la presentació de la iniciativa.
Vols saber més del projecte? No et perdis l'entrevista a les professores del centre guanyador.
Categoria Empreses
El Premi Educaweb de la categoria d'Empreses, que s'entrega en col·laboració amb la Fundació Bertelsmann, ha estat per al projecte Un repte per la ciència, de la Fundació SENER, que s'ha implantat a centres educatius de Madrid i el País Basc.
La directora de la Fundació SENER, Rosana Madroñal, ha explicat que el projecte va sorgir per respondre a la necessitat de la Direcció de Persones de SENER, perquè no trobava perfils tècnics per cobrir determinats llocs d'enginyeria.
Per això, traslladen als estudiants els mateixos reptes d'enginyeria i innovació als quals s'enfronten els professionals i els demanen que presentin una solució, que exposen en un vídeo d'uns cinc minuts, així com també un petit pla de negoci i màrqueting. D'aquesta manera, segons Madroñal, coneixen en què consisteix l'enginyeria i es fomenta el treball en equip i la posada en valor del seu esforç, entre altres habilitats. Tot això, gràcies al treball de professionals voluntaris que implanten el projecte als seus antics centres educatius o als dels seus familiars.
El jurat ha destacat la consecució dels objectius, l'adequació de la proposta a les persones destinatàries, i la projecció i la continuïtat prevista per a l'experiència.
Vols saber més del projecte? No et perdis l'entrevista a la directora de la Fundació SENER
Bolonya guanya la Menció Ciutat Orientadora 2022
La 7a Menció Ciutat Orientadora, atorgada en col·laboració amb la Diputació de Barcelona, ha estat per a la ciutat metropolitana de Bolonya (Itàlia). En concret, s'ha reconegut la tasca realitzada pel Centro Risorse per l'Orientamento Maria Luisa Pombeni della Città metropolitana de Bologna.
Aquest guardó internacional, nascut el 2016 amb la finalitat de premiar les ciutats del món que destaquen pel seu compromís amb l'orientació acadèmica i professional, ha premiat la ciutat de Bolonya per promoure i coordinar activitats d'orientació de la comunitat educativa a través d'un repartiment just, igualitari i equitatiu dels recursos d'orientació en tota l'àrea metropolitana.
Dirigit principalment al professorat i a altres professionals de l'educació, també té projectes que involucren l'alumnat i les famílies; en particular, els qui es troben en la transició entre diferents nivells educatius o el món laboral, segons Laura Venturi, directora del Centro Risorse per l'Orientamento Maria Luisa Pombeni della Città metropolitana de Bologna.
El jurat ha reconegut la varietat d'actors que proveeixen orientació acadèmica i professional, el compromís del govern local amb l'orientació, i la cultura orientadora compartida amb tota la ciutat, la qual cosa es tradueix en una àmplia gamma d'iniciatives.
La 10a Menció Enric Renau i Permanyer reconeix la tasca d'Iniciativa Barcelona Open Data
La 10a Menció Enric Renau i Permanyer a la investigació social aplicada a l'educació, la formació i el treball, impulsada per Educaweb, D'EP Institut i el Col·legi de Professionals de la Ciència Política i de la Sociologia, ha estat per a Iniciativa Barcelona Open Data.
Es tracta d'una associació creada amb l'objectiu de promoure l'ús de les dades obertes entre diferents col·lectius (administracions, empreses, ciutadania) per a dur a terme investigacions d'alt valor social.
Lourdes Muñoz, cofundadora d'Iniciativa Barcelona Open Data, ha exposat que la iniciativa s'ha inspirat en l'Open Data Institute del Regne Unit, per aconseguir que les dades brutes es transformin en informació i aquesta, al seu torn, en coneixement, amb la finalitat de prendre les millors decisions. En definitiva, l'important és que "les dades ens serveixin per transformar la societat positivament".
La directora del Àrea d'Estudis de D'EP Institut, Silvia Amblàs, en representació del jurat de la Menció Enric Renau i Permanyer, ha destacat la seva feina al camp de la formació i la sensibilització a l'entorn de les dades obertes entre els diferents col·lectius; les múltiples i diverses col·laboracions amb institucions i empreses per impulsar l'ús i la reutilització de les dades obertes i la creació de comunitats open data; l'interès en l'impacte social de les dades obertes i l'aposta per projectes transformadors; i el potencial de creixement en un camp que encara és incipient.
Vols conèixer a fons els projectes guanyadors dels Premis Educaweb 2022? Recorda que pots descarregar i consultar més informació a la pàgina dels Premis Educaweb. I si et vas perdre la cerimònia dels Premis Educaweb, pots tornar-la a veure en diferit.