- En què consisteix el procediment d'acreditació de competències?
- Passos a seguir per acreditar competències professionals
- Requisits per participar en el procés d'acreditació de competències
- Fortaleses i debilitats del sistema d'acreditació de competències
- L'acreditació de competències professionals: una mirada territorial
- L'acreditació en clau europea: mobilitat i oportunitats
Es tracta d'un procediment administratiu que permet reconèixer oficialment les competències professionals de ciutadans que les han obtingut al llarg de la seva vida laboral o a partir de situacions d'aprenentatge no formal, com cursos de formació no reglada o activitats de voluntariat.
A la pràctica, això suposa un canvi real en el perfil professional de la ciutadania. Adam Abadías, assessor i avaluador d'aquest sistema a Catalunya, ha acompanyat diverses persones en aquest procediment: "Recordo el cas d'una dependenta que portava més de 15 anys treballant en una botiga de barri. Mai havia tingut ocasió de cursar estudis reglats, però va acreditar diverses competències d'un cicle de grau mitjà d'FP i, gràcies a això, va poder presentar-se a una oposició d'auxiliar administrativa al seu ajuntament", explica.
L'impacte que està tenint la consolidació d'aquest sistema d'acreditació de competències ja és tangible: entre 2020 i 2024 s'han acreditat a Espanya 717.846 estàndards de competència, que són unitats bàsiques per analitzar i avaluar l'aptitud de les persones que participen en el procediment d'acreditació de competències, segons dades oficials.
Aquesta xifra reflecteix l'impuls que ha tingut el procediment a partir de l'entrada en vigor de la Llei Orgànica 3/2022, d'ordenació i integració de la Formació Professional.
Des d' aleshores, el procediment s'ha configurat com un sistema obert permanentment, accessible en qualsevol moment de l' any, sense dependre de convocatòries puntuals.
En què consisteix el procediment d'acreditació de competències?
El procediment d'acreditació té com a referència el Catálogo Nacional de Estándares de Competencias Profesionales (CNECP), un instrument del sistema de Formació Professional que relaciona les activitats professionals identificades al sistema productiu espanyol i les ordena per famílies i nivells.D'acord amb la normativa, cada estàndard de competència esmentat al CNECP descriu un conjunt de tasques o funcions que una persona ha de ser capaç de realitzar en un entorn professional concret amb el nivell de qualitat exigit. Altrament dit: és la peça mínima que permet reconèixer oficialment el que algú sap fer a la seva feina.
Aquests estàndards de competència poden ser de nivell 1, 2 o 3, segons la seva complexitat, i són les unitats que es prenen com a referència per dissenyar totes les ofertes formatives d' FP.
Passos a seguir per acreditar competències professionals
Les persones interessades a acreditar algun o múltiples estàndards de competència han de completar el procés, que consta de 4 fases:- Inscripció: es realitza a través del portal habilitat per cada comunitat autònoma. En aquest pas es presenta la sol·licitud juntament amb la documentació que acredita l'experiència laboral, la formació no formal o el voluntariat relacionat amb la competència que es vol validar. A més, s' elegeixen també les competències en les quals la persona desitja ser avaluada.
- Assessorament: un professional habilitat per la comunitat autònoma acompanya la persona candidata, revisa la seva experiència i elabora un informe orientatiu sobre les possibilitats que té d'obtenir l'acreditació.
- Avaluació: es comprova si realment la persona demostra les competències requerides a través d'entrevistes, proves, observació al lloc de treball o simulacions.
- Acreditació: si la persona supera l'avaluació, rep un document oficial de l'organisme responsable en cada comunitat que reconeix els seus coneixements i capacitats. Depenent dels estàndards de competència que hagi acreditat, podrà sol·licitar, a través de les vies establertes per la comunitat, l'obtenció de títols d'FP que els continguin: Certificats Professionals; cicles de grau bàsic, mitjà o superior; o cursos d'especialització d'FP.
Requisits per participar en el procés d'acreditació de competències
Per poder participar-hi, s'han de complir aquests requisits mínims:- Tenir nacionalitat espanyola o residència legal a Espanya.
- Haver complert els 18 o 20 anys, segons el nivell de l'estàndard de competència que es vulgui acreditar.
- Tenir experiència laboral o formació relacionada (complir almenys un dels següents requisits):
- Acreditar 3 anys d'experiència laboral (mínim de 2.000 hores treballades) en els últims 15 anys.
- Haver realitzat un voluntariat d'almenys 3 anys (mínim de 2.000 hores).
- Acreditar 300 hores de formació no formal en els darrers 10 anys i en l'àmbit que es vol validar.
Existeixen cursos amb temari adaptat a Certificats Professionals, que permeten adquirir les competències incloses en el títol i, a més, presentar-se al procediment d'acreditació de competències amb garanties d'acreditar el Certificat complet.
A Educaweb pots trobar una àmplia oferta d'aquests cursos adaptats, organitzats per famílies professionals i nivells.
Fortaleses i debilitats del sistema d'acreditació de competències
El procediment d'acreditació de competències professionals s'està consolidant com un mecanisme de gran rellevància social i laboral, ja que "atorga visibilitat i valor a aprenentatges que, fins ara, quedaven invisibles", recorda Antoni Esteve Benito, professor d'FP i professional habilitat al Servei d'acreditació de competències professionals de Catalunya.
Tanmateix, persisteixen obstacles que limiten el seu abast i expansió. Segons els experts i fonts consultades pel monogràfic L'acreditació de competències professionals, les fortaleses i debilitats d'aquest sistema són:
| Fortaleses | Debilitats |
Soluciones a las debilidades |
|---|---|---|
| Obertura permanent i sense convocatòries puntuals. | Manca d'informació i difusió: moltes persones desconeixen la seva existència o com participar-hi. | Realitzar campanyes de comunicació específiques en mitjans locals i xarxes socials, amb exemples reals i testimonis. |
| Reconeixement oficial i vàlid a tot l'Estat. | Desigualtats territorials: existeixen ritmes diferents de desenvolupament segons la comunitat autònoma. | Ampliar la xarxa de centres i serveis d'acreditació i arribar al medi rural. |
| Digitalització del procés, que agilitza terminis i tràmits. | Complexitat burocràtica: la documentació i el procés poden resultar farragós. | Simplificar formularis, habilitar assistents virtuals i reforçar l'acompanyament en la fase d'inscripció. |
| Dignifica l'experiència laboral, millorant el perfil professional i afavorint l'accés a millors ocupacions. | Manca d'estadístiques nacionals homogènies i dificultat de mesurar l'impacte real. | Recopilar i publicar dades per sectors i territoris anualment. |
| Reforça l'autoestima, la motivació i la confiança de les persones per seguir aprenent. |
Escassetat d'orientadors i avaluadors especialitzats en alguns sectors i territoris. | Incentivar la participació de professionals perquè formin part del procés d'acreditació. |
| Afavoreix la inclusió i la igualtat d'oportunitats. |
Acompanyament desigual a les persones acreditades per reorientar la seva posició en el mercat laboral un cop superat el procés. | Establir mecanismes que garanteixin directrius clares a les persones acreditades pel que fa a oportunitats formatives i laborals. |
| Finançament europeu i estatal que assegura recursos per a la seva consolidació. |
L'acreditació de competències professionals: una mirada territorial
Tot i que el procediment és comú a tot l' Estat, la seva aplicació pràctica depèn de cada comunitat autònoma.
"Els governs autonòmics són responsables de l'acreditació i avaluació de cada cas, adaptant la normativa nacional a les seves necessitats específiques i als sectors econòmics prioritaris", explica Francisca María Arbizu Echávarri, experta internacional en Qualificacions, en Educació i Formació Tècnica i Professional (ETFP) i exdirectora de l'Instituto Nacional de las Cualificaciones (INCUAL).
Per exemple, a Andalusia la referència és Instituto Andaluz de Cualificaciones Profesionales; a Euskadi, l'Instituto Vasco del Conocimiento de la Formación Profesional (IVAC-EEI); a Balears, l'Institut de Qualificacions Professionals de les Illes Balears (IQPIB); i a Catalunya, l'Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals.
Amb la col·laboració de les comunitats autònomes, als últims 4 anys s'han acreditat més de 717.000 estàndards de competència a Espanya, encara que amb una forta disparitat territorial.
Andalusia lidera els resultats amb 219.742 estàndards acreditats, duplicant a Catalunya (109.068) i triplicant a la Comunitat de Madrid (70.589), segons l'Informe sobre el Estado del Sistema de Formación Profesional (2025), publicat pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports.
L'acreditació en clau europea: mobilitat i oportunitats
L'acreditació de competències professionals no és una singularitat espanyola, sinó una estratègia compartida a tota la Unió Europea per donar valor als aprenentatges que s'adquireixen fora del sistema educatiu formal, explica Maria Àngels González, directora executiva d'Ocupació i Proximitat de Barcelona Activa de l'Ajuntament de Barcelona.
Des de la Recomanació del Consell de la UE del 2012, tots els Estats membres han de posar en marxa mecanismes que permetin a la ciutadania demostrar el que sap fer, independentment de com ho hagi après.
I és que, a més, "per a aquells treballadors a Espanya que volien anar-se'n a l'estranger, però no podien certificar les seves habilitats i coneixements, el procediment juga un rol essencial en la mobilitat", detalla Arbizu.
En definitiva, el procediment d'acreditació de competències es consolida com una eina estratègica per a l'ocupabilitat, la cohesió social i la mobilitat en l'espai comú europeu i, a més, "és un dret de les persones perquè se'ls reconegui allò que han adquirit", afirma Esther Monterrubio Ariznabarreta, secretària general d'FP al Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports en entrevista per a Educaweb.

