Logo premis Educaweb

Repositori de projectes d'orientació acadèmica i professional presentats als Premis Educaweb

Tornar a l'inici

Programa d'Orientació Ocupacional per a la Gent Gran (POOGG) ",Afegir Vida als Anys",


Galardonat en els Premis Educaweb

Títol: Programa d'Orientació Ocupacional per a la Gent Gran (POOGG) ",Afegir Vida als Anys",

Edició: 2013

Categoria: Profesional

Autor: Joan Riart i Vendrell i Francesc Boixader i Picas

Descripció

El Programa és concebut, com un servei d’assessorament psicopedagògic aplicat a la gent gran, concretament s’aplica al subcol·lectiu que fa estada en una residència, en el nostre cas, uns centres privats i es proposa establir:
1. Uns serveis comuns, comunitaris i grupals.
2. Uns serveis privats, personalitzats;
Tots ells mitjançant la intervenció del professional orientador adequat, que es caracteritzarà per uns trets prominents de la seva professionalitat, entre altres més habituals:
- L’autoavaluació contínua del Programa.
- L’obertura i atenció personalitzada.
- Una contextualització i adaptabilitat manifestes.
Característiques totes elles imprescindibles per dur a terme un objectiu primordial: més enllà d’afegir anys a la vida, afegir vida als anys. Aquests professional/s de l’àmbit de la psicopedagogia esdevenen, com marca l’experiència,
◊ Uns autèntics assessors en recursos humans
◊ Uns aglutinadors d’experiències 
◊ Uns catalitzadors d’interessos
Com a professionals, han d’intentar aplicar la psicologia i pedagogia a la comunitat de gent gran residents mitjançant dues premisses bàsiques:
a) Molts dels problemes de les persones grans, igual que ocorre amb d’altres grups d’edat, són modificables i
b) Atesa la importància de les condicions ambientals en l’adquisició, manteniment i eliminació de diversos problemes, l’envelliment psicològic s’ha de tenir en compte com un fenomen contextual.
Aquest Programa (POOGG) en les seves variades activitats té al darrera una estructura teòrica de suport i que explicitem breument en 3 punts:
1. Què entenem per Orientació Ocupacional?
2. I quines són les etapes d’aquest procés de presa de decisions per a la Gent Gran?
3. Importància dels trets i competències polivalents adquirides en la vida laboral.
1. Què és l’Orientació Ocupacional per a la Gent Gran(OOGG)?
L’Orientació Ocupacional l’emmarquem en el concepte general d’Orientació per a la Vida, expressat com Orientació Vocacional, Professional i Ocupacional (OVPO) i que sense entrar en disquisicions més tècniques i específiques passem a definir per punts.
La OOGG és:
1. Un procés continuat, (es vulgui o no, se’n sigui conscient o no, tota persona gran ha de fer un procés Ocupacional, l’absència absoluta mena vers actuacions erràtiques que acceleren enormement la decadència).
2. Que realitza qualsevol persona, acabada la vida laboral, durant tota la resta de la vida.
3. Que pot tenir (és bo que tingui!) un consultor - assessor o orientador, depenent de les circumstàncies vitals on un es trobi, que li faciliti ajut tècnic en:
3.1. L’anàlisi de característiques personals actuals (aptituds, personalitat, tècniques i rutines de treball, interessos, aficions, habilitats d’integració social, competències, estat de salut física i psíquica,...).
3.2. l’ajudi a tenir a l’abast informació diversa ocupacional: Webs, llocs d’informacions en la xarxa, .., llocs i espais propers al usuari, tant de lleure, com d’associacionisme, com de reciclatge, ...).
3.3. faciliti recursos per fer reflexionar sobre les possibilitats personals davant l’entorn personal i per avaluar el propi procés de decisió i ocupació del temps.
3.4. faci analitzar els altres condicionants (entorn familiar, edat, situació de salut, sexe, ...).
3.5. proposi desenvolupar programes especials de formació, reforç i/o manteniment (memòria, atenció mental, raonament verbal - numèric, manteniment i activitat física, comportament social, higiene personal mental i física,...).
4. Aquest procés Orientatiu i Ocupacional del temps vital té un influx poderós de l’entorn propi i personal (socio-geo-econòmic i familiar) que cal analitzar.
5. I suposa
5.1. un adequat coneixement de l’evolució personal i del jo actual
5.2. una acceptació progressiva d’una autoimatge més objectiva (ajustament personal a la nova realitat socio - vital)
5.3. un coneixement actualitzat de l’entorn i situació personal en el context social on es viu (amb freqüència nou).
5.4. una adaptació social actualitzada i tot sovint també nova.
6. Procés que va encaminat a escollir, mitjançant decisions successives una manera d’ocupar el temps vital.
7. Recolzant les eleccions ocupacionals que es facin amb alternatives i propostes reals i possibles tant de:
7.1. preparació polivalent, reciclatge o formació específica per aquella activitat
7.2. com d’activitats socials o grupals
7.3. i aficions bloc motivador més important per a l’ocupació del temps de manera plena, satisfactòria i creativa.
2. Etapes del procés de presa de decisions.
Les successives etapes del POOGG, “Afegir vida als anys”, no necessàriament d’execució segons aquesta seqüència lògica, s’estructuren en tres grans fases:
La 1a. CA, que vol dir CALCULAR, fase de l’anàlisi de la situació que implica tres moments:
- Definir la situació personal.
- Coneixement i anàlisi de les possibles opcions.
- Determinar els diversos nivells d’objectius personals.
La 2a. DI, que vol dir DIR, manifestar les propostes personals, les possibles alternatives a les propostes inicials teòriques i pràctiques i optar, bàsicament, sobre com ocupar el temps personal.
La 3a. RES, que vol dir, RESPONDRE, passar a l’acció, planteig de formació, reciclatge i manteniment amb avaluació del procés que es va fent.
Cadascuna de les 3 fases té tres moments importants, constituint en el seu conjunt, els 9 passos que regeixen el temps diari de les Persones Grans. Emmarcats en aquestes sigles mnemotècniques “CADIRES”, símbol i lloc on seure i reposar en calma per establir un programa de vida. En el quadre següent es presenten més explicitades. (Veure document PDF)
3. Importància dels trets i competències polivalents adquirides en la vida laboral.
Hi ha un conjunt d’habilitats que poden ser molt útils per a la gent gran justament pel caràcter de polivalents que tenen, per tant útils per ocupar el temps de manera
satisfactòria de diverses maneres.
En dir trets o competències s’ha d’entendre tots aquells coneixements complementaris, estratègies, recursos, ... que s’han adquirit al llarg de la vida i que ara segueixen sent molt útils i que es poden aplicar en àmbits diferents.
Tot sovint caldrà posar especial atenció als que són d’àmbit social i relacional. Posem un exemple: tenir un bon control de les emocions i sentiments, saber i tenir
coneixements sobre com treballar en equip, com mantenir diàlegs, saber idiomes, saber fer anar les mans, els dits, les cames, amb agilitat, conèixer estructures
organitzatives, socials, ser conscients de les pròpies actituds i valors en aquesta etapa de la vida i estar disposat a modificar-los si fa falta, saber plantejar-se problemes
nous, indagar, descobrir ... Aquesta sèrie d’elements constitueixen el que actualment es denomina competències. Les competències adquirides en l’àmbit laboral, segueixen presents en la persona i li permeten redirigir les seves energies vers una ocupació del temps en el que puguin dur-se a terme o executar-se.
Els coneixements complementaris i les habilitats polivalents, les actituds i els valors que es tenen, l’esperit de saber plantejar i intentar resoldre problemes, tot
aquest conjunt que genera el ser competent, ara pot ser de gran utilitat per ocupar el temps vital de manera plena i satisfactòria.
Els Coneixements polivalents més important per a la Gent Gran, que convé mantenir o adquirir si fa falta i que prenem com a possibles objectius a reforçar des del POOGG, serien, per blocs:
Coneixements d’àmbit intel·lectual:
- Saber idiomes (a nivell d’usuari, si més no, turístic).
- Mantenir una bona expressió oral i escrita.
- Coneixements de comptabilitat. A nivell domèstic i personal.
- Coneixements fiscals (impostos, declaracions de la renda).
- Coneixements legals (lleis que afecten el sector vital de la gent gran).
- Tècniques per processar la informació (jerarquització, memòria, ..)
- Coneixements sobre responsabilitats administratives:
• Saber estructurar cartes diverses, informes.
• Saber consultar el BOE, el DOGC i altres, en tot el que pugui afectar la Tercera Edat.
• coneixements sobre maneres d’arxivar i guardar per a la posteritat, ...
- Habilitat en recerca d’informació, del tipus que sigui, especialment per Internet.
- Tècniques de Lectura Ràpida i actitud analítica i critica dels audiovisuals.
- Maneig de biblioteques i bibliografia, on-line, i en llocs dedicats a això.
- Altres més propers a les circumstàncies personals,
Habilitats relacionals:
- Coneixements sobre dinàmica i funcionaments dels grups.
- Habilitats en el tracte i les relacions socials. Tècniques de conversa i relacionals.
- Saber interactuar en grup, fer activitats en col·laboració i equip.
- Flexibilitat i facilitat en adaptar-se a ambients no habituals.
- Habilitats en relacionar-se per telèfon, en xarxes i fòrums socials,
Habilitats manipulatives (que cal seguir practicant i fins i tot aprendre de nou):
- Escriure a màquina.
- Conduir cotxes.
- Habilitats amb les mans i la manipulació petita, per ex.: saber fer ganxet, saber fer treballs de bricolatge, petites reparacions domèstiques...
Coneixements tecnològics:
- Bàsicament coneixements, ús i maneig de les TIC: (ordinadors, vídeos, càmeres, tauletes, mòbils de nova generació, ...)
- Coneixements d’electrònica, ebenisteria, mecànica.
- Adequada i proporcionada resistència física i muscular, segons els trets personals.
- Força adequada.
- Habilitats físico-motrius determinades: precisió viso-manual, coordinació peus-mans, balls de saló...
- Reforç de determinats sentits (vista, oïda, ..)
Habilitats creatives i artístiques:
. Tocar algun instrument: piano, violí, ...
. Pintar, dibuixar, esculpir.
. Escriure literàriament.
. Danses
. Fotografia, filmació
. Disseny (de moda, gràfic, ...)
. Restaurar coses antigues, ...
Habilitats personals psicològiques:
- Recursos sobre millora i/o manteniment de una adequada auto-imatge.
- Autoconeixement realista (punts forts i fluixos de la pròpia estructura personal, amb recursos per a compensar-los).
- Creativitat i habilitats en resolució de problemes.
- Imaginació.
- Control emocional, assertivitat,...
- Seguretat personal.
- Recursos per a mantenir un nivell de tensió o d’estrès adequat.


Objetius

3.1 L’objectiu principal d’aquest POOGG, (Programa d’Orientació Ocupacional per a Gent Gran), és ser un servei d’atenció psicològic i pedagògic integral, tal i com l’apliquem en residències privades, tot ajudant a crear en tots i cadascun dels i les residents autèntics gestors de recursos que desenvolupin les seves respectives tasques de creixement i aprenentatge damunt un teixit psicopedagògic concebut des del model de maduresa, d’una gerontologia positiva, on la capacitat d’adaptació converteix les pèrdues en reptes.
3.1.1. Des d’aquesta concepció constructiva d’atenció a la vellesa, proposem eixamplar el ventall de recursos amb què cadascun d’ells i elles pot comptar gràcies a la promoció de l’autonomia personal que s’assoleix, un fet crucial per seguir protagonitzant la seva pròpia vida.
3.1.2. Potenciar Gent Gran realista i objectiva, sí, però també persones en les quals les possibilitats de canvi futures, no tinguin efectes secundaris en el present, i residents que sentin i creguin raonablement que avui encara hi ha un tot possible.
3.1.3. Impulsar a la GG en exercitar la presa de decisions perquè decideixin prescindir dels estereotips i facin una lectura raonada, però tanmateix subjectiva, de les seves potencialitats i dels seus desigs actuals.
Ens agrada dir que no plantegem un Programa assistencial per a la Vellesa, substantiva, o ni tant sols pel procés d’envelliment aquest, si més no, més verbal, sinó que ens agrada pensar que estem ajudant a projectar un Programa Sènior, que vol veure aquesta etapa de la vida com una etapa viva, recreativa i amb clara aposta per l’excel·lència.
Podem desglossar aquests objectius generals del programa en altres objectius més concrets que passem a enumerar:
1. Organització personal del temps diari, setmanal i mensual, mitjançant Unitats de Temps (UT) i Agenda, amb àncores d’activitats col·lectives.
2. Subministrar assessorament i recursos per descansar bé, amb qualitat.
3. Facilitar formació i programes per un bon manteniment físic, amb suports individuals i facilitant activitats grupals.
4. proposar coneixements i recursos per a un bon manteniment mental, amb propostes individuals i grupals mitjançant xerrades o cursos.
5. Fer pràctiques variades en la tria i presa de decisions.
6. facilitar i impulsar l’assistència a activitats que permetin un manteniment físic i psíquic alhora.
Nosaltres fonamentem la nostra tasca d’assessorament, insistim, en una sòlida creença de la possibilitat de control que les persones residents poden exercir sobre el procés d’envelliment, actuant activa, preventiva i proactivament.
Tot just mitjançant aquest control obtindrem la fórmula definible en cada cas d’una autèntica qualitat de vida obtinguda gràcies a l’optimització dels objectius individuals
derivats dels que hem proposat:
  • Dignitat
  • Competència
  • Autosuficiència
  • Autoestima
  • Acceptació
  • Benestar físic
  • Independència
  • Creixement
  • Real integració a la comunitat sigui de residents o d’altres grups socials
Llegir-ne més

Destinataris

El programa, ho afirmem amb rotunditat, és aplicable a la pràctica totalitat de la gent gran, però aquí l’emmarquen i apliquem en un col·lectiu concret, això és, les persones grans que fan vida en llocs amb serveis comunitaris i de manera més específica, segons la nostra experiència, les persones que s’han traslladat a viure a Residències privades.
Llegir-ne més

Justificació de la iniciativa

L’envelliment és una època de canvis com totes les altres, sense cap mena de caràcter d’exclusivitat, de pèrdues i també de guanys. Per tal de saber veure aquesta combinació viva d’elements que s’estructuren contínuament dins cada individu cal adoptar una mirada biopsicosocial com la que ens proposem com a professionals amb aquest Programa donat que els canvis biològics, psicològics i socials/relacionals estan estretament relacionats entre si. Adoptar aquesta perspectiva biològica, psicològica i social és la que ens permetrà constatar els canvis que acompanyen a l’edat, així mateix ens permetrà poder fer atenció a l’adaptació creativa que les persones grans tenen a l’abast si se’ls orienta i assessora en com desenvolupar-la i així ajudar-les a modificar i actuar sobre les demandes externes, i, a la vegada, ens permetrà copsar també els efectes o experiències comunes a una generació de persones tot permetent-nos entendre’ls com a grup i tanmateix com a individus.
Per d’altra banda, a més a més de tenir present aquests punts esmentats, ens proposem mantenir una perspectiva que estudiï la història del/la resident, en particular els múltiples esdeveniments vitals que ha hagut d’afrontar al llarg de la seva vida i, especialment, en l’envelliment. Gràcies a aquest posicionament professional ens volem mantenir, lluny d’estereotips. La proposta d’aquest Programa cerca considerar als i les residents tant individualment com en relació amb un conjunt de característiques i experiències pròpies de la seva edat sempre, això si, vetllant per una contextualització i adaptabilitat al món i moment que els pertoca viure.
La necessitat que tenen les persones grans d’una Orientació, bàsicament per a l’ocupació del temps,és gran i en creixement progressiu en augmentar la població que es troba en aquesta situació sigui per jubilació natural, pre-jubilació o per baixes laborals derivades de diverses situacions (malalties de llarga durada, tancament d’empreses, acomiadaments, ...). Molta proporció d’aquesta població es troba en relativament bones condicions tant físiques com mentals, i, al marge de la seva precarietat econòmica (majoritàriament), el problema principal és la ocupació del temps. No es tracta d’ocupar el temps perquè si, per anar afegint anys a la vida, al contrari, la qüestió és “afegir vida als anys”, vida en el sentit de:
a) Plenitud, com a realització personal,
b) Utilitat per la societat que encara els necessita per molts aspectes al marge
de per l’experiència,
c) Productivitat, no tant en el sentit econòmic - comercial, com en el de poder
aportar a les generacions següents, coneixements, recursos, actituds i imaginació en el seu fer diari, és a dir competències.
L’altra dimensió, no menys important, és la de mantenir-se amb bona qualitat de vida, tant a nivell físic, com mental i relacional, obviant els aspectes econòmics que pesen força sobre els enumerats. L’Orientació, entesa com guiatge i assessorament, en aquests moments, es fa més important quan una proporció considerable de població de la gent gran en deixar la feina, que ha estat absorbent en general, és troba amb una disponibilitat de temps, que si bé inicialment poden semblar vacances llargues, a mesura que passen els dies es pot convertir en font d’angoixa i de manca de sentit vital. Aquest Programa, “Afegir Vida als anys”, vol ser un suport clar i ple de sentit a l’ocupació del temps de la manera més plena, útil i productiva possible en funció de les circumstàncies personals de cadascú. L’Orientació en aquest moments, acabada la vida laboral, deixa de ser Orientació Vocacional (lloc de màxima atracció, satisfacció i realització personal que suposa aptituds) i Professional (activitat de caràcter permanent amb prèvia capacitació, implica manera de viure), pròpia d’edats joves, per convertir-se en Orientació Ocupacional mitjançant propostes reals i possibles d’ocupació creativa del temps, en el sentit explicat.
Aquesta Orientació Ocupacional també s’ha d’implicar, freqüentment, en un altre element força comú i progressiu a mesura que passa el temps. L’adaptació a un nou entorn, tant en el sentit de manera de viure com l’altre, força important, d’adaptació i integració al canvi, o no, de context vital (ingrés en residència, centre
de dia o de nit, o de viure amb els fills o en solitud a conseqüències de dol).
Adoptant una perspectiva biopsicosocial, estem enfocant la nostra proposta i programa vers un desenvolupament positiu i constructiu en diversos àmbits com ara el de la personalitat, el de les emocions, el de les relacions familiars, el de les relacions socials i el del lleure o ocupació del temps, mitjançant una intervenció grupal i individual. En tot cas, la promoció i l’educació per a la salut impregna el conjunt d’activitats de tipus cognitiu, emocional i comportamental que sobre la comunitat o sobre grups, situacions i individus concrets es duen a terme per tal d’incrementar el coneixement i la necessària implicació personal en les conductes, hàbits i estils de vida saludables sigui en els àmbits social, físic i psíquic. Des d’un enfocament estratègic, i sigui en les intervencions centrades en el sistema comunitari com en la persona individual, som sensibles a la plasticitat intraindividual i a la variabilitat interindividual entre els i les persones grans per tal de poder establir intervencions adequades a tots i cadascun d’ells i d’elles. Cal recordar que els canvis comportamentals que acompanyen l’envelliment no constitueixen un procés fix i immutable, no són un correlat o conseqüència directa de factors biològics associats a l’envelliment. Tot al contrari. Nosaltres fonamentem aquest Programa en una sòlida creença de la possibilitat de control que els i les residents poden exercir sobre el procés d’envelliment, actuant activa, preventiva i proactivament. Tot just mitjançant aquest control obtindrem la fórmula definible en cada cas d’una autèntica qualitat de vida obtinguda gràcies a l’optimització dels objectius de dignitat, competència, autosuficiència, autoestima, benestar físic, independència, creixement i real integració a la comunitat corresponent, entre d’altres. Un dels models de “vellesa amb èxit” que vetllen per aquest control de la persona sobre l’envelliment i, llavors, emfatitzen les potencialitats de l’individu i el protagonisme d’aquest per optimitzar-ne el funcionament en el desenvolupament de la vida, és el model d’optimització selectiva amb compensació en el qual es fonamenta part de la proposta present i que pressuposa que la persona a qualsevol edat s’especialitza en diferents àrees de funcionament, capacitats o habilitats, depenent de la seva trajectòria vital, dels interessos, valors, hàbits, salut i de les seves capacitats de reserva. La nostra tasca és cercar vies i estratègies que ens permetin revitalitzar i consolidar aquesta optimització selectiva.
En qualsevol cas, el Programa es proposa ser exclusiu, no excloent i la seva intervenció sempre serà considerada un procés viu, susceptible d’ésser actualitzada, reconsiderada i contextualitzada en funció de les Persones que tingui al davant i els canvis que es vagin observant.
Llegir-ne més

Metodologia

S’estableixen les següents característiques:
Qüestionari inicial de detecció de necessitats i d’interessos. Per al resident nou vingut i/o per omplir cada any. (ANNEX_1)
Entrevista inicial de suport a la planificació personal. Per fer cada curs agost setembre. O cada trimestre si fa falta.
Reunions comunitàries on proposar nous projectes i activitats coherents amb els nous interessos i motivacions que sorgeixin (tallers, sortides, debats, activitats d’oci terapèutic, “xarxa d’experiències Sènior”, etc.). Sessió semestral.
Publicar al cartell d’anuncis i mitjançant notes informatives de les propostes organitzatives i de les activitats que es poden fer comunitàriament: formatives, organitzatives, de millora personal i creatives. A nivell diari, setmanal, mensual i trimestral.
Els diversos tallers del servei Comunitari, per exemple, es projecten anualment i es desenvolupen amb durades que oscil·len entre un i tres mesos, donat que l’adopció de compromís a llarg termini per part del Residents sovint els incòmoda.
Fragmentadament, el repte anual d’omplir amb activitats de qualitat el dia a dia s’alleugereix i es gaudeix encara més. Que les activitats comencin i acabin i tornin a començar, malgrat mantinguin una clara continuïtat entre elles, dóna sensació de ritme i moviment, i llavors la percepció que se’n té és molt més profitosa, lliure i dinàmica.
L’Oferta dels horaris d’atenció individualitzada, per consultes i assessorament, tant a nivell organitzatiu d’agenda com formatiu psicopedagògic, es coordinen conjuntament amb el serveis mèdics i d’infermeria dels diversos centres.
Qüestionari avaluatiu anual sobre les activitats dutes a terme pels Residents al llarg de l’any. (ANNEX_2)

Llegir-ne més

Recursos utilizats

Els humans comprenen la contractació específica d’un psicòleg orientador, encarregat del Servei d’Atenció Integral dins l’equip humà que ja està al servei de tots i cadascun dels residents, vetllant contínuament pel seu benestar, (direcció, infermeria, restauració, neteja, manteniment, porteria, etc.).
Els materials, abasten, espais i locals comunitaris. Sala de descans i d’activitats lúdiques, espai polivalent per poder fer xerrades, reunions i cursos. bastits amb els materials tecnològics adients (TV,DVD, ordinadors, ...). El despatx del servei d’atenció orientativa i psicològica. I altres locals propis de la residència: biblioteca, terrassa, jardins, gimnàs, ...
El pressupost s’emmarca dins de les assignacions generals de materials i amb el sou de les persones d’atenció als clients, el Servei Comunitari es du a terme en dotze hores setmanals, tres dies per setmana, repartits en dos torns de tarda i un de matí a raó de quatre hores cada dia. Dilluns i divendres des de les 9,00h fins les 13,00h i dimecres des de les 16,00h fins les 20.00h. A aquests horaris s’hi ha de considerar un horari paral·lel de preparació que les diverses tasques i activitats de la proposta precisen.
Llegir-ne més

Temporalizació

7.1 Servei Comunitari
• Organització de tallers: bàsicament de memòria, atenció, manipulatius, ... Amb diplomes acreditatius finals de l’aprofitament. En aquests tallers és fonamental intentar construir grups preferiblement petits i relativament homogenis per tal d’assolir un aprofitament òptim per part de tots. La durada és de tres mesos amb una setmana de descans entre ells.
• Proposta de sortides: visites, excursions, viatges, (segons la oferta a la que es tingui accés)... amb qüestionaris avaluatius i de debat.
• Sessions de fòrums, sobre pel·lícules (cineFòrum, veure exemple en ANNEX_3), conferències, lectures i exposicions. Aquestes activitats tenen un qüestionari final per registrar la sinopsi general, preguntes de memòria sobre els continguts, i preguntes d’opinió i de debat, seguides de la reunió general de comentari.
• Activitats d’oci terapèutic: cursos de ioga, tai-txi, tècniques de relaxació - activació, massatges, Musicoteràpia, etc., amb avaluació trimestral.
• Activitats d’oci creatiu: jocs de taula, cartes, concursos competitius, (amb revisió trimestral del funcionament).
• GAG. Grups d’Autobiografia Guiada, que s’emmarquen dins els processos de reminiscència i de revisió vital. Sessió setmanal d’1 hora i mitja/dues hores (segons mida grups). Nombre de participants: de 5 a 8. En 8 sessions en dos mesos mínim. (veure en l’ANNEX_4 l’índex)

7.2 Servei Individual
Es sintetitzaria en les tasques de:
• Avaluar positivament les capacitats, funcions i relacions en estreta col·laboració amb l’equip d’infermeria
• Ajudar en la planificació del temps, mitjançant Unitats de Temps (UT) i el suport de l’agenda.
• Ajudar a afrontar situacions d’estrès
• Treballar el patiment emocional
• Treballar els desajustaments adaptatius
• Oferir suport en el processament del dol
• Vetllar per la planificació d’una enriquida ocupació del temps
• Col·laborar activament en el desenvolupament de capacitats i interessos
• Cercar estratègies per desenvolupar autoconfiança, autoestima i autosatisfacció
• Ajudar a construir reforç social
• ...
Llegir-ne més

Evaluació dels resultats i impacte

Cadascuna de les activitats i propostes té el seu procés avaluatiu. Aquí solament volem explicitar el procés global d’avaluació del POOGG.
Té dos punts de referència: A partir de les necessitats inicials. Valorar el nivell d’assoliment d’objectius individuals proposats. I registrar el nivell de satisfacció final, o per etapes assolides. L’avaluació es realitza mitjançant qüestionaris, un exemple en ANNEX_2. On hi ha breus quadres-resum avaluatius globals.
Llegir-ne més

Bibliografia y webgrafia

Armengol, M., Escribà, G., Pagés, P. (2005) COPCOM: Consell d’orientació per Competències per a col·lectius majors de 45 anys. BCN: Generalitat de Catalunya. Servei d’Ocupació de Catalunya.
De la Fuente, C., Oliveras, M., i Arimany, M. (2010) Todos los estudios y carreras. BCN: Planeta /Educaweb.
Enciso, C., González de Rivera, L., Riart,J., L’Orientació vocacional i professional. Revista GUIX, núm.: 177-178, pàg 67 ss.
Figuera, P. i Rodríguez Moreno, M.L. (Coord.) (2007) Reflexiones en torno al balance de competencias. Concepto y herramientas para la construcción del proyecto profesional. BCN: UB
Pérez, M., Jódar, M., yanguas, J. i Villar, F. (2002). Intervenció psicopedagògica amb la gent gran. Barcelona: Fundació per a la Universitat Oberta de Catalunya.
Riart, J. (1996) Informa’t. Aprendre a prendre decisions. BCN: Columna.
Riart, J., Oliveras, M., Soms, A. (2009) L’orientació vocacional, professional i ocupacional...
Dins Riart, J., i Martorell, A. (Coord.)(2009) Reptes professionals pel psicòleg de l’educació. BCN: ISEP.
Triadó, C i Villar, F. (2006). Psicología de la vejez. Madrid: Alianza.
http://www.educaweb.cat/publicacions/ (on es poden trobar materials d’utilitat també per a la gent gran) http://www.gentgran.org/ (fòrum i Portal de la gent Gran de Catalunya. Formació, Activitats, etc..)
http://www20.gencat.cat/portal/site/bsf (serveis d’orientació i assessorament per a la gent gran de la Generalitat de Catalunya)
www.mutuam.com/servei-dorientacio-social/ (Accés directe a un equip especialitzat en gent gran i dependències)
http://guia.bcn.cat/associacio-per-a-la-promocio-i-orientacio-del-consumde-la-gent-gran (Associació per a la Promoció i Orientació del Consum de la Gent Gran)
www.ub.edu/aclt/aules.htm i lafinestradelesaules.blogspot.com/ (AUGG. Aules d’Extensió Universitària per a la Gent Gran de Barcelona (UB) hi ha altres Aules per tot Catalunya vinculades a diverses universitats, per exemple: www.upf.edu/gentgran/)
www15.gencat.cat/.../aules_dextensió_universitària_gent_gran_catalun... (activitats de les Aules per a la Gent Gran de Catalunya)
http://mail.gentgran.org/index.php?option (FATEC és la federació d’Associacions de Gent Gran de Catalunya promou activitats i accions a favor de la promoció de les
persones grans a la nostra societat).
http://www.firagran.com/ (Des de l’any 1999 se celebra anualment “el Saló de la Gent Gran de Catalunya” fira-espai d’actualització i d’informació de totes les activitats
adequades a aquestes edats i de tots els temes que preocupen a la Gent Gran. És fira, aparador, fòrum i plataforma de totes les entitats que treballen a favor dels Grans).
http://www.fdc.cat/web/index.php?option (Fundació Desenvolupament Comunitari. SETAP, Turisme sense barreres)
www.ceate.es/es/aulas (CEATE - Confederación Española de Aulas de Tercera Edad)
www.copc.org › ... › Secció de Psicologia de la Intervenció Social (El Col·legi de Psicòlegs, dins la Secció Professional de la Intervenció Social té un Grup de Treball sobre Gerontologia on es pot trobar informació i suport psicològic per a la Tercera Edat)
Llegir-ne més

Descobreix tots els projectes presentats a Educaweb

Veure tots