Orientació Laboral

Com definir l'objectiu professional

Què és l'objectiu professional?

L'objectiu professional és allà on vols arribar professionalment, aquest marca el teu camí cap al teu futur professional i personal. Fixar-te un objectiu t'ajudarà a trobar la professió que millor s'adapti als teus interessos i aptituds, i també, en planificar la teva trajectòria formativa i laboral per poder aconseguir-ho.


Per a poder trobar el teu objectiu professional, primer de tot has de realitzar una anàlisi personal i de l'entorn que t'envolta.

Actualment hi ha una gran varietat de professions, i en el futur n'apareixeran de noves, per això és important que t'analitzis i investiguis totes les oportunitats, així podràs trobar la professió que millor respon als teus interessos i a les teves aptituds.

A continuació pots trobar els aspectes clau que t'ajudaran a construir el teu objectiu professional. Aquests es poden classificar en dues categories principals:

Autoconeixement

La definició de l'objectiu professional comença per l'autoconeixement, és a dir, saber quins són els teus:

Conèixer-los t'ajudarà a identificar quins treballs pots fer, i quines competències professionals hauries de millorar.
 

Competències

Els competències són els coneixements i habilitats que posseeixes i els pots haver adquirit a través de l'experiència laboral, els estudis o activitats no formals.


Has de preguntar-te què feies, què era el que més t'agradava fer i en què destacaves, tant en treballs anteriors com durant els teus estudis. I després pensa en quin lloc de treball seria possible aplicar aquestes competències adquirides.

També és important tenir en compte el que has après realitzant activitats fora del treball o dels estudis, perquè una afició podria convertir-se en una professió.

Algunes competències que et permetran exercir llocs de treballs concrets són:

Habilitats de gestió Habilitats administratives
Habilitats de comunicació Habilitats socials
Habilitats creatives Habilitats artístiques
Habilitats tècniques Habilitats financeres
Habilitats matemàtiques Habilitats manuals
Imaginació espacial Capacitats científiques
Idiomes Coneixements TIC


Tingues en compte que existeixen una sèrie de competències que poden aplicar-se a diferents ocupacions i empreses, aquestes són les competències transversals. Algunes d'aquestes exemples són:

Adaptació i flexibilitat Intel·ligència emocional
Anàlisi i resolució de problemes Orientació al client
Autonomia Lideratge
Comprensió i expressió escrita Pensament crític
Escolta activa Planificació i organització
Expressió oral positiva Treball en equip
Esperit emprenedor Visió estratègica


Actualment hi ha molts treballs en els quals aquestes capacitats són molt importants, per la qual cosa esmentar-les en una entrevista de treball o incorporar-les en el teu currículum pot ser positiu.

Una vegada coneguis els teus coneixements i habilitats, et serà més fàcil triar les habilitats sobre les quals construir el teu objectiu professional.


Valor professionals

Els valors professionals són aquells aspectes d'un treball significatius per a un mateix, com l'estabilitat laboral, exercir funcions creatives o la flexibilitat horària. Els valors professionals evolucionen constantment, contribueixen al benestar personal i són molt subjectius.

A continuació tens un llistat de valors que et pot ajudar a definir quins són els teus:
  • Valors professionals relacionats amb la creativitat i el desenvolupament professional: prestigi, independència, responsabilitat, poder desenvolupar noves idees i teories, etc.
  • Valors professionals relacionats amb el treball i les seves característiques: varietat, treball rutinari, treball físic, treball intel·lectual, flexibilitat horària, treball en equip, treballar de manera autònoma, cuidar a persones, cuidar animals, reparar objectes, etc.
  • Valors professionals relacionats amb l'empresa: remuneració econòmica, reconeixement del rendiment en el treball, identificació amb els valors de l'organització, etc.
  • Valors professionals relacionats amb l'ambient i la gestió en el lloc de treball: bon ambient, estabilitat laboral, empresa gran o petita, bona direcció, etc.


Interessos professionals

Els teus interessos són tot allò que t'agrada fer, independentment que es tracti d'una activitat física, intel·lectual, creativa o d'una altra naturalesa. Els interessos determinen les eleccions professionals.

Els interessos, igual que els valors, són una cosa molt subjectiva. A uns els agrada manejar instruments o maquinària, uns altres prefereixen activitats que impliquin ajudar als altres, hi haurà qui prefereixi dedicar-se a activitats artístiques i a qui li agradi treballar amb dades i arxius.
 

Característiques personals

Existeixen una sèrie de trets de personalitat que afavoreixen l'exercici d'una professió. Per exemple, si una empresa necessita treballadors productius que contribueixin a crear un bon ambient laboral i siguin capaços de solucionar problema, buscaran persones responsables, honestes, optimistes, flexibles i proactives.

Pregunta't "com sóc" i elabora un llistat amb les característiques personals que defineixen el teu caràcter. Aquí tens alguns exemples que t'ajudaran a definir-te: honest, ambiciós, creatiu, comprensiu, lleial, entusiasta, acurat, optimista, generós, amable, reflexiu, racional, competitiu, sociable, pacient o perseverant.

Coneixement del lloc de treball

Una vegada definit el teu perfil, hauries de pensar en aquells llocs de treball que més es més t'atreuen i que s'adapten millor a les teves característiques, i esbrinar, per a cadascun d'ells:
  • En què consisteix la feina: activitats, tasques, responsabilitats.

  • Quina titulació acadèmica i experiència professional és necessari per realitzar-lo.

  • Quines competències professionals i habilitats transferibles es requereixen.

  • Què ofereix: condicions laborals generals, nivell salarial, oportunitats de desenvolupament professional, formació continua, etc.

  • Sortides professionals: Quantes vacants d'aquest lloc hi ha al mercat laboral i quin nivell de competència cal esperar (és a dir, quants candidats hi ha per a un mateix lloc de treball).

  • On buscar feina d'aquesta professió.

  • Com tenir èxit en una entrevista per a aquest lloc de treball.

Com pots obtenir tota aquesta informació?

  • Accedint a portals especialitzats en els quals puguis trobar la descripció de professions.

  • Estudiant la situació i preguntant. Pots obtenir la informació que necessites de les persones del teu entorn. Encara que potser no coneguin tots els detalls, poden facilitar-te informació perquè contactis amb algú que es dediqui a aquesta professió que t'interessa, així podràs conèixer un cas real i comprovar si el que opines d'aquesta professió s'ajusta a la realitat.
    També pots posar-te en contacte amb centres educatius que realitzin formació sobre aquesta professió concreta. Una bona idea és preguntar si ofereixen cursos adequats per a tu tenint en compte els teus coneixements i les teves circumstàncies personals (horaris, distància, desplaçaments, etc.). T'ajudarà si prepares amb antelació algunes preguntes sobre el que més t'interessa d'aquesta professió, i prens notes del que t'expliquin.

  • A través de l'experiència laboral en una empresa. Òbviament, la millor manera de conèixer un treball concret és ocupant aquest lloc. Pots veure si hi ha possibilitats per realitzar pràctiques, o treballar en campanyes d'estiu, de nadal, etc.

Una vegada definit el teu objectiu professional pots començar amb el procés de recerca de feina. Pot ser que per trobar la feina desitjada, primer hagis de millorar les teves competències. Coneix el procés que t'ajudarà a millorar la teva posició al mercat de treball.